Gå til innhold
Arkivverket

[#54079] Hvem var Karen Hansdtr., g. ca. 1764 m. Bjørn Torkelsen Joranstad (Øygarden)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg etterlyser opphavet til min 4xtippoldemor Karen Hansdtr. Hun må ha giftet seg ca. 1764 med Bjørn Torkelsen/Terkelsen Joranstad (1742-1783) - men jeg har ikke funnet vielsen i kirkeboka. De var bosatt på øygarden u/Joranstad i Holt.23/10 1765 døpte de min 3xtippoldemor - Karen Bjørnsdtr. - i Holt kirke. Faddere var: Tergel Jorandstads H. Karen, Ambor Terkelsdr. ib., Ole Einarsen Rørvig, Biørn Terkelsen Løføen, Tiøstel Andersen ib.Karen Hansdtr. må være død mellom 1765 og 1768, for 8/7 1768 blir Terkel Bjørnsen døpt. Foreldre: Bjørn Terkelsen Øgaarden og Kirsten Tiøstelsdr. Bjørn har m.a.o. rukket å gifte seg på nytt før denne dåpen. Kirsten Tiøstelsdtr. var ant. f. 1742 som datter til Tjøstolv Nilsen Løvøya og Tarjer Bjørnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg lurer på det er samme Biørn Torchildsen som gifter seg her i en gang tidligere?Om det da ikke er to personer med samme navn i Holt på den tiden? LenkeStedsnavnet passer vel også på denne karen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, det er samme karen. Det er imidlertid konfirmasjonen hans du har funnet - ikke et tidligere ekteskap. Han må altså ha passert 20 år da han ble konfirmert, men det var han ikke alene om på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, der kan du se at jeg blander konfirmasjon og vielse. Mener jeg slo opp på vielser, men slik kan det gå. Kan jo skylde på dårlig natt, men det er nok andre grunner.Fortsetter leting.Bra trening i vanskelig skrift!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei igjen!. Jeg har relativt god oversikt over Karen Bjørnsdtr. og etterslekta. Karen døde i 1828 og var g. m. sjømann Christen Pedersen Holm (1765-1813) fra Løkken i Nord-Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg også prøvd å lete etter Karen Hansdatters død , men greide ikke å finne henne i kirkebøkene. Bøkene har jeg ganske store vanskeligheter med å lese, selv i 150% forstørrelse, så jeg kan lett ha oversett henne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har heller ikke funnet Karen Hansdatters død - heller ingen av vielsene til Bjørn Torkelsen. Joranstad ligger nokså nær kirka i nabosognet Flosta, så folk derfra brukte innimellom også Flosta kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har heller ikke funnet Bjørn Torkelsens begravelse, men ifølge Dypvåg gårds- og slektshistorie døde han i september 1783 'på sjøreis med skipper Peder Bjørnsen Sandøya'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bygdebøkene (både for Holt og Dypvåg) er for øvrig upresise m.h.t. hvilke av Bjørn Torkelsens barn som hører hjemme i hvilke ekteskap. Det blir hevdet at han hadde to barn med hver av hustruene. Det er ikke korrekt.I 1. ekteskap med Karen Hansdtr. hadde han kun Karen (f. 1765). I 2. ekteskap med Kirsten Tjøstolvsdtr. hadde han i hvert fall sønnene Torkel/Terkel (f. 1768), Tjøstolv (f. 1775) og Niels (f. 1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg har selv lett grundig etter denne familien i kirkebøkene for Holt, men det er bemerkelsesverdig lite å finne. Det eneste jeg har funnet er konfirmasjonen til Bjørn og dåpen til hans fire barn. Jeg antar at Bjørn druknet på sjøen, dermed vil heller ikke noen begravelse være oppført i kirkeboka. Men hva er kilden for fødselsåret som er oppgitt i bygdebøkene? Dåpen til Bjørn er ikke å finne i kirkeboka for Holt, verken i 1742 eller i de nærmeste årene før og etter.Når det gjelder Bjørns barn kan jeg nevne at Torkild døde i 1786. Tjøstolv døde i 1845, han ble g. 1) 1799 i Flosta m. Ingeborg Jensdtr. Staubø (f. ca. 1777, d. 1805) og 2) 1808 i Holt m. Magnhild Andersdtr. Vrangesund (f. ca. 1780, d. 1847). I bygdeboka for Holt står det at Magnhild var enke da hun giftet seg med Tjøstolv, men kirkeboka kaller henne for 'pige'. Nils har det vært vanskelig å finne mere ut om. Jeg har ikke funnet konfirmasjonen hans eller noen begravelse innen konfirmasjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for flere opplysninger, Gunnar. Bygdebøkenes kilde når det gjelder Bjørns fødselsår, kjenner jeg ikke. Han KAN jo ha vært døpt i Flosta (mora, Amborg Torkelsdatter var vel derfra). Eller alderen kan være nevnt i skiftet. Det ser ut til at i hvert fall Dypvågbokas forfattere har hatt tilgang på skifteopplysninger - så jeg får lete litt på Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Korreksjon: Amborg Torkelsdtr. Øvre Flosta var Bjørn Torkelsens farmor. Hans mor var Karen Torjusdtr. - men hun var muligens også fra Flosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirkebøkene for Flosta på 1700-tallet er for øvrig ikke de enkleste å finne ut av - og jeg har også en fornemmelse av det mangler noen innførsler derfra (først og fremst fra 1730- og 1740-årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bjørn Torkelsen hadde flere søsken (de fleste av dem har fått fødselsår i bygdebøkene, selv om jeg ikke har funnet dem døpt i kirkeboka for Holt. Det var skifte etter faren, Torkel Bjørnsen Øygarden/Joranstad i 1763 - så fødselsår er vel muligens beregnet ut fra oppgitt alder der.Dypvågboka har ellers denne slektsrekkefølgen (stort sett identisk med den vi finner i Holtsboka - bortsett fra 1. ledd som ikke er med i sistnevnte bok):I. Ole Pedersen, f. ca. 1618, eide i 1668 i ksk. i Joranstad og bodde på 'Saltbufeden' (jeg har flere ganger forsøkt å finne ut hvor 'Saltbufeden' lå - foreløpig uten resultat).II. Romund Olsen Ødegaarden, 10 år i 1666, 60 år i 1701, død 1718. Gift med Torborg Bjørnsdtr. (ant datter til Bjørn Torsen Vatnebu).III. Bjørn Romundsen Joranstad, f. ca. 1675, død 1727. Gift 1703 med Amborg Torkelsdtr. Flosta (ant. datter til Torkel Torjesen Øvre Flosta).IV. Torkel Bjørnsen Ødegaarden, f. ca. 1703, død 1763. Gift med Karen Torjusdtr., død 1756. Skifte etter Torkel i 1763.-----------Ei av Bjørn Torkelsens søstre, Aase Torkelsdtr. (f. 1736), var i 1763 g.m. en Gunder Hansen. Vi kan jo kanskje spekulere på om han kan ha vært en bror til Karen Hansdtr. - Bjørn Torkelsens 1. kone?Bjørn Torkelsens øvrige søsken: Helje Torkelsdtr. (f. 1738), Amborg Torkelsdtr. (f. 1743), Mogens Torkelsen (f. 1751), Asborg Torkelsdtr. (f. 1754, død før 1763).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noe av denne slektas gjøren og laden er dokumentert i den eldste kirkeboka for Holt. Søndag Septuagesima 1703 ble dette paret trolovet:Biørn Romonsen Øygarden og Ambør Thorchilsdater Flodstad. ForlouelsMænder var Hoffuer Flodstad og Stian Bielland.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjør noen flere forsøk på å sirkle inn familien.Flere av Bjørn Torkelsens søsken giftet seg i Holt. Bygdebøkene forteller altså at Aase Torkelsdatter giftet seg med Gunder Hansen (de var allerede gift i 1763). Deres vielse finner jeg ikke. Gunder (Gunnor) Hansen dukker imidlertid opp som forlover sammen med Bjørn Terkelsen Ødegaarden da Bjørns bror Mons (Mogens) Terkelsen Øgaarden blir trolovet med Maren Thiøstelsdatter Løf(e)øen i 1774 (vielse 18/2 1775). Maren var antakelig søster til Bjørns 2. kone, Kirsten Tjøstelsdtr.Mons Terkelsen Ødegaarden gifter seg for øvrig 2. gang som enkemann 7/11 1800 med Maren Olsdtr. Joranstad ('efter foregaaet Beviis for Skiftet efter hans afdøde Kone'). Forlovere: Christen og Jens Bielland (sistnevnte er forresten en av mine aner i morsslekta mi (3xtippoldefar) Øygarden-/Joranstad-folket tilhører farsslekta).2/7 1772 gifter Ambor Terkelsdatter Øgaarden seg med Elef Olsen Næskiil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg har også spekulert i hvor Saltbufeden lå (innlegg 18). Manntallet fra 1666 viser i hvert fall at det må ha ligget i Holt. Dette året er Ole Pedersen (Oluf/Oluff) oppført som oppsitter både på Joranstad og Saltbufeden, men han bodde på Saltbufeden som også er kalt Saltbo. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=bd12MT60&gardpostnr=740&merk=740#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Salbufeden må nok i hvert fall ha ligget ved sjøen. Rygh (Norske Gaardnavne) har følgende forklaring på et liknende navn:43,29. Saltbutangen. Udt. sa2lpetangen.Saltbúð (Saltbu, Salbu) er et oftere forekommende Navn, sigtende til, at her er drevet Saltkogning af Sjøvand (se Indl. S. 73 og Bd. VI S. 127). Bruget ligger paa et Nes ved Fjorden. Udtaleformen er opstaaet derved, at t har gjort b'et haardt, hvorefter det er bortfaldt mellem de to Konsonanter.Fede/feden skal ifølge samme Rygh komme av fit som betyr engslette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ekteskapet mellom Bjørn Torkelsen Ødegaarden og Karen Hansdtr. må ha vært av svært kort varighet. 23/10 1765 ble altså datteren Karen Bjørnsdatter døpt. Karen Hansdtr. må være død ikke lenge etter, for da Bjørns søster Aase Terkelsdatter og ektemannen Gunnor Hansen Ødegaarden under Joranstad har sønnen Terchel til dåpen 23/8 1766, er Bjørn Øgaards K. KIRSTEN fadder.En nærliggende hypotese er selvsagt da at Karen Hansdtr. døde på barselseng, og at dattera derfor ble oppkalt etter henne. Og Bjørn må altså ha giftet seg på nytt med Kirsten Tjøstelsdtr. før august 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.