Gå til innhold
Arkivverket

[#54062] Slektsidrett


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En dag ryddet min mor i skrin/kiste og fant noe skrevet på eske: Holmenkollen 1894. Følgende personer deltok den gangen i følge hennes fetter. Jonas Holmen, Oslo, Olaf Steen, Ullevålseter Skuld og Åge Halvorsen, Bærum (død 1898). Det var interessant å finne de navnene. For vi lurer på om noen av de har slektsforbindelse til vår slekt. Og om det er derfor gjort notater. Jeg kjenner ikke navnene. Jeg har foretatt en del søk. Gjetter på at de kanskje var bekjente av min oldefar da han gikk på skole i Oslo (Vinterlandbruksskolen).For det ser ut som Jonas Holmen, nevnt som hopper i Wikipedia var gårdbruker. Kanskje Olaf Steen var det også.Jeg tror det er slik etter det jeg har funnet ut: Jonas Holmen (foreldre: Ole Christian Holmen og Regine Mathilde født Winderen), f. 8/8-1868 Vestre Aker gift med Elida Holmen, f. 6/11-1876 (gift iflg. folketelling). Olaf Steen finner jeg ikke. En aktuell bor i Kingos gade 3 ved folketellingen Oslo 1900. Aage Halvorsen, f. 11/9-1874 Asker/Bærum, død 28/5-1898 Blommenholm (foreldre: Karl Herman Halvorsen og Karoline Henriette Johnsen).Er det noen som kan hjelpe meg med foreldre til Jonas sin kone Elida og lokalisere rett Olaf Steen, bl.a. i folketelling 1900 og i kirkebok? Er det rett at den kjente hopperen Jonas Holmen var gårdbruker? Var Olaf Steen også det? Ble Olaf S. gift?Hvis, hva het kona og når var hun født? Hva står om gården Holmen i Vestre Aker hvis det fins en slik bygdebok for gårder i Aker/Oslo?Trenger å vite mer for å sjekke ut som det er slektsforbindelse eller bare bekjente fra f.eks. skolen.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norske Skiløpere, Østlandet Sør under Bærum Skiklubb: Holmen, Jonas, gårdbruker, f. 8-8-1868 i V.Aker, døde 1954, kombinert.Da gårdbruker Jonas Homen døde i 1954, var det en av ski-idrettens 'grand old men' som gikk bort. Han kom tidlig inn i Bærum Skiklubb, og 20 år gammel deltok han i Husebyrennet, hvor han fikk 2.premie i yngste klasse. I 1891 vant han Kongepokalen i Husebyrennet, og i 1894 ble han nr. 1 i komb. klasse A i Holmenkollen. Holmen var en glimrende skiløper, utmerklet både i hopp og langrenn. I 1905 fikk han 2. premie i seniorklassen i Holmenkollen. Samme år ble han tildelt Holmenkollmedaljen. Han representerte også Norge i utlandet, i Sverige i 1892 og Østerrike i 1894. I sistnevnte land ble han tildelt utmerkelsen Den østerrikske Alperose i et 15 km langrenn, hvor han gikk ut som nest siste mann, og kom inn som første mann. Ved mål var det imidlertid ingen, hverken tidtagere eller andre funksjonærer, hvorfor han må¨tte begynne å lete etter dem. Han fant tidtagerne på en kro, de hadde ikke ventet han så tidlig.Holmen kom tidlig med i ski-administrasjonen, og var fra 1893-97 varaformann i Bærum Skiklubb. I 1895 kom han med i styret i Foreningen til Ski-Idrettens Fremme, og fra 1903 begynte han med det som i grunnen har gjort hans navn mest kjent blandt nålevende skiløpere: Løypesjef for 50 km i Holmenkollen. Han sa ofte at han aldri følte seg så fri og glad som når han sammen med sine gamle venner i 'Løypegjengen' lå i Nordmarka for å stikke ut løypa til 50 km.Som gårdbruker på Ø.Holmen, en av de gamle store Aker-gårdene, var det naturlig at Holmen også ble benyttet i det offentlige liv, og overalt hvor han var med ble det satt stor pris på hans sunne omdømme og store kunnskaper. Holmen var ikke så lite av en 'Grand Seigneur', og han var en ypperlig representant for den gamle bondekulturen. Som bonde var det naturli at han valgte travsporten som sin hobby ved siden av mange andre interesser, og han hadde et kjent navn som hestekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!C.Schanche, mange takk for fin utdrag fra Norske Skiløpere.Vet noen andre om Jonas, Olaf, Aage gikk på Vinterlandbruksskolen? Og om det er mer opplysninger ang. de andre? Og slekt?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Hei Kristin!Jeg kan jo ta feil, men jeg tviler meget sterkt på at Olaf Steen var gårdbruker og at han hadde agronomutdanning. Som seg hør og bør var i en eksklusiv skiklubb i Nordmarka på denne tida, var han nok fra de 'finere' familier i Christiania. Det går jo frem av notatene på esken at han var medlem av skiklubben Skuld som bl.a. hadde tilhold på Ullevoldsseter, hvilket også bekreftes av Norske Skiløpere.Jonas Holmen, derimot, var bondegutt og, som Carsten allerede har gjort rede for, var medlem av Bærums Skiklubb. En klubb som mest bestod av bønder og arbeidere.Men det kan jo godt være at Steen og Holmen har kjent hverandre. Holmen omtales in memorian i Snø og Ski for 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Jeg tror forresten at jeg har en gammel Skiforeningsårbok for 1898 liggende hjemme. Jeg skal undersøke i kveld om Aage nevnes der ifm hans død, men jeg kan ikke gi deg svar før i morgen da mitt private nett ligger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!L.Hansen: Takk for ditt innlegg!Interessant å lese det du skriver. Venter på evt. info om Aage. Når er Olaf Steen født? Kanskje det står i litteraturen du har. Står det noe om kona til Jonas Holmen (foreldre)?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Hei!Dessverre så var ikke Aage Halvorsen nevnt i årboka. Når det gjelder de andre spørsmålene dine så skal jeg kikke i litt annen skilitteratur jeg har i kveld, men jeg tviler på at det gir svar på alt.Ang. din oldefar; kan han ha vært skiløper på 1880-tallet? Jeg skal se om jeg kan finne noe mer om deltakere i 1884 i Holmenkollen.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Min far Ole N. Næss 1895-1967 var en stor beundrer av Jonas Holmen og selv var far aktiv skiloeper ca. 1915-1920, i Holmenkollenn og mange andre steder, baade i hopp og kombinert. Dels representerte han Maridalen skiklubb, senere(?) Nydalen skiklubb. Finnes det noe om ham i 'Norske skiloepere' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Mange takk til L.Hansen,H.R.Næss og C.Schanche for deres innlegg. L.Hansen: Min oldefar Schiørn var f. 1876. Jeg kjenner ikke til at han hoppet på ski.Tviler på det. Har i går sett om noen av de tre jeg spør om var faddere til oldefars barn. Men ingen av de tre var det. Oldefar var politiker og gårdbruker. C.Schanche: Det var fint det du hadde funnet, dåpene til Jonas kone og datter.Nå gjenstår å vite når Olaf Steen var født?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.