Gå til innhold
Arkivverket

[#53980] Birgitte Olsdtr. Prestegård/Ole Andersson Stokkstad - Vågå


Gjest Anne-Magrethe Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Min tipptippoldefars navn er Semund Olson Aas f. 1820 d. 1855. Hans foreldre er Birgitte Olsdtr. Prestegård og Ole Anderson Stokkstad. Disse flyttet til Fræna, Romsdal. Jeg tror de kom fra Vågå i Gudbrandsdalen. Noen som kan hjelpe med opplysninger om disse?? mvh Anne-M. Stokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel funnet hans giftermål til Karen Halvorsdtr 3/8-1845: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Fræna, Klokkerbok nr. 565C02 (1845-1870), Ekteviede 1845-1846, side 194. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16070&idx_id=16070&uid=ny&idx_side=-166>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDer står det at han var födt på Aas, så det gir jo ikke noen andre opplysninger om hans foreldres opphav dessverre.Det ser ut for at foreldra og er döde i 1865 for jeg finner dem ikke i ft for Frænen.Fant Karen oppigjengift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan Birgit komme fra Berte/Brit?Finner en Brit Olsdtr 9 år gammel på Prestegard: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f10515&gardpostnr=98&personpostnr=2210#nedre>LenkeJeg finner og et ekteskap for en Ole Andersen og en Berte Olsdtr, nest siste på högre side:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Ekteviede 1806-1809, side 120. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Slekta til Berte Olsdotter er omtalt i Pål Øystein Kvarberg si bok ”Slekter i Vågå” (Vågå, 1998). Han opplyser at ho var fødd 1778 og døydde mellom 1832 og 1850 og at ho var dotter til Ola Tordsson dpt.29.1.1758 på Harildstad i Heidal (nåverande Sel kommune) og Anne Larsdotter f.1763 på Haugøy i Vågå. Ola og Anne var brukarar på Gardsøy i Vågå i 1801 og Berte er da nemnt som 13 år gamal. Ola var son til Tord Hansson Taulstad og Berte Syversdotter Åsåren. Anne var dotter til Lars Johannesson Haugøy og Åste Tjøstolvsdotter Kleppe.Kvarberg opplyser at Berte var g.m. Ola Andersson Prestgard f.1779 frå Heidal. Berte og Ola og 7 av 8 born reiste til Romsdalen i 1829 og kom til Vangøyen i Romsdal ifølgje Kvarberg. Yngstedottera Mari f.1828 voks opp i Vågå og har etterslekt der i ekteskapet med Knut Olsson Stokstad.Eg går ut i frå at Ola Andersson er identisk med den Ola Andersson som er 22 år i 1801 og som bur hjå foreldra Anders Tordsson og Marit Olsdotter på Prestgard i Heidal. I tilfelle finst det meir om slekta i Engebret Hougen sin artikkel ”Av Haulde-ætt” i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XIII s. 304. Han nemner Anders Torsson Prestgard f.ca. 1735 (Son til Tord Guttormsson Prestgard og Torø Olsdotter Faukstad) g.m. Marit Olsdotter Faukstad f.ca 1747 (Dotter til Ola Fredriksson Faukstad og Kari Hansdotter Snerle) og følgjer slekta til Marit bakover.Helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Tusen tusen takk for mye god hjelp fra dere alle. Her var det veldig mye godt stoff! Gleder meg til å jobbe videre med denne grenen. mvh Anne-Ma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.