Gå til innhold
Arkivverket

[#54055] Noen som vet noe om et område som eksisterte i Varteig før?


Gjest Yvonne Overholt Nomel
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Overholt Nomel

Lurer på om noen kan hjelpe meg til å finne ut noe om området jeg bor i... Det het Klemsdal før..nå er det bare tre hus igjen i klemsdalsveien..området var kjempstort før, hadde egen skole som het Klemsdal skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er nok ikke så mange bygdebøker for Varteig, som senere ble innlemmet i Tune. Men den lille boka 'Varteig- en liten bygds historie' av Olav Spydevold og Knut Weel Engebretsen er en fin bok. Litt gammel, men den står seg bra i dag også.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Liv, rekkefølgen er vel omvendt: Varteig var først anneks under Tune, og ble eget prestegjeld 1861, og selvstendig kommune, før den siste store kommunesammenslutningen, hvor både Tune, Varteig og Skjeberg gikk inn i storkommunen Sarpsborg. Martin Dehli har også skrevet en bok om Varteig, generell bygdehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var nok slik (4) kommunerekkefølgen har vært. Varteig ble til sist innlemmet i en storkommune som Vigdis skriver. Men jeg holder en knapp på Varteigboka til Spydevold om det er Klemsdal eller gårder generelt i Varteig det ønskes opplysning om. Boka har også en flott bygdehistorie. Det ble vel også på 1930 tallet avduket en bauta eller noe i Varteig, over det historiske arbeidet Spydevold hadde gjort for kommunen. Om jeg ikke tar helt feil.Peder Eriksen Klemsdal(kom fra Jelsnes) som levde på 1700 tallet er en av mine forfedre, men det er noen år siden jeg holdt på med disse Tune/Varteigslektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Da har vi samme ane på Jelsnes, Liv. Er vel Skjøller, det, så vidt jeg husker. Jeg er etterkommer både etter brødrene Ole Eriksen Glende og Anders Eriksen Skaar i Skiptvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Skjøller Tostensen Sæves fra Os i Rakketad er vel forfaren til denne grenen om jeg ikke husker feil. Vi har nok samme aner, det er en enormt stor etterslekt her har jeg skjønt. Ja dette var jo artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Liv og Vigdis. Jeg har samme 'forfader' - Skjøller Tostensen, men mer vet ikke jeg. Hadde vært fint å vite om det er mulig å finne noe mer bakover på denne grenen. Har dere noe her? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Liv og Bjørg, vi tar vel litt over tråden til Yvonne nå. Jeg har satt inn etterlysning for lenge siden på DIS Lenke uten respons. Skattelister er nok et sted å lete, tror jeg. Kanskje et samarbeidsprosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Yvonne, hvis du sender meg en epost på bskjoren(alfakrøll)gmail.com så skal jeg sende deg ett telefonnummer til en eldre kar jeg tror vet en del om Klemsdal og Ise området. Du må selvfølgelig bytte ut (alfakrøll) med @

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.