Gå til innhold
Arkivverket

[#53976] Hjelp til tyding


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Ane Johannesdatter ble konfirmert som 20 åring i 1837 i Aure Kirke. Grunnen til at hun ikke ble konfirmert tidligere var visstnok fordi hun fødte et barn i 1834. Kan noen hjelpe å tyde teksten for å bekrefte at det er dette det står.LenkePiger, nr. 16, under kolonnen Dom angaaende Kundskab og Opførsel. 'Fødte et barn i Aaret 1834 som u??? for??? og 20 Aar gamel???'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Forsøk:'Afviist 2 gange. I Bog - Nogenled: ... heel St: fklar 1st og 4de Part - Noget Fødte et Barn i Aaret 1834. Som uforbederlig ikke formedelst enno og 20 aar gammel antaget'.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Skal prøve meg på en tyding. Tror det skal være ''Som uforbederlig ikke formedelst Evner'. Det betyr vel at hun ikke er mottakelig for mer lærdom, men ikke på grunn av sine evner. Hu bir da 'antaget' til konfirmasjon 20 år gammel. Det hendte vel at noen var godt oppe i 20-årene før de besto konfirmasjonen, gjerne etter flere forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Jeg prøver:afviist - 2 gange I Bog - Nogenled: Catech: heel, St: Fklar 1st og 4 Part - Noget Fødde et Barn i Aaret 1834. Som uforbeder- lig ikke formedelst Evner og 20 aar gammel, anta get.Dette skulle vel bety at hun i katekismen hadde lært store forklarings første og fjerde part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Det ble ikke vist slik som jeg ønska det:Afviist - 2 gangeI Bog - Nogenled:Catech: heel, St: Fklar1st og 4 Part - Nogetfødde et Barn i Aaret1834. Som uforbeder-lig ikke formedelst Evnerog 20 aar gammel, anta-get.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.