Gå til innhold
Arkivverket

[#53999] leter etter Christen Nielsen, Morten gård, Hurdal


Gjest Ingvild Wierli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Wierli

Hei! Jeg leter etter en Christen Nielsen fra Hurdal. Mye tyder på at det er flere ved det navnet som levde på samme tid, noe som jeg ikke klarer å finne ut av.Han jeg leter etter døde 17.05.1865 på Morten gård, 82 år gammel.I følge Hurdals bygdebok var han gift med Katrine Olsdatter, men dette finner jeg ikke bekreftet noe sted.Han flytter fra Bratlisaga til Morten rundt 1840.Noe som klarer å finne ut av dette? På forhånd takk:-)mvh Ingvild Wierli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Kanskje dette er vielsen til paret i Hurdal Permanent sidelenke: Lenke . Synes det står Søgaarden bak, men alderen blir jo helt gal.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Tror det må være feil par, de er for unge. Jeg fant gården Knaien Morten på FT 1865. Det bodde det en enke Helena Kristensdatter. Lenke fødsel nr 9 piker. Faren het Christen Nilsen Bratlien og mor Maria Halvorsdatter. Da var han ca 41 år. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Forskjellige skrivemåter av navn trenger ikke å bety så mye. Det er ofte store avvik her, men det kan og være et skudd i blinde selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne Christen ble ihvertfall födt på Bratli i 1792 (8. dåp på högre side) - men det passer dessverre ikke med alderen da han döde i 1865, 9 år er vel mye: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Hurdal, Ministerialbok nr. I 1 (1777-1812), Fødte og døpte 1792, side 37. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det som ville ha vært interessant nå, var å få vite navna på barna som Ingvild har til denne Christen hun leter etter.Her er ihvertfall han fra Bratli i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=135&filnamn=f10239&gardpostnr=28&personpostnr=849#nedre>LenkeIngen Christen som passer med alder til den som döde i 1865.Det eneste er en Christian Nielsen som er tjenestedreng på Brustad (men her er jo navnet Christian igjen):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Bekkevold

Christen Nilsen, Hvamstadeiet, Gran (Nersaga Brattli) gift 9.11.1811 på Gran med Mari Halvorsd. Rognstad. Sønnen Nils f. 3.9.1812 Rongstad, Gran. Halvor, Marthe, Ole og Helene er f. i Hurdal. Mari Havorsd. døde 8.11.1865. Mvh. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, men er det han Ingvild er på jakt etter eller kan det være den Christen Nilsen som ble födt på Bratli i 1792?Da var det ihvertfall ikke det paret jeg fant på Kråkstad.Da er de 3. siste på venstre side: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 8 (1798-1811), Kronologisk liste 1811, side 277-278. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9346&idx_id=9346&uid=ny&idx_side=-144>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Hei! Tusen takk for flott respons.Jeg har tenkt som så at det er to Christen NielsenChristen 1: Gift med Mari Halvorsdtr. født i 1792= ikke 'min' Christen.Christen 2: Døde på Morten gård i 1865. Morten gård er den gården jeg slekter på og som jeg leter etter så han vet jeg er riktig. F. året hans stemmer ikke med 1792, derfor har jeg tenkt at det er to stk som heter det samme. Han gifter seg (i følge bygdeboka som trolig er feil) med Katrine Rognstad og flytter til Hurdal, bratlia. Han får følgende barn som Grethe ovenfor skriver opp. Og det gjør derfor det sporet litt interessant.Er det derfor mulig at Christen Nielsen 1 og 2 egentlig bare er samme person?mvh Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Alt Grethe har skrevet over her stemmer faktisk. Unntatt at konenavnet er galt i forhold til bygdeboka. Kan bygdeboka være feil? Navnet Katrine Olsdatter har jeg kun sett skrevet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Ser det står skrevet at Mari Halvorsdtr. dør i november 1865. Christen Nielsen dør i mai 1865 og står oppført som enkemand. Det er jo litt merkelig? Hvor fant du disse opplysningene hen, Grethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Bekkevold

Christen Nilsen Nersaga, Morten sine barn har Mari Halvorsd. som mor untatt en gang som Mari Larsd. Christens død nr 26 og Mari nr 22 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=517&idx_id=517&uid=ny&idx_side=-168>Lenke Det er nok feil kone i bygdeboka. Christen Nilsen Bratlia f 1792 nr 8 høyre side Lenke han giftet seg i Hurdal 1816 nr 5 Lenke og døde 1859 nr 39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.