Gå til innhold
Arkivverket

[#54001] Fortsetter min søken etter Charles Thidemand og Carl Thidemand Thompson


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har arbeidet med denne saken i mange år og mye opplysninger har jeg fått med god hjelp av brukere på dette nettet, men i det siste har jeg stått stille. Har brukt mange timer på alle, for meg kjente, nettsider i USA, men uten å komme videre.Historie og bakgrunn finnes i følgende innlegg på debattforumet: 7236,7266, 10063, 12227, 12355, 21048 og 42224.Historien er kort fortalt: Jeg leter etter opplysninger om Charles (Karl) Tidemand Thompson (Thomsen)hans kone Betty J og deres sønn Carl Thidemand Thompson.Charles sr var født i Larvik 7 Des 1887 av foreldre Jørgen Thomsen og hustru Thora Else f Waale. Charles emigrerte fra Havre, Frankrike 23 Mai 1912 og ankom Port of St Andrews (senere Panama City Fl) 3 July 1912 ombord på fartøyet Remonstrant. Bosatte seg på Island Heights NJ., og arbeidet der som Capt på Atkinson familiens yacht(eirene av Victor Talking Maskin, senere RCA).Giftet seg med Betty Josefine Andersen, f 23 Nov 1896, Gresvik Fredrikstad. Hun ankom US 29 Sept 1911 ombord på Stavangerfjord. Finner også Charles sitt registreringskort for WW I, da bor han fremdeles Island Heights.Den 11 Mars 1921 blir Charles US borger 'Certificate of Naturalization No 1382961.Den 5 Nov 1915 får Charles og betty en sønn, Carl Thidemand Thompson, dette skjer også mens de bor på Island Heights.Under folketellingen i 1930 befinner familien seg i Toms River NJ.En eller annen gang flytter familien, (vet ikke om Carl jr følger med, ryktene sier nei) til Florida, og i Fl Divorce Index for 1937 er det oppført at Charles og Betty har fått skilmisse, Dade Fl.Etter dette slutter alle spor etter alle tre personene.Jeg har som sagt hatt mange forsøk på å finne videre spor, brukt US aviser m m, men uten resultat. Håper fortsatt på at noen der ute kan ha nye kreative ideer som kan ta meg videre i denne søken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Har hatt veldig mye glede av dette forum, og forsøkte for en stund siden å bringe denne saken tilbake, i håp om å kunne komme videre. Mitt siste innlegg ga ingen nye innspill, men håper at ved å bringe den tilbake ennu en gang at jeg kan lykkes med å få nye ideer og eventuelle innspill.Mvh Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Jan Erling!Jeg har sett litt på dette, og finnerJørgen Thomsen hf g Handelsreisende 1848 Danmark Thora E. Thomsen hm g Hustru 1853 Laurvig Karl T. Thomsen s ug Søn 1886?? Laurvig i Kristiania ved folketellingn i 1900. Gatenavn: Thv. Meyers Gade 28.Det er jo mulig at sønnen Karl som er nevnt her, senere har forandret navnet til Charles.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn/Einar !Jeg takker dere begge, men dette er nok en veldig tidlig og enkel sak i min søken. Disse folketellinger er godt kjent. Det er veldig mange referansenr til denne saken,(se mitt innlegg ovenfor ) og det er viktig å lese alle disse hvis en vil ha alt bakgrunnsmateriale og unngå dobbeltarbeid.I søknaden til Karl Thidemand Thomsen om US statsborgerskap (jeg har kopi av søknaden) så er navnet blitt Charles Thidemand Thompson.Charles sine foreldre og deres bevegelser har jeg det meste om, Jørgen døde i Oslo i 1921. Charles kom over med Stavangerfj etter farens død og moren Thora Elise ble med han tilbake til USA. Hun og Jørgen hadde bodd en periode i Canada tildligere, så hun snakket språket.Thora Elise døde i Fjellgt i Oslo i 1931, så en eller annen gang mellom1921 og 1930 har hun returnert til Norge.Som sagt det er viktig å lese de andre innleggene for å få hele dette bildet. MvhJan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Hei Jan Erling :-) For nokre dagar sidan kom eg pluseleg på at me har jo ikkje prøvt å finna SSDI kortet til foreldra til Carl!!No såg eg eit anna tema du hadde her, då kom eg på at dette må eg visst leggja ut:BETTY LEWIS 23 Nov 1896 Mar 1984 23185 (Williamsburg, James City, VA) 227-44-5358 Virginia BETTY M SCHAEFER 23 Nov 1896 Aug 1990 98360 (Orting, Pierce, WA) BETTY KINDRELL 23 Nov 1896 Mar 1983 37915 (Knoxville, Knox, TN)Lurar på om du synst det er 'vits' i å sjekka ut (evt. inn) desse Bettyane her?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Mariann. Akkurat nu er jeg i Antarktis. Skal foelge dette opp naar jeg er tilbake. Leser mail kun sporadisk. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Mariann ! Jeg har heller aldri sett daapen til Charles i Larvik, men jeg vet at foreldrene giftet seg i Metodistkirken i Larvik (har kopi av kirkeboken fra deres vielse), saa han er nok doept der, skulle jeg tro. Foedselsdatoen for Charles er ihvertfall korrekt, den har jeg fra mange kilder, den siste fra kopien av hans soeknad om pass i 1921, ogsaa fra hans soeknad om US borgerskap,og hans intensjonspapirer i samme anledning. Han operere alltid med foedested Larvik. Probelemet med disse to, far og soenn Charles og Carl er at det er saa mange C Thompson i alle former for kilder og censuses at det er vanskelig aa sortere ut hvem det kan vaere av disse. Den som jeg har kommet naermest i den anledning er en Charles Thompson som doede i Dade, Fl i 1975, hvis jeg husker riktig her og nu. Det var der Charles og Betty tok ut skilsmisse, Har kopi av dette, ogsaa. Jeg var i Fl i Des forrige aar, og var paa avd for slektsforskning ved statsbibloteket i Orlando og sjekket alle papirer de hadde, men uten resultat.M h t Betty saa vet jeg at hun etter skilsmissen var bosatt i New York, men hun kan jo ha flyttet paa seg. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Lurer på om ikke jeg har funnet fødsel til Karl Tidemann under dissentere i Larvik kirkebok . Se nr. 2 på siden her: LenkeFødselsdato stemmer , men selve dåpen er ikke ført her. Mulig på egne lister i Metodistkirken. ( Trodde listene var overført til kirkebøker, men det er mulig du vil finne dåpen hans ført etter de andre dåpsbarn i kirkebøker.)Har ikke lett så grundig her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen :-) Ang. dåpsdatoen, ville berre sjekka kva namn som stod der, avdi eg fann ein i SSDI som heitte Hans Thomsen, og som var f. same dato som Karl.Men ser av det Gunn hadde funne at det står berre Karl, så då er den sjansen ute og...Ang. Betty, det er vel to av dei tre som er aktuelle som mogelege mødre til Charles, det er den som var bs. i TN, eller ho i VA.Det hadde jo kanskje vore lurt å sjekka om det kan vera ei av dei? Men kva vil du?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei til dere begge ! Ja, der fant jo du Gunn enda en bekreftelse på fødselsdatoen til Karl. Kan være vel verdt å prøve dett med de 2 Bettyene som du har funnet, Mariann. Kan jo være at en treffer blink.Ellers er dette en liten mulighet for noe, fikk følgende fra en som har hjulpet meg i USA: 'A Charles Thompson married to a Mable Sawyer on 27-October-1937. There's a possibility that this could be the same Charles Thompson.' Dette skjedde i Dade, Fl.Hva tror dere om en slik mulighet, men denne saken er ikke lett. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Skal du bestilla SSDI kort for dei to Bettyane, eller vil du ha hjelp til det?Ang. den Charles i Dade, fann ein Charles Thompson i Dade, men han var f. på feil dato, faktisk i des. same året.Trur kanskje det er den same som er nemnd her over.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.