Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Høyer

[#54066] Ole Høyer

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Under linken om Peter Chr Høyer (53912) bringer Terje E Skrolstad inn et interessant moment - nemlig rundt faddere ved Ole Johan Høyers (1800) fødsel: Det er snakk om bl.a. en Irgens. Og det navnet trigger meg utfra det navn 'min Ole Johan Høyer' (53970) bruker på sitt første barn.Familien finner du her med foreldre Ole Høyer og Susanna C Bach. Hun født ca 1775 LenkeTing kan tyde på at Ole Høyer født ca 1864 kommer fra Nordfjord. Jeg bygger dette bl.a. på følgende: - 15. august 1815: Ole Høyer, Nordfiord, Kiøbmand og Krambodhandler.Ole skal ha tatt borgerskap i Bergen 17 april 1792 som høkker. Er det noe som vet hvem hans foreldre er og hvor de kommer fra, og eventuelt hvor Susana kommer fra og hvem hennes foreldre er?Der kommer inn en annen interessant faktor i 1801 tellingen: To ganger vil han at barnet skal hete Pettersen eller Petersen Høyer (27.08.1795 og 4.11.1797)Nå ber jeg dere sammenholde linken om Jan (Johan) Høyer (53973) der vi har fått fram at far til Johan Høyer må Petter Rasmussen Høyer. Interessant er det og med tanke på jakten etter Peter Chr. Høyer nevnt over.Ole gifter seg med en ung høkker pike gravid ved vigsel. Johan (Jan) Høyer er høkker. Det er forøvrig også Jan Jansson Høyer født 1698 og gift med Inger Johannesdatter Fohr.Kan noen se sammenhenger mellom det som framstår som tre forskjellige familier i Bergen - nemlig Peter Rasmussen Høyer med sønn Johan; Jan Janson Høyer med far Jan Johnson Høyer og denne Ole Høyer som så gjerne vil at et barn skal hete Pettersen?Takker på forhånd.. mail meg gjerne direkte Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Kjell. Etternavnet er Skrolsvik;-)I folketellingen står Ole Højer som krambodhandler, men i kirkebok ved dåp av barn, står han som høkker på alle sammen. Kan nevne flere interessante faddere: Stænder,Tonning, Jæger,Lodding,Frich, Krohn, Major Bjørn,Lieutenant Peter W Broch, Konov, Camemejer, Diedrich Junge, Anders Dedeken med flere .Mange kjente Bergensnavn.Jeg har og Ole Johan Høyer i min slektsbase. Gregussene kommerinn på min mors slekt på Hårvik. Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Høyer

Beklager navnefeilen. Hadde kopiert navnet ditt ... men så ble det mange henvisninger til ulike trådnummer og da tok jeg det på gefühlen.For meg er dog familiens tilknytning til Irgens den mest interessante ;-)Taster deg privat på nordeamailen.. og spør mer om din Hårvikslekt ;-)Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Ikke Nordea (pensjonert meg ). Se Digitalarkivet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Mener Digitalpensjonatet. Uff. Begynder å bli gammel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.