Gå til innhold
Arkivverket

[#54031] Patria, knapp


Gjest Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

Dette er kanskje ikke korrekt forum å legge inn dette spørsmålet her, men prøver likevel da kompetansen her er stor.Knappen på bildet er ca. 1x1 cm. og ganske tung i forhold til størelsen. Den ble funnet ca. 10 cm ned i bakken ved en nedlagt husmannsplass. Påskriften 'Patria' er det som gjør meg nyskjerrig. Det kan virke som den kan komme fra en forening, lag eller lignende. Noen som vet noe om dette?

bilete3744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Kanskje reklame for dette:Selskapsfakta Patria eies av den finske stat samt det multinasjonale konsortiet EADS, European Aerospace, Defence and Space Company. Administrerende direktør for selskapet er diplomingeniør Jorma Wiitakorpi.Patria ble grunnlagt i 1997, men selskapets historie strekker seg over 80 år tilbake.Patrias omsetning i 2003 var 259 millioner euro og over 2.000 personer var ansatt i selskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Patria er latinsk og betyr fedreland iflg Aschehougs konversasjonsleksikon.Sånn umiddelbart forbinder jeg denne knappen med militæret, kanskje heimevernet eller hjemmefronten el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Figuren ser ut som en soldat i kamp for patriakten sin.. En patriak er jo en 'far'; et fedreland. Patria(h) er kanskje latinsk for patriakt? Knappen tilhørte nok en uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til innlegg 5, Marianne hadde ikke en hjelm, hun har alltid hatt en 'phrygien' lue.Hun minner meg om en Valyrie.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Takker for alle forslag!(4), nei, hadde glemt knappen da jeg fant den igjen i går, tok da et bilde og postet det her på impuls, men det er et godt forslag.(5), enig, tok en kjapp oppfrisking på den franske revolusjon, og det virker plausibelt.(7), enig, det ene brystet er bart, i likhet med den franske Marianne.(6), det med 'far' og 'fedreland' stemmer, men knappen er for tander og liten til en militæruniform. Knappefestet på bakside er borte, en mulighet kan være en mansjettknapp til en skjorte. En tanke som har slått meg er om den kan stamme fra en politisk motivert fedrelandsforening eller noe i den dur.Flere forslag er velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(8),Valkyrie var slett ikke et dumt forslag. Kombinasjonen valkyrie og patria/fedreland gjør at jeg sitter med en følelse av at det kan ha noe med nasjonalsosialisme å gjøre.Jeg vet med sikkerhet at de som bodde på funnstedet ikke var nazister, men personen som eide stedet var med i NS (og sonet for det etter krigen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var noe slikt jeg og hadde i tankene, mener å ha sett ett eller annet liknende för.Viste det til min mann og han tenkte straks på Mytologien, Dianne jaktgudinnen, men hun hadde vel heller ikke hjelm.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(12), Ja den er i forholdsvis god stand, men det har vel med metalltypen å gjøre. Det er ikke sølvstempel, men det virker som om det er sølv i den.Jeg har funnet en masse metallgjenstander i jorda med metallsøker, og det lille jeg har funet av sølvgjenstander har holdt seg godt i finishen, mens jern ruster avhengig av fukten i bakken, kobber korroderer o.s.v.I tilleg til at den lå i jorda var funnstedet i en bratt bakke på en gammel kjerrevei, mellom mye stein. Høst og vår er den veien/stien å regne som en bekk. De siste 35-40 årene har det blitt kjørt noe med traktor der, og knappen lå i hjulsporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.