Gå til innhold
Arkivverket

[#54056] Besøk på kirkegårder(?)


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Er det noen som har tenkt en tur til Bragernes i Drammen en dag man har anledning? I gravminner hos DISNorge finner jeg ei dame (Dagny Eggum) bisatt 2. januar 1974. Det står dessverre ikke når hun var født. Derfor stiller jeg spørsmålet om evt. tur. for å sjekke ut.Et annet spørsmål, er det vanlig/naturlig at det står skilt ved inngang til kirkegårder hvor gravene er? Felt,Gravnummer, rad.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Jeg tviler sterkt på det står noe mer på gravstøtten enn det som er oppgitt på gravminner, la også merke til at hun er begravet sammen med en som het Knut, det stod ikke noe mer info der heller. Antagelig står det kun navn. De på gravminner registrerer vel ordrett av det som evt¨ står skrevet på støtten.En annen mulighet kan jo være å sjekke Drammens Tidende (og Buskerud Blad som det vel het på den tiden). Du har jo bisettelsesdatoen, kanskje det sto noe mer i avisen. Nå er det en stund siden jeg var på biblioteket, men jeg mener de har det meste av avisene på rullefilm (må noen arrestere meg vis jeg husker feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!M.Pettersen, takk for innlegg!Jeg har lagt merke til at gravminner ikke regr. fødselsår selv om det står på støtten, bl.a. mine oldeforeldre i Horten. Fint å vite avisens navn fra den gangen. Skal se der en dag jeg har mulighet. Lurer på om Knut var hennes bror? Skal sjekke det.Spørsmålet om skilt er generelt, så jeg lurer om det er vanlig/naturlig med slike skilt i Norge, ikke bare i Drammensområdet.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Eggum f. 21. okt. 1879 og Dagny Eggum f. 9. nov 1894 bor begge i Buskerudveien 75 i valgmantallet for Drammen 1967. I Buskeruds adressebok 1973-1974 bor kun Dagny på denne adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Jon T.!Takk for innlegg! Det oppklarer at det ikke er min 'Dagny' Eggum siden hun var født 9/4-1905. Hadde håpet på rett Dagny. Som du sikkert så fra Magne P., så ligger de på samme grav (Knut og Dagny). Da får jeg fortsette å lete. Det er vanskelig arbeide. 'Rykter' sier at hun dro til Sverige, men Anne Lene H. finner ikke henne.Vet noen om det er naturlig/vanlig med skilt som viser veien til rett grav?, bl.a. på Vestre Gravlund i Oslo. Gamle Aker har slikt skilt.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Jon Torp igjen!Takk igjen for innlegg! Synd det ikke er vanlig med slike skilt. Det hadde lettet letingen med slike skilt. Det var det i Gamle Aker.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei KristinJeg har fotografert litt på kirkegårder, og jeg registrerer alltid alt som står på gravstøttene. Tror det må være tilfeldigheter at noen har utelatt informasjon fra gravstøttene.Hvis man har tilleggsopplysninger i forhold til datoer, navn osv til det som er registrert, kan man sende det inn i korrigeringsfeltet og det blir oppdatert etterhvert i forhold til kapasiteten på Gravminner.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Bare en liten oppklaring. Dersom gravminneregistratoren har registrert gravminnet fra støtten tar vel hun/han med alt som står når opplysningene sendes til DIS for publisering.I mange tilfeller er det imidlertid utdrag av kirkevergenes egne databaser som legges ut hos DIS. Da blir selvsagt også bare de opplysningene som denne har registrert tatt med. (Frem til noen fysisk har gått på kirkegården, sammenliknet med gravstenene og fotografert). Man kan finne ut hva slags registrering det er snakk om ved å trykke på korrekturblyanten for den enkelte oppføringen og se på feltet 'Om registreringen'.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!B.Brøgger,K.Arctander og M.Hellerud: Takk for deres innlegg!Fine forklaringer.Vet mer om praksis.Tar kontakt med kirkegårdskontoret når det blir aktuelt. Har vært på reise i to dager uten å kunne bruke pc. Derfor ikke svar før nå.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

Har man flere opplysninger enn det som kommer frem i det som er registrert, er det bare å klikke på knappen på samme linje og legge inn de manglende opplysninger, så kommer det med i oversikten etterhvert.Alle kan på den måten bidra til at dette blir et fantastisk verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Er det noen som vet om en fysisk slettet grav legges inn i gravminneregisteret, dersom opplysninger om graven finnes i kirkevergens register? Jeg finner ikke opplysning om det hos DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

Da kan det være at opplysningene ikke er overført fra Kirkevergen til DIS. Dette bør du ta opp i konkrete tilfeller med evt. kirkeverge og DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Jeg har slekt som er registrert i DIS.Både på Bragernes og Strømsø kirkegårder,begge steder er gravene fysisk slettet. Hvist du har noen der bør de komme opp på DIS. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

Hvis data fra kirkevergen ikke enneholder de slettede gravene, må noen registrere disse også. Husk at innsatsen fra DIS er bassert på frivillig innsats. Dis trenger mange hender til denne jobber og man er velkommen til å yte sin bistand. Ta kontkt med gravreg@disnorge.no og det er sikkert noe arbeid du kan fåt gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til nr. 16: min erfaring er fra Oslo kommune og der er de beinharde: - Hvis avgiftene ikke er betalt i rette tid, blir graven(e) slettet - og finnes det da noen 'records' for slikt et eller annet sted (annet enn kirkeboka) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Beklager, jeg ville tilfoeye at her i England hvor jeg har bodd paa samme sted i nesten 42 aar, der har de en helt annen pietets-sans - og jeg ser ofte med undring mange flotte, og meget gamle gravmonumenter som de har tatt god vare paa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei HelgeKirkevergen oppbevarer informasjon om slettede graver. Noen ganger blir graven slettet, men det kan ta ei stund før den brukes på nytt, dermed må de ha oversikt over dette.Erfaringen i mitt nærmiljø er heldigvis at de prøver ganske mye for å få tak i pårørende før graven blir slettet.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!O.Jørgensen,K.Harbek,M.Fausko,H.R.Naess og K.Arctander: Takk for deres innlegg!To ting har jeg lyst til å si ang. kirkegraver. Den ene tingen er at gravstøtte står selv om legemet er fjernet/borte, og den andre tingen er at noen graver blir fredede pga. gravstøttenes utseende eller lignende. Min tippoldemor døde i 1887 i Kr.sand S. Bildet av graven er nettopp kommet på nett. Det syntes jeg var hyggelig å se.Fikk opplyst fra kirkekontoret at graven er fredet. For jeg ble overrasket at den (gamle) graven eksisterte i forbindelse med at jeg skulle finne noen av hennes slektninger som døde senere.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei. Jeg har faktisk bilder av 5 gravsteder fra Måøy på Frøya, av min slekt hvor INGEN står oppført registrert under DIS /kirkevergen. Seneste dato er 1981.HilsenGunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Til 21: Måøy, Frøya er ikke registrert av DIS enda (da ville det vært bilder). Dette er kirkevergens register. Dine graver kan være slettet, det blir de etter 20 år hvis ikke gravfestet blir betalt. Støttene kan bli stående selv om gravene er slettet i kirkevergens registre. Vi som fotograferer prøver å fange opp disse gravene og få de med i registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.