Gå til innhold
Arkivverket

[#54044] Svenske Johan Persson og norske Klara Frederikke Kristoffersen Tvethe


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Klara Frederikke Kristoffersen Tvethe født 07.10.1893 i Stange giftet seg borgerlig med svenske Johan Persson i Hamar 11.11.1918 (Nr.3, folio 145, Hamar 1913 - 1930) Klarer ikke å tyde hva de ikke er bundet av - dette står under avsnittet om tillatelse er gitt. Finner ikke denne Johan noen steder senere. Klara gifter seg i 1933 med svenske Viktor Emanuell Eriksson på Stange. Klara var min fars tante og synes det er spennende å finne ut mest mulig om deres fortid. Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror det som står der er: Brudg. er svensk,men der medfulgte ingen giftetillatelse.Derimot 'erklærte' de ikke at være bundet ved ekteskapsløfte.(Må vel bare bety at de muntlig erklærer at ingen av dem er gift fra før?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk. Er det noen som kan fortelle meg hvor i Sverige han kommer fra. Synes det står Aasteby og et annet navn deretter. Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her har vi hanPersson, Johan Skogsarbetare (ogift man)f. 14/12 1891 i Vitsand, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1/11 1918 från Åsteby Kyrkonäs, Vitsand, Värmlands län (Värmland) till Norge0541918001 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 396Emibas emigrationsakt: Vitsand S 1918 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Inger Sto ingen foreldre der, han reiste alene. Var en Per som utvandret, har er fra samme plassen i Vitsand. Legg inn spørsmål hos Anne Lene hun har tellinger. Her er i allefall den andre karenPersson Åström, Per Ägare (ogift man)f. 17/10 1858 i Vitsand, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 12/5 1893 från Åsteby Kyrkonäs, Vitsand, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0541893020 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 238Emibas emigrationsakt: Vitsand S 1893 020 Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger Marie NessetUlla Bagge har vært så snill å finne noe av det du lurer på. Hun skriver:”Jag har tittat lite på tema 54044 Johan Persson f 1891 Vitsand och hittat födelsen 14/12 Fader uppges vara Per Magnusson inhyses i Asped o mor pigan Karolina Wallström.Finns i Vitsand hfl AIIa:2 1896-1905 sid 514 (bild 479 i SVAR) Åsteby Kyrkonäs. Men du kanske redan har hittat dom.”I går kom jeg ikke inn på de svenske kirkebøkene i det hele tatt. Men, det gjør jeg nå. Nå ser jeg og Ulla i litt forskjellige kirkebøker, og man skulle kanskje tro at man finner den samme info. Nå har jeg for den tiden kun kirkebøkene fra scb å se i med der står det på fødselen til Johan Persson f 14/12-1891, som far står det: ej uppgifven. Så forskjelig kan det altså bli. Ellers er all info lik som det Ulla skrev.Jeg har ikke husforhør fra 1896-1905 Ulla, men i husforhøret før som går fra 1891-1895 finner jeg i Åsteby side 240 flg:Moder Marit Magnusdotter 21/9-1825Oäd Karlolina Wallström 10/9-1865Hennes oäs Johan Persson 14/12-91Hennes oäs Fridolf Persson 26/6-95Alle født i Hvitsand.Så finner jeg i folketellingen 1900: Namn: Per August Hemförsamling: Hvitsands annex Hemort: Åsterby Kontrakt: Fryksdals Län: Värmland Födelseår: 1876 Födelseförsamling: Hvitsand Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Personer i hushållet: Fam. nr 1 Per August, f. 1876 i Hvitsand Marit Magnusdotter, f. 1825 i Hvitsand, Inhyses Fam. nr 2 Karolina Wallström, f. 1865 i HvitsandJohan Persson, f. 1891 i HvitsandFridolf Persson, f. 1895 i HvitsandEmilia, f. 1899 i Hvitsand Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk dere fortjener blomster!!! Dette var helt nytt for meg. Det eneste jeg visste i går morges var at Johan var født i Sverige og senere giftet seg med min fars tante. Hva som skjedde med ham fra han gftet seg i 1918 på Hamar med Klara og deretter aner jeg ikke. Klara fikk en sønn, Bjarne i 1925 som ble født i Bærum .Hun giftet seg med Viktor Emanuell Eriksson i 1933 på Stange. Om Johan hadde barn skulle det vært spennende å finne ut av, men også om han døde i Norge eller Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hei Lurer veldig på hvordan jeg finner: Vitsand hfl AIIa:2 1896-1905 sid 514 (bild 479 i SVAR) Åsteby Kyrkonäs. Har prøvd å komme inn på SVAR men finner ikke noe sted å søke eller lete etter hverken bilder eller sidetall. Dette virker sikkert som et dumt spørsmål men uten å spørre kommer man jo ikke videre. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg kan sende deg kopi fra husforhøret 1891-1895, og jeg mener at jeg også kan sende deg originalen fra folketellingen 1900.Send meg i såfall en mail på alenehagen@hotmail.comAnne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eriksson, Bjarne EmanuelTorsvikssvängen 28 181 34 LidingöDöd 16/1 2002.Folkbokförd (1997) i Lidingö, Lidingö kn (Stockholms län, Uppland).Född 28/7 1925 i Norge.Änkling (3/10 1989). -------------- Födelseförsamling i källan: NOKällor: bef80 / RFV 03 / SPAR 97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Vallström, JohanFridenlund, Vitsand 1:28Död 3/8 1956.Kyrkobokförd i Vitsand, Vitsands kn (Värmlands län, Värmland).Född 14/12 1891 i Vitsand (Värmlands län, Värmland).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Vitsand, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: Vitsand (Värmlands län)Källor: DB, FB / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Takk igjen!!!Johan Persson kalte seg altså Wallstrøm når han døde. Vet du hvordan jeg kan finne ut når han reiste tilbake til Sverige, så ville det vært kjempefint å få vite. Lurer på om Johan kan være far til Bjarne selv om Viktor står oppført som far. Bjarne skal være født i Bærum men på dette tidspunktet var jo ikke Klara gft med Viktor og jeg vet heller ikke om hun var gift med Johan på dette tidspunktet. Stor hilsen fra Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg fikk igår opplysninger om Bjarne Emanuell Eriksson født i Norge. Jeg lurer på om det stod noe om hvem han hadde vært gift med og eventuelt om det fantes barn? Venter i spenning!!! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette må vel være hans hustru ? Samme adresse, dødsdato det står i innlegg 13 at Bjarne Emanuel ble enke.Bekkevold-Eriksson, Ragnhild TeresiaTorsvikssvängen 28 181 34 LidingöDöd 3/10 1989.Kyrkobokförd (1978) i Lidingö, Lidingö kn (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.Född 14/2 1908 i Hedvig Eleonora (Stockholms stad, Uppland).Gift kvinna (28/7 1956). -------------- Födelseförsamling i källan: HEDVIG EL. (Stockholms län)Källor: RTB 89 / SPAR 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen!!! Dette var nok Bjarnes kone. Nå begynner det å hjelpe med opplysninger på Klara. Mangler bare tidspunkt for når Johan Persson reiste tilbake til Sverige. Undrer veldig på om han kan ha vært far til Bjarne eller ei? Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Marie Næsset

Er det noen som kan fortelle meg om Ragnhild Teresia Bekkevold ( nr. 17) hadde svenske foreldre eller kan hun egentlig ha sitt opphav i Norge. Synes Bekkevold høres så norskt ut. Mvh Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.