Gå til innhold
Arkivverket

[#54023] Agnete Jakobsdtr - tyding av oppholdssted i kirkebok?


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Agnete Jacobsdtr dør 26 år gml. 20 nov. 1855. Kan noen hjelpe med å tyde oppholdssted slik det er ført i kirkeboka for Furnes i Vang? Tror første ordet kan være østre, men resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Klokkerbok nr. 9 (1836-1870), Døde og begravede 1856, side 258b. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9057&idx_id=9057&uid=ny&idx_side=-243>LenkeKildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 13 (1855-1879), Døde og begravede 1856, side 290. Permanent sidelenke: LenkeEr det östre Höstbjöreije eller noe i den dur?Dersom du legger ved en lenke er det enklere for folk å hjelpe, her er en liten oppskrift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det hörest mer sannsynlig ut! Her er vel födselen hennes kanskje, överst på högre side: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Klokkerbok nr. 5 (1815-1836), Fødte og døpte 1829, side 379-380. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-191>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldra ser ut for å ha gifta seg i 1817 (N° 22 på venstre side): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Klokkerbok nr. 5 (1815-1836), Ekteviede 1818, side 465-466. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-235>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Da har jeg sett på dette og jeg har et par generasjoner bakover for Ole Jakobsen og noe mere for Permnille Eriksdtr. Jeg kommer tilbake fra Tyskland 21 nov. Da kan du ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det er nok Høstbjøreie der hun dør. Riktignok er det skrevet vestre i klokkerboka og østre Høstbjørseie i kirkeboka. Hun er døpt på Liereie, en gård ikke langt unna, men Høstbjørlie har jeg ikke hørt om. I og med at det står hmdkone, så er det naturlig at eie er tilføyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ut fra de navnene Kjellaug nevner har jeg funnet dødsfall som passer! En liten oppsummering om Jakob og Pernille:Jakob, født 7/6 1798, døpt 10/6, Ole Jacobsen og Ingebaar Henriksdatter, vestre Jevanordseie, død på Liereie, 58 år gammel, 3/5 1857.Pernille Eriksdatter, født 15/11 1792, døpt 18/11, Erich Pedersen og Kjersti Jensdatter, Spigdahlseie, død på Storihle, hmdkone, 71 år, 15/5 1864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Ja, dette var gode greier! Mye mer enn jeg hadde håpet på. Takk til alle -til Thor, jeg tar kontakt. Undersøkelsene gjøres (gratis såklart) på vegne av Dave Stenersen som garantert vil sette stor pris på det vi kan finne om hans norske aner. Han er etterkommer av Agnete's datter Syverine, f. 1855. Hun emigrerte i 1882 sammen med sønnen Ole Stenersen som oppgies å være født 10.7.1876, selv om han er 10 år i emigrasjonsprotokollen. Moras alder er der satt til 30 år. Har bestilt bygdebok for Furnes og håper på å finne mer info der. På et tidspunkt brukte Syverine etternavnet Ringstad, men kan hun ha fått det navnet ved giftermål i Junaiten? Besteforeldre på farsiden (til Syverine) må vel være Lars Ols. & Sidsel Halvorsd. som bor på Hagenlund i Vang i 1865. Dave Stenersen håper å komme til Norge i 2009, kanskje vi kunne glede ham med å finne nålevende slektninger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.