Gå til innhold
Arkivverket

[#54027] 1865 folketelling for Botne i Vestfold - Bergitte Olsdatter 34 år i 1965


Gjest Ragnhild Vestby
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Vestby

Min oldemor Bergitte Olsdatter må da antagelig være født i mellom 1830-1832 i Oppdal. Har lett i deres kirkebøker med umulig å finne henne. Hun giftet seg i Botne i 1864 med Hans Knudsen. (Botne kirkebok 1854-1867, side 85 nr. 4. Men der står at hun er født i 1822. Kan umulig være riktig. Da var hun i så fall 51 år da min bestefar ble født i 1873. Noen som kan hjelpe? Vgl Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis du har lett i Oppdal i Sør-Trøndelag, er det ikke så rart at du ikke har funnet henne.'Opdal' er i denne sammenhengen Uvdal i Buskerud, nåværende Nore og Uvdal kommune. Jfr vielsesinnførselen i ministerialboka, der det står at hun var født i 'Opdal i Nore' og datter av 'Ole Olsen Braterud' (Lenke). Hva datoen 10/2-22 vedkommer, kan det kanskje forklares med skrivefeil for 10/2-32?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det må være din oldemor som er innført i kirkeboka for Rollag (Nore og Uvdal var en del av Rollag prestegjeld på den tid) som:'Bergite Olsd.', født 10/2-1832, døpt 17/2-1832 i Uvdal ('Opdal'), datter av ungkar Ole Olsen 'Brøstrud' (dvs Brostrud, gnr. 11-12) og pike Anne Jonsdatter 'Loftstug...' (trolig Loftstuen, gnr. 49) (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg luktet lunta da det sto 'Opdal i Nore' i ministerialboka (prestens kirkebok). I dette tilfellet var den et lite, men viktig hakk mer nøyaktig enn klokkerboka, som du hadde benyttet deg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.