Gå til innhold
Arkivverket

[#54049] Studiosus


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg har den siste tiden kommet over flere personer på 1600 og 1700-tallet, beskrevet bl.a. av Thomle og Finne-Grønn, som smykker seg med tittelen 'studiosus' eller student langt opp i moden alder. Den eldste jeg har sett så langt er en som var født før 1684 og som døde i ca. 1751 (minst 67 år gammel), noe som etter våre begreper burde kvalifisere til betegnelsen 'evighetsstudent'.Spørsmålet mitt til forumet er imidlertid om datiden også hadde en annen eller mer utvidet betydning av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har også vært borti middelaldrende som var studiosus, og lurt på om det kan bety forskere i et eller annet. De fleste av de jeg har sett er av presteslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det tyder vel helst at dei ikkje kom lenger... Det vart ikkje opprykk 'candidatus'.Det er ikkje sååå mange år sidan det å ha artium var noko eksklusivt, iallfall på bygdene. Dei kunne kjøpe seg svart studentlue som dei bar på 17.mai. Dei var iallfall i bruk på 1970-talet, eg kjenner fleire som har henne liggande.Artium - og i tidlegare tider, første studenteksamen - kvalifiserte til studierett og til tittelen 'studiosus' (kan hende dei måtte ha 'andre studenteksamen', jf. ex.phil. for å bruke tittelen). Iallfall var ein, om ikkje 'lærd', så 'nesten lærd'....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.