Gå til innhold
Arkivverket

[#54034] Knut Iversen, f. 1816. Våler i Solør, Risaasen. Fødested og hans foreldre ?


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Knut Iversen som drev Nedre Risaasen i Våler i Solør giftet seg 18 jan 1856 med Thea Olsdatter. Garden fikk han gjennom kona Thea. Mitt problem er anførsel i kirkeboka ved dette ekteskap. Her angis Konterud( om jeg leser rett)som hans fødested. Alder oppgis til 40 år. Far er angitt som Iver Thoresen. Så vidt jeg da kan se er eneste 'hitill' mulige far (Iver) født 25 jan 1789 (FS) og finnes i FT 1801 under Magnes i Hof (Våler). Så har noen opplysninger om angivelsen av Konterud (utskilt fra Ulfsbøl ?) og videre om den samme far Iver sitt bryllup med 'ukjent' kan finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En Tore Pedersen gift med Kari Mikkelsdtr. 14.10.1785 i Hof (Aasnes). På høyre side her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-353>Lenke Jeg klarer ikke tyde gardsnavnet på Karj.Samme par oppgitt som foreldre da Iver Thoresen døpes 25.1.1789. De får også Maren døpt 8.1.1786, Marte døpt 1.7.1792, Torris døpt 22.7.1796 (gift 31.1.1825 med Maria Christophersdtr. f. 1804), Kari f/d juni 1800.Her er familien i FT 1801: LenkeDa han giftet seg i 1856 var han enkemann på Konterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Knut og Thea fikk datteren Eline døpt 1.1.1858.Knut og første kone Eline/Elene/Helene Olsdtr. fikk dødfødt sønn 13.9.1843, dødfødt pikebarn 21.10.1845, begge Hof, dødfødt pikebarn 31.11.1849 og datteren Kirsten Julie døpt 30.1.1853, begge Våler.Knut Iversen og Helene Olsdtr. viet 14.2.1840, Hof. Begge angitt med oppholdssted Konterud, men legg merke til lysning (?) av Ole Konterud, antagelig hennes far: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her har du en Iver Thoresen Magnerud, 30 år, viet 18. november 1818, med Marthe Knudsdtr., par nr. 36, høyre side: LenkeVil tro de hadde en sønn Knut, oppkalt etter hennes far, men han var neppe 30 år i 1840, dersom alderen oppgitt ved første vigsel stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei HediHer har du vært aktiv. Bryllupet til Iver T. foreldre var ny for meg. Takk.Og det kan vel være riktig bryllup du har funnet for Iver 18/11 1818.I så fall må sønnen Knut som oppgis til 40 år ved sitt bryllup i 1856, være født forut for ekteskapet eller med en annen dame.Jeg leter etter Knuts fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ovennevnte Iver Thoresen og Marthe Knudsdtr. får sønnen Torris døpt 14.11.1819 - de bor da på Laugmoen, og en datter Olia døpt januar 1826, finner ellers ikke barn på dem, men det kan være fler.Jeg finner ikke Knut Iversen døpt i Hof, selv om det står han var født i Våler i FT 1865. Hvor ellers kan han være døpt, hvilke nærliggende sokn?Det finnes en Knut Ivers. døpt i Vang, Oppland 6.7.1817, foreldre: Iver Throndsen og Anne Knudsdtr. Nr. 4, venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Knuts far er oppgitt til Iver Thoresen ved bryllupet i 1856. Så er jeg er vel ganske sikker på at vi har riktig Iver Thoresen. MEN...kan Knuts mor være en annen en Marte som Iver giftet seg med i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg vil tro at paret på Mangerud, nevnt i (4) er de rette.Det er ikke ført noen dåp på Knut Iversen i Hof (han er ikke den første på denne tida), men det må være samme Knut Iversen som blir konfirmert 1832 - 16 år gammel. Oppholder seg da på Lundby med foreldrene Iver Thoresen/Marte Knutsdatter.Samme par får barna Tørris Iversen f. 03.10.1819 Langmoen, og Olia Iversdatter f. 20.01.1826 Jansholtet.Ved konfirmasjon sies både Olia og Tørris å være født på Gravingen. Rimer ikke helt med opplysninger fra dåp, men det er likevel sammenheng. Knut nevnt på Lundby ved konfirmasjon, og Gravingen nevnt her var husmannsplass under Lundby. Jansholtet ikke kjent i dag, men ser ut til å være identisk med nordre Holtet under Lundby.Dersom Knut nevnt som konfirmert her er den rette, og alder ved konfirmasjon er rett, må den samme Knut være født utenfor ekteskap.For å problematisere. Man skal kanskje ikke se bort fra den Knut som Kjellaug viser til i (7). Det er mange eksempler på forbytting av navn i Kb. Hof, så kanskje faren skulle være Iver Toresen?Det er noen indisier som støtter det. Faren oppgis til å være Tore Pedersen. 1801 var det bare en Tore Pedersen i Våler, gift og 48 år. Lite sannsynlig at han er faren, og presten ville også notert at han var gift dersom han fikk barn utenfor ekteskap.Hvis Tore Pedersen var faren, ble sønnen Knut Toresen. Men ingen Knut Toresen blir konfirmert i Hof som kan være vår Knut. Heller ikke er det noen Knut Toresen som dør innen konfirmasjonsalder.Dette blir bare en hypotese. Mot dette kan selvfølgelig innvendes at Knut skal være født på Konterud, Knut Toresen kan ha flyttet fra Våler og Tore Pedersen kan være innflytter.Et par som blir gift i november 1818 kan ihvertfall ikke få et barn etter den tida som samtidig blir konfirmert 1832. Problemet blir å finne bedre bevis for at Knut Toresen kan være identisk med Knut Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Oppsummering.Ingen dåp er ført på Knut Iversen. Hans far må være Iver Toresen ( sannsynnligvis fra Mangerud). Sannsynnligvis er Marthe Knudsdatter hans mor, men siden bryllupet står etter Knuts selvoppgitte fødsel, er det åpent for en annen mor.Fødested Konterud er også oppgitt av Knut selv. Dette kan ikke verifiseres andre steder, men man må anta at Knut har fått rede på dette i slekten.Knut Toresen må være et blindspor. Hovedaktøren må da vite hva han heter i eget bryllup..Takker meget for all bistand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Navnet Knut tilsier at her har vært navneoppkalling og dette underbygger Marthe Knudsdatter som mor. Knut var som tidligere nemnt derfor født før og utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Burde kanskje poengtere sterkere at feilskrift er et meget stort problem i kirkebøkene for Hof på denne tida.Den som vil sjekke det kan se på konfirmerte fra 1816 og sammenligne med dåp. En vil da snart oppdage at i veldig mange (ja, veldig mange) tilfeller vil man finne at foreldreparet ved dåp ikke stemmer med foreldreparet ved dåp, og når det gjelder oppgitt fødselsdato ved konfirmasjon har jeg så langt ikke funnet en eneste som stemmer med dåp. Det siste er rett og slett en merkverdighet.Det er på den bakgrunnen jeg ikke finner det merkelig om det er noe lignende ved Knut Iversens dåp.Marte Knutsdatter blir oppgitt til å være 27 år ved vielse 1818. Så langt tror jeg Marte Knutsdatter må være hun som dør på Gravingen 27.05.1847 - 69 år gammel. Gravingen var der barna var ved konfirmasjon. Men det er flere plasser som er blitt kalt Gravingen i Våler så det KAN være ei anna Marte. Hvis samme Marte rimer alderen dårlig med hun som giftet seg 1818, men alderen rimer bedre med siste barn 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg skrev: En vil da snart oppdage at i veldig mange (ja, veldig mange) tilfeller vil man finne at foreldreparet ved dåp ikke stemmer med foreldreparet ved dåpSkal være: .. at foreldreparet ved konfirmasjon ikke stemmer med foreldreparet ved dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Legger inn usikkerhet her. Ikke lett å forske i gamle lister dersom man skal må må tolke/rette kirkebøkene. Men jeg forstår frustrasjonen. Ikke visste vel disse gamle prester om den store etterkontroll 200 år etter.Men velger foreløbig å tro på presten innskrift i 1856. Det er en klar kildeopplysning.. Om den er riktig eller ikke ...tja...men da er vi tilbake til tro/tvil og tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Marte Knudsdatter kan vel også være den Marte som døpes av Knud Knudsen og Olea Enersdatter i 1790 ?? Det passer med 27 år 1818.. Stikkord Oudensby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Marte Knutsdatter på Audenby passer med alder oppgitt ved vielsen. Det kunne også være besnærende å trekke inn at søster til denne Marte på Audenby gifter seg samme dag som din Marte. En kunne ta det som indisium på to søstre som gifter seg samtidig.Men det er nok ikke så enkelt. Det er helt tydelig at Iver og Marte er husmannsfolk, og Marte nevnes da også som husmannsdatter, mens 'søstera' er gardmannsdatter på Audenby.Er derfor redd det er feil Marte.Som en hypotese kan Marte være den Marte Knutsdatter, 21 år, som 1801 er i tjeneste på garden Berg. Berg og Mangerud ligger begge i den gamle Bergesida skolekrets på vestsida av Glomma, langt sør i Våler, mens Audenby ligger i Nordhagan skolekrets på austsida av Glomma, og lenger nord i Våler. Likevel ikke noe hinder for at hun kan være fra Audenby, men ofte gikk de ikke så lang vei.Desverre er det vanskelig å si noe sikkert om Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Ser også at Marte fra Berg ville vært omlag 40 år ved bryllupet. Blir stor forskjell fra oppgitt alder.Og på Oudenby er det to Marte Knudsdatter. En datter ( 19 år 1801) av Gardbruker Knut Pedersen, en annen datter ( 11 år 1801) etter Knut Knutsen ( selveier). Det er denne siste jeg tenker på.MEN..Ser at en av forloverne ved bryllupet til Marte var fra Gjerdrum i Våler. Dette bringer frem husmannsdatteren Marte Knudsdatter fra Østre Gjerdrum som er 12 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Alderen til Marte på Berg rimer bra med alder ved død (hvis det da er den rette Marte), og at siste barn ble født 1826.Hun fra Jerdrum passer siden hun er husmannsdatter.I det hele tatt mange kandidater om en tøyer alderen. Det forstemmende er at det er vanskelig å si noe sikkert.Indisiene taler både for og imot. Hun fra Audenby (Knut Knutsen) lever ihvertfall 1816. Da er det skifte etter hennes avdøde far på Langmoen (utskilt fra Audenby). Og Martes sønn Tørris skal være født på Langmoen. Men det var flere plasser kalt Langmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.