Gå til innhold
Arkivverket

[#53992] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Jan H.Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

10. nov. 3 eller 30? desember. Andreas. Inderst Ole Olsen Solbergfossen under Hafsteen søndre hustru Marte Dorthea Pedersdt. Faddere: Gunnild Redersdt.? Solberg, Anne Pedersdt. Løvaas, John Andersen Solberg, Andreas Larsen Hofmoen, Andreas Redersen? Løvaas. Ikke hjemmedøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Tusen takk.Sønnen til Andreas heter Olsen som født, men Løvaas som gift. Kan navnet Løvaas komme av en eller annen gård de har hatt tilknytning til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Nei dessverre. Og faren Ole kommer fra gården Hagsteen søndre. Og finner heller ingen gård eller bruk ved navn Løvaas. Broren til Sigrud heter også olsen som født men Løvaas som gift. Broren er født i 1874 og Sigurd i 1891, så da må det vel være noen bak i slekten som kan ha en tilknyttning til en gård med navn Løvaas ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her tror jeg du finner forklaringen på navnet Løvaas. Vielse 2/7 1846 nr.17, Ole Olsen Solbergfosen, 27 år far Ole Pedersen og pike Marthe Dorthea Pedersdt. Løvaas u/Nyegaard 22 år, far Peder Bergersen LenkeIflg. FS fikk de 8 barn dpt. i Høland, du får sjekke selv i kirkeboka: Ole Petter 7/3 1847 -- Andreas 3/12 1848 -- Johan Marcus 17/4 1851 -- Anne Rebekka 19/2 1854 -- Casper 3/1 1858 -- Caroline Mathea 15/4 1860 -- Ottor/Ottar? 29/6 1862 -- og Maren Olava 26/3 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Her er sannsynligvis dåpen til Marthe Dorthea, øverst på høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7584&idx_id=7584&uid=ny&idx_side=-73>LenkeForeldrene står oppført som Peder og Kirstina Madsdtr. Foss(?). Det stemmer med at Marthe Dorthea står oppført med 'Foss(?) under Præstegaarden' ved vielsen.Da er det hennes foreldre vi finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det har kommet ut noen bygdebøker for Høland, men jeg vet ikke om Løvaas har kommet med enda eller hvor mange bøker som er ferdige. Forhør deg med et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan H.Haakerud

Tusen takk for all hjelp.Så har jeg funnet noe interessant. Jeg søkte på goggle og fant en som har løvaas slekt i sine aner. Der finner jeg igjen faren til Marthe Dorthea ( innlegg 10 ). Men det står Peder Bergersen og Kristine Madsdatter. Disse bor på Løvaas. Det blir nevnt 'fossum' som det sikkert da skal stå i kirkeboka. Ifg de kildene er Peder født i 1794 på fossum i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.