Gå til innhold
Arkivverket

[#54014] Ministerialbok kontra klokkerbok


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

eksempel: Ingeborg Berntsdtr blei i 1839 døpt samme dag som eit anna 'pigebarn'. Presten bytter om fornavna på desse gjentebarna. MEN han rettar det oppatt - stryk og skriv over. Eg var uheldig og kom på klokkarboka i fyrste omgang - klokkaren har kanskje skrive av preteboka før presten retta det opp. ETTER DETTE - BØR VI FORTRINNSVIS BRUKE MINISTERIALBOKA ??? - synspunkt ? *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Regelen var vel at klokkarboka skulle vere avskrift av presteboka. Altså er klokkarboka ikkje ei sjølvstendig, uavhengig kjelde. Avvik skal normalt reknast som avskriftsfeil.... men det kan nok ikkje utelukkast at klokkaren kunne finne på å rette på feil han meinte han såg - utan å rette på presteboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også være at klokkeren var mer lokalkjent enn f.eks. en nyinnsatt prest. Mange ganger kan det være lurt å sjekke begge bøkene bl.a. så kan skriften være forskjellig og vanskelig å tyde.Da er det greit å sammenligne begge innførslene. Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I bygdebok for Bremanger bind 1 under Nesje og i klokkerbok for Bremanger står at et barn Nils Olav/Olai Kristensen Nesje er død 5 aug 1858 gravlagt 10 aug.Jordpåkastelse 15 august. Oppgitt at barnet er hjemmedøpt og 3/4 år ved død.På denne tiden hørte Bremanger til Kinn prestegjeld. Når jeg går til ministralboken for 1858 finner jeg ingen Nils Olav Kristensen verken født døpt eller død..Jeg finner derimot på samme dato ( 15 august) død og begravet Lars Severin sønn av Hans Kristensen Næsje. Hjemmedøpt av Kristen Hansen Næsje. Født 3 juli 1858. Det står at barnet er død inden dåpen blev konfirmered i kirken.Det er også døpt en Nils Olai den 15 august, men han har helt andre foreldre (Peder)Her ser det ut til at det er klokkeren som har rotet med navnene og at dette altså er barnebarnet til Kristen Hansen.( Hans var hans eldste barn født i 1836)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I bygdebok for Bremanger bind 1 under Nesje og i klokkerbok for Bremanger står at et barn Nils Olav/Olai Kristensen Nesje er død 5 aug 1858 gravlagt 10 aug.Jordpåkastelse 15 august. Oppgitt at barnet er hjemmedøpt og 3/4 år ved død.På denne tiden hørte Bremanger til Kinn prestegjeld. Når jeg går til ministralboken for 1858 finner jeg ingen Nils Olav Kristensen verken født døpt eller død..Jeg finner derimot på samme dato ( 15 august) død og begravet Lars Severin sønn av Hans Kristensen Næsje. Hjemmedøpt av Kristen Hansen Næsje. Født 3 juli 1858. Det står at barnet er død inden dåpen blev konfirmered i kirken.Det er også døpt en Nils Olai den 15 august, men han har helt andre foreldre (Peder)Her ser det ut til at det er klokkeren som har rotet med navnene og at dette altså er barnebarnet til Kristen Hansen.( Hans var hans eldste barn født i 1836)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I bygdebok for Bremanger bind 1 under Nesje og i klokkerbok for Bremanger står at et barn Nils Olav/Olai Kristensen Nesje er død 5 aug 1858 gravlagt 10 aug.Jordpåkastelse 15 august. Oppgitt at barnet er hjemmedøpt og 3/4 år ved død.På denne tiden hørte Bremanger til Kinn prestegjeld. Når jeg går til ministralboken for 1858 finner jeg ingen Nils Olav Kristensen verken født døpt eller død..Jeg finner derimot på samme dato ( 15 august) død og begravet Lars Severin sønn av Hans Kristensen Næsje. Hjemmedøpt av Kristen Hansen Næsje. Født 3 juli 1858. Det står at barnet er død inden dåpen blev konfirmered i kirken.Det er også døpt en Nils Olai den 15 august, men han har helt andre foreldre (Peder)Her ser det ut til at det er klokkeren som har rotet med navnene og at dette altså er barnebarnet til Kristen Hansen.( Hans var hans eldste barn født i 1836)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.