Gå til innhold
Arkivverket

[#53989] Berthe Thoresdatter født ca. 1702 i Hole ? i Norderhov


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Lurer på om noen kjenner til foreldrene til min ane: Berthe Thoresdatter født ca. 1702 i Hole?Hun forlovet seg men Gregorius Thomessen Løcheneiet i Hole 20.9.1725, giftedatoen var 12.12.1725. Sammen fikk de minimum 5 barn, derav en av mine. Gregorius døde i 1748.Berthe giftet seg så noen år senere (1759) med enkemannen Christen Gulbrandsenmvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, er redd jeg ikke kan hjelpe deg hva gjelder foreldrene til Berthe, men kanskje du kan hjelpe meg? Tror nemlig at det eldste barnet til Gregorius og Berte, Ragnil, født i 1726, er moren til en av mine tipper, Anne Jensdatter. Ragnhild var gift med Jens Pedersen Libakke, og jeg tror at 'min' Anne er et av deres barn (det yngste?). LenkeAnne giftet seg med Niels Andersen Libakke i 1792, deres eldste barn heter Ragnhild, og alle, inkl. Jens og Ragnhild, er bosatt på samme gård i 1801 (Moe søndre i Hole, hvis jeg ikke husker feil i farta). Hvis du har kjenneskap til dem, setter jeg veldig stor pris på tilbakemelding,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Skiftene på Rørvika i Hole etter Christen Madsen (skifte påbegynt 11/12-1727) og etter hans kone Magnhild Toresdatter (skifte påbegynt 8/5-1728) viser at de hadde 8 barn, deriblant sønnen Tore Christensen som var død tidligere, men som hadde etterlatt seg 2 sønner og 4 døtre. Den eldste datteren Berte var i følge skiftet gift med Gregers Thomesen.Tore Christensens yngste sønn var 7 år på ovennevnte skifter, så Tore bør ha vært i live ca 1720.Rørvika kommer i bind 5 av bygdeboka - om et års tid.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til Astrid;Jeg har registrert at Ragnhild døpt 19.2.1725 i Hole kirke, ble konfirmert i samme kirke i 1744. Jeg kjenner til at hun forlovet seg 14..4.1750 i Hole kirke med Jens Pedersen , Moe.Forloverne var: Nils Jørgensen og Nils Andersen, Moe. Jeg kjenner til at de får minimum 2 sønner Peder, 1752 og Gregorius 1764. Jeg har jo ikke lett så mye etter dem heller. Dog så finner jeg at Ragnhild døde , begravet 1.12.1812. Hun var ene og bodde på Libache.Når det gjelder Gregorius Thomessen var han født i Hole ca. 1686. Før han rakk å gifte seg med Berthe er han nevnt under åpnebare skriftemål 4.5.1724. Han hadde befruktet en dame Inger Hansdatter Tossevigen i Norderhov. Han og familien bodde nok sitt voksne liv ved Løcheneiet. Han døde og ble begravet 6.4.1748, 62 år.Til: Ole, jeg får vente til bind nr. 5 kommer, slev om jeg nok kommer til å se på skiftet, før den tiden.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Rørvika er det en gård eller et områd? Jeg er lite kjent i området. I tilfelle Rørvika er et området, vet noen om hvilken gård skifte fra Christen Madsen hadde med å gjøre?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Rørvika (Rørvig/Rørvigen) er en gård, som ligger i nærheten av Sundvollen, og som Ole E. Yttri skriver, kommer omtalen i Hole Bygdebok nr. 5,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk skal du ha.Vår Gregoriusfamilie har nok også dype røtter i Hole samfunnet. Hadde en hyggelig telefonsamtale med Yttri for en tid siden , og han nevnte bl.a. at det var et område under Bønsnes som het Gregorius- tangen. I tingboken for 1666 står det at Gregorius Skredder var vanfør og syk, og klarte ikke å betale sin skatt.2 år før i skattelistene av 1664 står han oppført som skredder og bor som strandsitter under gården Bønsnes.Jeg har funnet følgende barn. 1. Thomes , min ane født ca. 1645, 2. Guri født ca. 1652, begravet i Hole kirke 1721, 3. Engebret Mo, født ca. 1656 , død 1719.Videre er det en Halvor Gregoriussen , 15 år som tjener på Onsager i 1666.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Astrid! Jeg har og Ragnild som tipp - nærmere bestemt 5xtipp - søsteren til din Anne f. 1771, Berte f. 1755 er min linje. Berte giftet seg med denne karen Lenke som jeg foreløpig ikke har noe konkret informasjon på. Deres sønn - Jens Larsen giftet seg med Kari Nilsdatter på Trøgsle, sønnen deres igjen, Lars Jensen gjorde Oslo-mann av seg, han giftet seg og fikk 5 barn.Pussig at ikke bygdebokforfatteren greide å finne ut noe om din Anne - han har fått med info på de andre.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei slektninger - alltid hyggelig å møte nye!!Når det gjelder barn som 'blir borte' i bygdebøker, så er det kanskje ikke så rart i dette tilfellet: Ragnhild og Jens fikk ganske mange i løpet av drøye 20 år, MEN jeg har brukt helga til virkelig å 'gå i dybden' og saumfart fadderne ved dåpen til Anne og Niels` barn. Her finner jeg så mange av barna av Ragnhild og Jens, inkl. Gregorius Libakke, som faddere, at jeg ikke lenger er i tvil: Anne må være deres datter!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.