Gå til innhold
Arkivverket

[#54061] Lensmannsslekter i Norge


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har lyst å vite mer om lensmannsslekter. Har nylig hørt fra min far som igjen hadde hørt fra ei dame med aner fra Lærdal/Borgund/Årdal om lensmannsslekter. Jeg mener å huske at det er en lensmannsslekt i Rogaland (Bjerkreim, Helleland). Lurer på hvorfor det heter slikt?Fordi yrket går i arv fra far til sønn i generasjoner? Når oppstod dette begrepet? Jeg har lyst å få oversikt over slike slekter, navn på disse slekter og annen info. Vet ikke om det er mange slike her i Norge.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Hjelmarvik/Gjelmarvik i Skånevik, Hordaland er eksempel på ei lensmannslekt. Den første kom til Hjelmarvik i 1610, den siste lensmann Hjelmervik døydde for få år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!M.Skålnes: Takk for at du nevnte en lensmannsslekt. A. Rønning:Takk for ditt innlegg!Fint å få vite om en slik bok. Da skal jeg titte der en dag jeg har anledning. Hyggelig om noen andre kan fortelle mer.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

I et tilleggshefte til Rogaland Historie- og ættesogelags årshefte 1950 er inntatt en artikkel av Vermund Søndenaa: 'Austreim-ætta - ei lensmannsætt fra Karmøy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!K.Fasting og M.Førre: Takk for deres innlegg! Skal sette meg mer inn i disse lensmannsslekter. Tror ikke det er noe stoff fra Lærdal, Sogn og Fjordane og Bjerkreim i Helleland, Rogaland.Linkene viser ikke det.K.Fasting: Er du nedsnødd på ditt hjemsted?Ble overrasket over at det evt. skulle være snø der. Jeg har vært på reise i to dgr. uten å kunne bruke internett. Kanskje du mente noe annet?Uansett skal jeg til ditt hjemsted til helgen.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Torgeir K., takk så mye for ditt innlegg!Ser nå at fire av de siste lensmennene før 1824 er mine aner, iflg. verk du har laget til en slektning av meg. Jeg tar kontakt med deg senere. Var noen av Høland-lensmennene mine aner? Nærmeste jeg kommer er Michelet-anene.Fortsatt god kveld! Reiser i morgen for noen dager.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hvis man leser historien for Gulsvik i Flå med omegn, ser man at lensmannsembedet gikk i arv i flere generasjoner, og på kryss og tvers i familien. Fra far til sønn, til onkler og nevøer og vel også inngifte tror jeg, hvis ikke hukommelsen svikter.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!T.Steen-Karlsen, takk til deg også for innlegg!Håper noen kan komme med bidrag ang. Bjerkreim og Lærdal, siden lenkene som er gitt her ikke forteller om disse to lensmannsslektene. Lensmannsslekten i Lærdal/Borgund er viktig for å se om det er forbindelse mellom Aashamar-slekten og Nesse-slekten.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bente Øien Hauge

Her er litt sitater om lensmannsslekten Nesse fra Lærdal Bygdebok, bind I, Borgund. Jeg kan gjerne kopiere sidene og sende til deg, hvis du sender meg postadressen din.Som du ser under, skal det også være en lensmann i slektsleddet før. Jeg vet dessverre ikke noe om ham.Lars Andersson Raa (1836–1934) 'var lensmannsson frå Lærdal, og sjølv vart han lensmann i Borgund i 40 år, frå 1876 til 1916. Då var han omlag 80 år gamal.' Boka opplyser ellers at han var gift med Guro Håkonsd. Mo (1838–1923) og lister opp deres ni barn og hvor disse flyttet. (s. 131 og 132.) (Jeg prøver å legge en lenke til 1865-tellingen, håper det funker: Lenke) (Lars kjøpte gården Nese, var født annet sted.)Eldstesønnen Anders Larsson Nesse (1858–1950) 'vart lensmann etter faren', 'hadde militær utdanning', 'kaptein i landvernet', 'ordførar i Borgund i fleire bolkar, og vart for sitt arbeid i offentleg teneste påskjøna med 'kongens sølvmedalje'. Han var gift første gang med Anna Sofie Roarsd. Husum (1862–1919) og andre gang med hennes søster Sønneva Roarsd. Husum (1870–1929). 10 barn fra første ekteskap. (s. 132 og 133.)Og eldstesønnen her, Lars Andersson Nesse (1889–1982) 'vart den tredje på rad i denne ætti som styrte lensmannsombodet på Borgund. Frå 1947 til 1957 var han også lensmann i Lærdal. Ellers vart han ordførar i Borgund då han var 27 år, og var då den yngste ordføraren i landet.' osv. osv. 'Uventa var det då heller ikkje at han fekk Kongens 'påskjøningsmedalje' i gull for alle dei tillitsverv han hadde hatt'. Lars var gift med Petra Knutsd. Maristova (1892–1973), og de fikk fem barn. (s. 133 og 134.)Eldstesønnen deres, Anders, var født i 1919. Han døde for noen år siden, men var svært interessert i historie og slektsforsking. Han har nok samlet stoff som kanskje kan være interessant for deg. Send meg gjerne en privat epost (bente@fjordinfo.no), så kan jeg prøve å sette deg i forbindelse med etterkommerne hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Bente Ø. Hauge!Takk for ditt innlegg! Er nettopp hjemkommet fra utlandet etter noen ukers fravær.Det var interessant å lese ditt innlegg. Jeg sender deg epost privat.Ang. lensmannsslekten fra Bjerkreim, så het den slekten Svele/Svela. Ifølge papirer jeg har fått tilsendt (like før jul) til låns fra kona til mors avdøde fetter, så har den slekten hatt lensmenn (bl.a. min 3xtippoldefar Lars Mortensen Svela) i 14-16 generasjoner fra 1610 (viser kun oversikt over navnene på lensmennene). Hvis noen har mer stoff om dem, så hadde det vært hyggelig å vite det.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.