Gå til innhold
Arkivverket

[#53990] Hvordan døde Christen Hansen? Dramatisk, men vanskelig håndskrift


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

MInisterialboka: LenkeTror dette står i ministerialboka: Funden død i Blindevandssætren, hvor han havde hengt seg selv og begravet på sedvanlig måte ifølge fog... av 24. mai til.... Det på høyre side klare jeg ikke noe av.Klokkerboka: Fundet 2.pindsedag 20.Mai død liggende i huset med en strikke om halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han er åpenbart blitt funnet først ca. 1/2 år etter at han døde. Den vanskelige teksten i høyre kolonne er ikke enkel, men den ser ut til å inneholde et forsøk på en beskrivelse av hendelsesforløpet forut for Christen Hansen Holtans selvmord. Jeg mener å kunne lese noe av teksten:................,...en Maanedstid førend sidst Juul, da han ............. gik hjem, ......Tungsindighed skal have ..............Kanskje andre kan fylle ut noe av det som mangler her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette er hva jeg klarer:Formener at dette ere skeet en Maaneds tid førend sidste Juul, da han paa den Tid [...] i sit Hjem, samt at Tungsindighed skal [...] Aarsag dertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den transskriberte teksten (innlegg 1) er fra klokkerboka:'fandtes 2den Pintsedag d. 20de Mai død liggende i Huset (ved) Blindvandssæteren, med en Strikke om Halsen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(5) Dette klarte nok du bedre enn jeg, Aud. Kan det omtrent midt i teksten stå følgende, tro:'...da han paa den Tid savnedes i sit Hjem...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det tror jeg sannelig du har rett i, Oddbjørn!Da er vi så langt:Formener at dette ere skeet en Maaneds tid førend sidste Juul, da han paa den Tid savnedes i sit Hjem, samt at Tungsindighed skal (have?) ...... Aarsag dertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for god hjelp! Ingen hyggelig sak dette, og slett ikke for hans åtte barn (de fleste voksne på dette tidspunktet). Christen mistet begge foreldrene da han var 4-5 år, og han var soldat i en del år, så det var nok mye vondt.Hvis noen nå klarer å gjengi hele teksten fra Ministerialboka, er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fra ministerialboka:'Funden død i Blindvands Sæteren, hvor han havde hængt sig selv og begravet paa sedvanlig Maade ifølge Fogderiets Skrivelse af 24 Maj til Lehnsmanden.''Formenes at dette er skeet en Maaneds tid førend sidste Juul, da han fra den Tid savnedes i sit Hjem, samt at Tungsindighed skal have været vesentligste Aarsag dertil.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk til Else, Aud, Oddbjørn og Berit for flott hjelp!Er det kanskje noen som vet om det er mulig å finne fogderiets skrivelse til lensmannen?Jon Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.