Gå til innhold
Arkivverket

[#54068] Fjære AA: Bringsvær = Aalholm ?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

En omtale i Agderposten av felling av en julegran i Bringsværskauen i Fjære - som skal bli gavetre til Orknøyene, gir en del historisk omtale av forbindelsene med Orknøyene - og om slektsforhold i middelalderen.LenkeEr det kyndige folk som kan kommentere om slutningen om at Bringsvær = Aalholm står på trygg grunn?Kanskje andre finner grunn til å kommentere andre slektsopplysninger i avisartikkelen?Jeg arbeider på skolen som ligger på Bringsvær, og har derfor stor interesse av å få få dette vurdert, for dette må vi bruke ved skolen vår!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Jarl.Om de på Orknøyene kaller Bringsverd for Aalholm vet jeg ingenting om, men det høres rart ut. Det som er mye mer interessant med reportasjen er journalistens postulat om at historikerne er sikre på at Ragnvald Orknøyjarl(Kale Koleson) var fra Bringsverd. Jeg vet ikke om noen historikere som er sikre på det. Men jeg vet om flere historikere som med styrke hevder at man ikke kan si noe sikkert om at Kale kan knyttes til Bringsverd. En er Torbjørn Låg i første bind av Agders historie s. 163, en annen er Kjell-Olav Masdalen i en artikkel i Aust-Agder Arv for 2005-2006 på s.114. Begge disse knytter spekulasjonen om at Kole skulle komme fra Bringsverd til avdøde fylkesarkivar O. A. Aalholm og et foredrag han holdt i Fjære historielag i 1981. Foredraget er trykket i Aust-Agder Arv (1982?), og der kan vi se at Aalholm tok forbehold om at teoriene hans var en hypoytese. En hovedoppgave i historie av Vidar A. Paulsen fra Universitetet i Bergen høsten 2006, 'Stormenn og elite i perioden 1030 - 1157', slår bare fast at Kale var fra Agder. Punktum.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for kommentar, selv om du tar bort mer enn jeg forventet. Men rett skal være rett!Takk for referanse til nyere artikler/bøker. Vi får studere dette nærmere.(Og takk for oppmuntrende initiativ vedr. Amerikabrevene m.v. sist søndag!)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har notert meg to artikler av Aalholm i denne utvidede sammenheng:AHÅ 1974, nr. 54: Kvåls-, Rike- og Aurlandsættensamt hvor temaet kommer inn:AHÅ 1982, nr. 58: Lændemannsætter i Aust-Agder.Om jeg ikke husker helt feil dukker Kol eller Kale først opp på Fosen-haløvøya.Begge er hypotetisk/spekulative basert på god kunskap om de gamle skrifter, men desverre uten detaljerte kildehenvisninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Jarl, lenge siden sist. Det kunne jo være spennende om den teorien mot formodning stemte. For å begynne i andre enden, på Orknøyene, har jeg ikke sett noen gård Aalholm der. Har jobbet forholdsvis mye med skattelister og andre kilder for Orknøyene fra 15- og 1600 tallet, blandt annet i forbindelse med en slekt som senere kom til Norge rundt 1635. Historikeren J.Storer Clouston har i tidligere artikler argumentert for at en slekt Halcro på Orknøyene trolig var etterkommere etter de gamle norske jarlene, men så vidt jeg vet uten at det kunne fremlegges bevis for de eldre ledd. Et kildekritisk nettsted som blandt annet omhandler Ragnvald Mørejarl er her, satt opp av Stewart Baldwin som er aktiv på nyhetsgruppen soc.genealogy.medieval: LenkePetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.