Gå til innhold
Arkivverket

[#54007] Briggen 'Buonovento' og reder T.Aslaksen (Arendal/Tv.strand 1860-t.)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan sannsynligvis knytte flere av mine slektninger til briggen 'Buonovento' (122 1/2 cl., bygget i Arendal i 1858).Min tippoldefars bror, Thor Halvorsen Buene og Langang (1836-1892), er i styrmanns-/skipperrullen 1867-68 for Tvedestrand distrikt registrert som styrmann på skuta i perioden 1860-1862.29/6 1860 mønstrer Thor Halvorsen på i Arendal som 1. styrmann på 'Buonovento'. Destinasjon: Riga (avmønstret i Arendal 21/12-60). Mønstrer på igjen som 1. styrmann 4/4 1861 - ny tur til Riga (avmønstret Arendal 25/11-61). Påmønstret på nytt 17/9 1862 - nå som 2. styrm. Turen går fra Arendal til Newcastle (avmønstret Arendal 23/10 1862 - 'overgaaet til ....?).Thor Halvorsen fikk styrmannspatent 5/3 1860 og skippersertifikat 15/3 1862.I årene 1863-64 er T. Halvorsen i div. registre nevnt som skipper på 'Buonovento'. Det må være Thor Halvorsen. Skipperen 1860-1862 er T. Aslaksen, som også er skutas reder.17/3 1863 reiser Peder Sørensen Buene (f. 24/3 1848) ut som førstereisgutt med 'Buonovento'. Turen går fra Arendal til England, og skipperen er T. Halvorsen. Peder Sørensen var min oldemors bror - og sønn til Thor Halvorsens eldste bror, skipper Søren Halvorsen Buene (1814-1901 - dvs. min tippoldefar).-------Så til reder/skipper T. Aslaksen. Hvem var han? Skuta er registrert i Arendal, men jeg finner ingen T. Aslaksen verken i Arendal eller de nærmest omkringliggende sogn som kan passe i ft. 1865. Jeg finner imidlertid en skipperborger Thron Aslaksen på Joranstad i Holt, og min hypotese er at det må være ham. Det var ikke uvanlig at skipper-/redere fra denne delen av Holt og de vestligste delene av Flosta (Narestø, Arnevik) var mer vendt mot Arendal enn mot Tvedestrand.Det som ellers her er interessant med denne Thron Aslaksen Joranstad, er at han var en slektning av Thor Halvorsen og Peder Sørensen. Han var f. i Holt 1803 som sønn av Aslak Knudsen Joranstad og Birthe Olsdtr. Langang. Og Birthe Olsdtr. (f. 1761) var kusine til Peder Tengelsen Langang (1758-1830), Søren Halvorsen Buenes svigerfar. Thron Aslaksen Joranstad var følgelig tremenning til Peder Sørensens mor, som altså også var Thor Halvorsens svigerinne. Og Peder Tengelsen Langangs bror, Anders Tengelsen Torp, var igjen morfar til Thor Halvorsens kone. M.a.o. var også hun tremenning til Thron Aslaksen Joranstad.Det var svært vanlig i dette området at skippere og styrmenn ble rekruttert fra rederens nærmeste krets.Spørsmål: Er det noen som vet om skipperborger Thron Aslaksen også var reder - og dermed kan ha vært eier av briggen 'Buonovento'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Ja, Thron Aslaksen var en av rederne til Buonovento. Det fremgår av skuteregisteret til Aust-Agder Arkivet:http://www.aa-arkivet.no/skuteregisteret/Velge Buonovento, og to skuter blir funnet. Velg nr. 2!Andre redere står også, men jeg vet ikke om det betyr at de hadde skuta samtidig eller ikke. De het Peter Wøllner (handelsmann i Arendal) og Anders G. Andersen. En G. Aslagsen var også skipsfører i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra Malmsteinregisteret:Skip BUONOVENTO Skipsfører T. Halvorsen 1864 Type Brigg Materiale TreByggeår 1858 Byggested Arendal, Norge Tonnasje 122 1/2 clEier(e) T. Aslaksen 1864 Hjemsted Arendal 1864 ---------------------Fra basen til AAKS (tidl. Aust-Agder-Arkivet): Brigg 1862MB57 1858 Arendal ArendalKommerselester 122.5 Rederi 1862-1865 T. AslaksenG. Aslaksen Kaptein 1867 - 1868, Mangler liste Kaptein 1866 - 1866, T. Aslaksen Kaptein 1862 - 1862, T. Halvorsen Kaptein 1863 - 1865.---------Mno 515. Natnr 121. Kjenningssignl HVDB. Bygget i Arnevig (ser ut som Svanevig i R2) i Holt av Anders Røer Andersen, fra mai 1857 til 22 juli 1858. Ver 68: Flaggboka oppgir reder til å være P.Wøllner m.fl. Strandet på Gotland (før neste skip reg mai 1870)------------Kapteinen G. Aslaksen kan være Thron Aslaksen Joranstads bror, Gregers Aslaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var nok et lite partsrederi dette. Anders Røer Andersen var nok tdentisk med den skipskaptein Anders Røer som i ft. 1865 var bosatt på Vollene, Østre Moland (som senere ble liggende i Barbu, deretter i Arendal), og Peter Wøllner var forretningsmann i Arendal (bosatt på Friholmen i 1865).Anders Røers hustru, Karen Kristiane Olsdtr. (50 år i ft 1865 og f. i Dypvåg pr.gj.), var nok for øvrig også en slektning av Thor Halvorsen og Peder Sørensen (ant f. 1816 på Vatnebu i Flosta sogn/Dypvåg pr.gj.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.