Gå til innhold
Arkivverket

[#53978] Guri Andersdatter f. 30.11.1856 i Holtaalen, Trøndelag


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Jeg leter etter hennes foreldre. Kan noen hjelpe meg å tyde etternavnet på hennes far, Anders B..... LenkeVirker ikke lenken så er det Kirkebok fra Ytterøy, N-Trøndelag. Vigde 1877 par nr. 1 Er det noen som kan si hvem hennes mor var, er jeg meget takknemlig.Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en eneste Guri Andersdtr med far Anders Bersvendsen på FS, litt gammel kanskje? Hun er födt i 1836 i Sunndal. LenkeFar Anders Bersvendsen og mor Brynhild Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen takk alle sammen. Nå er det bare å finne ut når de døde, det ser ikke ut som Kari er med i Strinden i 1865, mens Anders enda lever i 1875.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei,sjekket med kirkeboka ,og så at mora til John 15 år het Karen Jørgensdatter,da må vel Anders ha vært gift to ganger hvis det ikke er feilskriving.Mora til Guri het jo Kari Johnsdatter.Hvis jeg ikke husker feil.Nå er det en periode hvor lenkene ikke virker igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan sitere litt fra bygdeboka under Aspås:Anders Bersvendsen f. 1824 d. 1897, gift 1857 med Kari Jonsdater Kirkhus f 1833 d. 1901.Datter Guri f. 1856 gift med Johan Hårberg Ytterøy.Sønnen John født 1861 overtok gården.Anders Bersvendsen var gift kun en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er folkene nevnt i bygdeboka på Aspås i Ålen i 1900:LenkeDet merkelige er at jeg ikke finner dem i 1875-tellingen for Ålen. 1865-tellingen for Holtålen (inkludert Ålen) er i sin helhet gått tapt.Da må jeg spørre deg: Er den Guri nevnt i bygdeboka 'din'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bersvend og John Aspaas er brødre av Guri, samt Halvor Andersen. Så er det to av Guris barn Anders og Krestine som er født i Ytterøy, også nevnt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser nå at den Anders Bergsvendsen vi fant i Strinden i 1865,må være feil person.Disse folka bodde vel i Ålen hele tiden,etter det jeg nå har sett av kirkebøkene,og etter det som Astrid har funnet i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Familien er ikke i Ålen i 1875. Jeg tror alle må være flyttet til Ytterøy - det var en del som flyttet dit for arbeide i gruvene der. At alle flyttet ut er ikke nevnt i bygdeboka, men jeg tror det må være slik. En rimelig forklaring på at de ikke finnes i 1875.Guri bror Bersvend Andersen f. 1/1-1860 fant jeg innflyttet til Ålen fra Ytterøy i 1877:LenkeIfølge Bygdeboka overtok han gården 17 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk til alle, Jeg trodde jeg fant Kair Johnsdatter (mor til Guri) død i 1859, nr.10 www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=78&uid=9315&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1. Han Anders i Strinda er nok feil, men da skal de vel finnes i Folketellingen for Ytterøy i 1875, ser nå at det tilhører Mosvik og den er ikke utlagt. Men jeg har nå iallefall rette personer, det er jeg sikker på. Skal lage en slektstavle for min kusine, og dette er noe hun ikke har hatt oversikt over.Takk igjen for virkelig god innsats!!Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.