Gå til innhold
Arkivverket

[#54038] Ole Pedersen f ca 1761 og Randi pedersdtr f ca 1755, fra Stjørdal til Markabygd


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Søker opplysninger om disse personene: Gifte i Stjørdal ,kirkebok for Stjørdal s. 567. 1793.Febr.16/ 5te april: 'Ole Pedersen (Elverum) og pige Rannie Pedersdtr Lille Elvrum ... paa plads under elvrum Lille'. Cav. Daniel og Jon Elvrum.Har sett et sted at de bodde på Sjåstad/Markabygd i 1795. Vi finner denne familien på Sjåstad i Markabygd i 1801 tellinga: Leilending og oppsitter ole Pedersen 40 år. Randi pedersdtr 46 år. (Begges 1. ekteskap). Barn:Peter Olssen 8 år, (f. i Stjørdal??) Peder Olssen 5år, og Malena Pedersdtr 1 år-pleiedatter?Er det noen som kjenner til mer om denne familien, om deres utspring og forfedre?Fra et notat har jeg at Ole Pedersen døde på Sjåstad i 1805.(Finner ikke kirkebok for aktuell tidsperiode på nettet).Håper noen kjenner til denne familien, med hilsen B E Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har 'Skogn Historie' band 8 etter 1801, hvor det står på side 61 om dem du spør etter i Markabygda: Ole Pedersen var 40 år i 1801, og han døde i 1805. Kona Randi Pedersdatter var 36 år i 1801, og døde i 1836.De er ført under Sjåstad Lille. Barn:1)Peter som var 8 år i 1801, som var gift med Martha Bedesdatter fra Sjåstad Nordre. Gift 2 med Anna Johnsdatter Sjåstadmo2)Peder som var 5 år i 1801, gift med Ane Johnsdatter Hallan Østre3)Mali som var 1 år i 1801, og gift med Johannes Johnsen Sjåstad. Han var husmann på Sjåstad.4)Gisken født 1802, og gift i 1834 med John Andersen Svendgårdsvald. Da hun ble gift med han i 1834, var hun enke.Det står videre at Ole og Randi var fra Stjørdal, og fikk bygselen på Sjåstad lille i 1792Randi Pedersdatter ble gift 2 i 1806 med Ole Johnsen Sjåstad som var født i 1775. De hadde ikke barn sammen. I 1835 var en datterdatter hos dem(Ragnhild født 1823). Hun var datter av Randis datter Mali og Ole Roaldsen Troset. Ragnhild Olsdatter ble gift med neste eier av gården Henrik Iversen Troset født 1810 og død 1854. De overtok gården i 1843. Det står jo da videre om deres barn, og også barn i Ragnhilds 2. ekteskap med Eliseus Berthelsen Stormo født 1830. De ble gift i 1855.Jeg finner ikke Elverum i Stjørdalsbøkene som jeg har, men skal prøve en søkeside på internett for å finne ut under hvilket bruk jeg skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved søk på internett fant jeg en Elverum i Stjørdal på side 160 i band 2 del 2, men der er ikke dine nevnt. Imidertid skal det også være Elverum i Lånke, og der er Elverum å finne på side 791, 850 og 854. Kanskje de står der? Jeg har dessverre ikke bygdebøker for Lånke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk Anne Lise! Det er nok Elverum i Lånke det er snakk om, og det viser vel bare at de var her på den tiden de giftet seg.. De kan jo komme fra hele Stjørdalsdalføre for den del. For Randi Pedersdtr har jeg ingen aning om hvor hun er fra..Ser foresten at du skriver i inlegg (2) at Randi Pedersdtr er 36 år i 1801. Det kan kanskje tyde på at det som står om henne under Sjåstad på 1801 tellinga er feil? Det står jo 46 år her, men det er meget mulig at de her bommer med 10 år..Når det gjelder Ole Pedersen f. ca 1761 ser jeg av en notat at jeg engang har skrevet BY eller Reistad?? Det er ikke godt å si.. Får prøve å låne bøker om Lånke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Lånkebøkene fra nyere tid går ikke langt nok tilbake.. Dessuten er noe av det jeg skrev i innlegg(1)feil!Familien som bor på Sjåstad/Markabygd kan forvesles med en familie som bor under Elverum/Stjørdal. Det er nok giftemålet til den andre familien jeg har funnet. For i 1801 tellinga under Elverum er Ole Pedersen 36 år, Randi Pedersdtr 36 år, Barn: Ellen Olsdtr 7 år, Peder Ols 7 år, Peder Ols 3 år.. Mens mine aner er bosatt under Sjåstad i Markabygd.. Ganske likt i navn på både foreldre og barn, men altså en 'YNGRE' familie denne på Elverum/Stjørdal.Mest trolig er de jeg søker gift i Stjørdal noen få år før dette?Men hvor og når er jo ikke godt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har du mulighet for å se kirkebøker for Stjørdal på mikrofilm. Hvis du har det ville jeg ha bestil mikrofilm HF-1252 med ministralbok 1781-1797 for Stjørdal. Det har bind nr. 709.A07. Hvis de ikke har mikrofilmapparat på biblioteket på Ronglan(hvis det er noe bibliotek der) så har de kanskje det på Levanger? De har det på Stjørdal, men det blir vel langt å kjøre/reise for deg. Nå er det vel kanskje heller ikke så lenge før denne kirkeboka er innscannet her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er en Elverum gård i Markabygda også. Den består av 3 tidligere husmannsplasser under Stormo (Lilleenget øvre og nedre samt Trøa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

I den gamle Lånkeboka side 868 er det en familie som kan være kandidater til dine folk. Ola Pedersen Langeland var født i Ålen 1766 og døde 1/1 1849. Han var gift 5/4 1793 med Randi Pedersdatter Elverbakken. Hun var døpt27/5 1765 og død 10/12 1849. De hadde barna: Ellen døpt 27/9 1794 Peder 1796 Peder 1798.Randi var datter av Peder Andersen Elverum ( sønn av Anders P. Elverum og Marit Olsdatter Elvermoen) og Anne Pedersdatter. Samme bok side 861.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Fortsatt: Tusen takk for alle innspill!! Det synes klart for meg at ELVERUM som tilknytning for Ole Peders og Randi Pedersdtr ikke stemmer.Oppsumering. 'Min familie' er på Sjåstad i 1801 med barna Peter Olssen 8 år, Peder Olssen 5år, og Malena Pedersdtr 1 år. Foreldre Ole Peders 40 år og kone Randi Pedersdtr 46 år.Den andre familien er på Lille Elverum/Stjørdal: De hadde barna: Ellen døpt 27/9 1794 Peder 1796 Peder 1798. Foreldre Ole Peders 35 år og Randi Pedersdtr 36 år.Så opplysningene i innlegg (9) gjelder nok familien som er påElverum/Stjørdal i 1801.Opplysningene fra Anne Lise i (2) er viktig:'Det står videre at Ole og Randi var fra Stjørdal, og fikk bygselen på Sjåstad lille i 1792'.Det betyr vel at alle barna kunne være født/døpt etter at familien er kommet på plass i Markabygd. Det betyr at dåpen da blir å finne i Alstadhaug, siden Markabygd kom under Alstadhaug på denne tid. Så jeg får vel prøve å finne ut mer om dåp der.Det har kommet endel flere bøker som er scannet fra Skogn, men det aktuelle tidsrommet er ikke utlagt ennå.( Kirkebok 1747-1803 finnes på nett, men fødte/døpte inneholder 1747-1782). Takker alle som kommer med inspill, ønsker mer info om det er noen som kan bidra med ting som kan være av betydning! Hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ble litt forvirret her. De personene jeg fant frem til ser utvilsomt ut til å være de du søker etter i innlegg 1. Eller er det noe jeg ikke har skjønt?Vennlig hilsen Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Til Odd Annar: Skjønner at du ble for virret! De personene du fant fram til, ER de jeg spurte etter i innlegg nr.1!! Men det er JEG som har gjort en tabbe her, fordi det er to familier med ektepar som har samme navn. Og da jeg trodde jeg hadde funnet giftemål på 'min familie', var nok det feil familie jeg fant.Jeg kommer tilbake med mer om dette litt senere, fekk en telefon her fra en som er endel mer orientert en det jeg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Giftemålet for parret er på s 563, k.bok Stjørdal 1781-1797:Nr.30: 21.4- g. 18-6-1792..........Ole Pedersen Bye, og pigen Randi Pedersdtr Auseth......gården Sjåstad i Skognen af 18.april 1792.(Prikkinga skyldes min ytterst dåelige evne til å tyde gotisk skrift).Har ikke funnet datoer for dåp på barna: Peter Ols.8 år i 1801 er ikke døpt i Skogn. De andre barna er trulig døpt i Skogn. Peder Ols. som er 5 år i 1801. Så fikk de et barn i 1798 som døde etter kort tid. Lucie Olsdtr f 1799, d. 2 månader gml. Malena Pedersdtr var i 1801 1 år.De opplysninger jeg fikk på tlf:Foreldre til Randi Pedersdtr var: Far-Peder Halvorsen Auseth f. 1723- Begravet 4-7-1790. Det opplyses vidre at Peder Halvorsen var stesønn av forrige bruker.Mor:Mali Jonsdtr Okkelberg f.1729- Død 21-11-1818.Kilde: Stjørdls Historie bind 5-1.Når det gjeld Ole Pedersen Bye f. ca. 1761, så kan vel han komme fra Bye /Langstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Randi Pedersdtr og Ole Pedersen g. Stjørdal 18-6-1792, bygsla Sjåstad/Markabygd 18.april 1792.Randi har sine aner fra Auset/Okkelberg. Men hvem er foreldrene til Peder Olsen f ca. 1761? Har tildligere vært inne på at det kumme ha noe med gården By å gjøre. Trodde det var kun en By på Stjørdal, men det er en gård til...Jeg har fått følgende tips-(Skatvalsboka 1 s. 40-41)- under Byastykket nordre: Peder Larsen Bye døpt 30-10-1735. G. 8-6- 1758 med Lusie Olsdtr døpt 5-3-1732.De hadde disse barna: Lars Peders. døpt 6-8-1758 Gjertrud Pedersdtr døpt 24-7-1763 Mali Pedersdtr døpt 24-7-1763 Mali Pedersdtr døpt 10-4-1776Kunne det være slik at Ole Pedersen f. ca 1761 var sønn av Peder Larsen og Lusie Olsdtr? Og at dåpen kanskje ikke var innført i kirkeboka?Da Ole Pedersen Bye bodde på Sjåstad/Markabygs fikk han og Randi Pedresdtr. barnet Lusie i 1799- det kunne være oppkalling av farmora til barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Bjørn. Har ikke funnet Ole Pedersen på noen av gårdene By på Stjørdal. Det ser ut for at han er fra gården By på Skogn. I bind V del I av Stj.boka står det Ole P. Bye på Sjåstad i Skogn.Så bygdebok for Skogn gir kanskje svaret.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo Odd Annar, takker for innlegg, men jeg tror likevel at Ole Pedersen Bye er stjørdaling!Familien er omtalt i Skogns Historie, fordi de kom flyttende til Sjåstad/Markabygd, og på den tida er det ført under Alstadhaug/Skogn.De GIFTET seg i STJØRDAL-(Giftemålet for paret er på s. 563, k.bok Stjørdal 1781-1797: Nr.30: 21.4- g. 18-6-1792).Side 544 i Stjørdalsbok 5 under Auset, gnr 53. Her står det om Randi Pedersdtr Auseth: (barn av Peder Halvorsen Mæla og g. 1755 m. Mali Johnsdtr Okkelberg).Randi (Pedersdtr) døpt 5-3-1758 g. 18-6- 1792 med Ole O. Bye på Sjåstad i Skogn.De havna her ,men har ikke sett noe som viser at Ole Pedersen ikke er fra Stjørdal, slik som hans kone helt klart er.Men å finne et klart bevis for det er vist verre!Under skifteprotokoller finnes det skifte etter ole Pedersen.Fant noe på Levanger Bibliotek:'Ole Pedersen Sjåstad lille. Gårdmann. 8/6-1807 fol.6 20/1-1808 fol.351.Enke Randi PedersdtrBarn.2. Peter Olsen Barn.3.Oeter Olsen 4.Mali OlsdtrBoets formue 121,2 Gjeld 80,2 Arv og deling 41Kanskje det kunne tenkes at det var slektninger med krav i boet?Fant ikke skiftet på mikrofilm, det var vel 2 ruller der fra 1802-1818, men ikke å se der..(HF 1876+HF 1877).Dersom man finner Ole Pedersen som konfirmert i Stjørdal mener jeg saken skulle vere grei. Trolig er han f. ca 1761-62, og de ble vel konfirmert ca 15 år den gang også? Har ikke funnet 'Ole Pedersen Bye' som konfirmanr i 1776-77,men det er en Ole Pedersen skei som konfirmant i 1777. Kunne det være Ole P Bye som var i teneste på Skei?Derom teorien skulle stemme, at foreldrene til Ole P Bye var:Byastykket nordre: Peder Larsen Bye døpt 30-10-1735. G. 8-6- 1758 med Lusie Olsdtr døpt 5-3-1732.Denne Peder Larsen Bye har en bror ved navn Gres Larsen. Greis er oppført som caveringsmann da Ole Pedersen Bye og Randi Pedersdtr Auset gifta seg i 1792.Greis Larsen døde i 1814. Kunne Ole pedersen Bye være omtalt i skiftet?Får vel prøve å finne ut litt mer her. En habil eknesbygg som holder på med bygdebøker sier at det ikke er noen umiddelbar kandidat fra By i Skogn i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.