Gå til innhold
Arkivverket

[#54018] Anders Thurmann, Tønsberg på 1600 tallet.


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Anders Thurmann Tønsberg. Hvem var han og er det registrert noen etterkommere etter ham. Jeg mener å ha lest en gang at han var borgermester i Tønsberg??MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I FS sto han som født ca 1610 og at han har en datter Elsa Andersdatter Thurmann f 1648. Kan jo ikke stole på det, men kansje det kan sjekkes. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff fant jeg følgende opplysninger som vel må sjekkes i kirkebøker:Anders Thurman f. 1617 , d. 1647 Tønsbergg. m. Augdi Lauritsdatter f. 1617 , Tønsberg. datter av Laurits Christophersen , Sandar og Else Frønick, Sandar. ( Begge død Tønsberg)Barn av Anders og Augdi er ført opp med:Jakob Andersen Thurman d. 1665 LardalAnne Andersdatter Thurman d. 1677 , Hem Lardal.Elen Andersdatter Thurman d. 1692 , Lardal g. m. Martihin Olssøn , Schierven, Hem Lardal.Skal se om jeg finner noe i mine Sandarbøker om Opphavet til Augdi Lauritsdatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I skifter i Larvik fant jeg følgene skifte etter datter Anne Andersdatter Thurman : LenkeHer er nevnt hennes 2. ektemann Mads Hansen , Fagerholt . Som også er nevnt i DIS treff.Mulig du kan finne en opplysninger i skifter i Tønsberg. Disse har jeg ikke tilgang til, dessverre.Skal se om jeg finner flere opplysninger. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er skiftet etter Anne Andersdatter Thurmans første mann, Nils Olsen.LenkeDisse opplysningene har du sikkert fra før, men legger inn her likevel om noen andre kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en med navn Joachim Thurman som nevnt her som Byfoged i Tønsberg 1692. Kan han være en slektning? LenkeIkke lett å finne noe om opphavet til Anders Thurman i kilder på nettet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Noen Distreff kilder oppgir Anders Thurman f. ca 1590, Foreldre Lars Jacobsen Thurman f. ca 1550, Tønsberg og Maren Mortensdatter Zinger f. ca 1560, Tønsberg.Har ikke greid å finne kilder til dette, men sikker lurt om du kan få undersøkt om dette kan stemme? Håper noen har tilgang til så gamle kilder i Tønsberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg litt om Laurits ( Lars) Jacobsen Thurman og Maren Mortensdatter, men dessverre inne noe om Anders Thurman: LenkeFlere som strever med opphav her ser det ut til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De fleste opplysningene gitt ovenfor er alle verdiløse så lenge det ikke går frem hva som er kildegrunnlaget for dem. Det er nødvendig å gå til kildene hvis man skal finne noe ut om denne slekten. DIS-treff, f eks, er ingen kilde i denne sammenhengen. Med kilde sikter jeg her til samtidsdokumenter fra personenes egen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Tore!Jeg er helt klar over at dette må dokumenteres fra kilder , og håper at noen som har tilgang på de gamle kildene kan hjelpe her. Her var i alle fall noen navn som det kan hende er mulig å gå ut fra? Dis- Treff er bare ment som et hjelpemiddel til drøftinger av slektsdata, som du vet.Har du noen forslag til gode kilder, samtidsdokumenter her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tønsbergs byregnskaper fra 1600-tallet er bra kilder. Disse ligger i Rentekammerets reviderte regnskaper i Riksarkivet. Dels i serien Lensregnskaper, dels i serien Byregnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Takker for opplysninger så langt. Kjempefint. Enig i at det må letes i samtidsdokumenter, men opplysninger/tips slik som bl.a. Gunn kommer med gir jo indikasjoner på hvor man kan finne ytterligere dokumentasjon. Så jeg setter pris på å motta også ikke dokumenterte opplysninger, slik at jeg event. kan lete videre.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Erik Thurmann

Som Thurmann har jeg familiens slektsbok, forfattet av J. B. Thurmann på midten av 1800-tallet. Boka finnes bl.a. på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Jeg samler mer eller mindre dok info om slekta. T. Vigrust gjør et nytt forsøk for meg på å finne Anders Thurmanns far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tenkte jeg kunne supplere med to tre opplysninger, selv om det ikke kan oppklare selve Thurmann-slektens opphav:(1) Thurmann er omtalt i Are Mikkelsens hovedoppgave om Rådmenn i Tønsberg 1536-1660.(2) Jeg har sett et diplom fra 1650-tallet (1653?), hvor enten Thurmann eller helst hans arvinger avhender eller pantsetter noe jordegods i Båhuslen. Dette godset kom trolig fra svigerfamilien, da Else Marstrand/Frønnick og hennes sønn Ambjørn Lauritsson skattet av gods i Viken på 1620-tallet (1624/1625/1627). Når jeg finner igjen referansen skal jeg gi beskjed.(3) Frønnick/Frønnich befinner seg etter alt å dømme i Frisland (nåværende Nederland). Jeg mener å ha funnet stedet på kartet for en stund siden.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.