Gå til innhold
Arkivverket

[#54081] Torkild Nilsen Tranevåg, Spind - hvem var hans foreldre?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ifølge bd. 2 av Spind-boka (s.383) av Jakob Birkenes var Torkild Nilsen (1735-1802) i Tranevåg Østre sønn av Nils Torkildsen (1693-1759) og Anne Andersdatter (1690-1766). Dette gjentas i oversiktstavla s. 431.Dette bekreftes til en viss grad av denne lenka[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100227813860&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMen i FamilySearch ligger det flere oversikter der Torkild har foreldrene Nils Nilsen og Ester Torkildsdatter, slik som her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Nå er ikke jeg den beste til å tyde, men er ikke dette dåpen til Torchild? Far Niels Torchildsen Tranevaag Permanent sidelenke: Lenke . Håper noen kan korrigere meg hvis dette er feil.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Cathrin. Nei, jeg kan ikke korrigere deg. Det kan da ikke være tvil, eller? Tusen takk! Ergerlig på meg selv at jeg ikke tenkte Vanse/Spind. Men den løste jo du.Torkild Nilsens sønnedatter ble gift med en kar fra Høyland (Austad?) som var oldebarn av Nils Nilsen og Esther Torkildsd. Kvålsvig. (Håper jeg fikk dette riktig...)Forklaringen på sammenblandingen av disse Nils'ene tror jeg ligger her. Men like fullt litt rart at feilene bare kopieres i FS, om det nå er det som er skjedd.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Torkild Nilsen var sønn av Nils Torkildsen fra østre Tranevåg i Spind og Anne Anstensdatter fra ytre Skarstein (nå i Spind sogn, tidligere Austad). Nils Torkildsen var 27. september 1706 registrert som 12 år og født på østre Tranevåg (er ut fra dette født ca. 1694). Torkilds stebror Jens Andersen ble gift med Anne Anstensdatters søster Åse. Anne Anstensdatter er trolig noe yngre enn det bygdeboken for Spind sier, en 'kvalifisert gjetning' fra min side tilsier at hun er født ca. 1702-1707.Torkild Nilsen ble gift 6. juli 1760 med Inger Olsdatter fra Skarvøy i Spind. Det står feilaktig 1759 i linken i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Per. Da fikk vi på plass hvor Anne kom fra. At hun nå får sitt tredje patronym, får heller våge seg :-)Finner jeg Skarstein i noen bok om Austad?Hvis jeg forstår dette riktig, ble Torkilds stebror Jens Andersen gift med Torkilds mors søster, eller?Jeg er kanskje den eneste i dette landet som ikke helt forstår forholdet mellom Vanse, Tvind og Austad. Men det kan jeg leve med. Håper jeg. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (5): Som Kristian sier så finnes Skarstein i bygdeboken Austad II. Skarsteingårdene ble overført til Spind/Farsund i 1916 og 1971.'Vanse' er tidligere navn på prestegjeldet som nå heter Farsund og dekker kommunen Farsund. Annet tidligere navn på prestegjeldet er 'Lista'. Begrepet 'Lister' gjelder forøvrig hele prostiet. Kirkesognene som er i Farsund prestegjeld er Spind, Lista, Farsund og Herad. I de tidligste kirkebøkene for prestegjeldet Vanse, er hvert sogn ført som egne seksjoner. Austad er nabosogn til Spind og ligger i Lyngdal prestegjeld (tidligere også kalt Aa). Siden det ikke var kirke hver søndag er en del barn i Spind døpt i Austad kirke (blant annet). I de tilfeller kan man i kirkeboken for Lyngdal/Aa (Austad) også finne navn på barnets mor.Rettelse: Nils Torkildsen hadde en stebror Jens Andersen. De ble gift med hver sin søster, hhv. Anne og Åse Anstensdatter.Se også bygdebøker for Lyngdal under Bruseland og Hårikstad.Det er en 'Anne Andersdatter Tranevåg' som dør 76 år gammel i 1766 - kanskje 'Anne Anstensdatter' dør etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Per og Kristian. Jeg fant bøkene på gode, gamle Deichman. Føler meg ikke helt trygg på Anne Anstensdatter ennå, men tida vil vise hvem som har 'rett.' Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Torgersen

Bygdeboken for Spind er ikke helt til å stole på. Det går klart frem av bygdebøkene for Austad at Anne var datter av Ansten Hujesen Skarstein (ca. 1674 - 1756) og Torborg Torkildsdatter Høyland (død 1754). Torborg var nok yngre enn sin mann, for hennes far var født ca. 1657. Ansten og Torborg fikk også en sønn ca. 1723.Dette gjør at Torborg neppe var født særlig senere enn 1680 og neppe før 1675. Deres datter Anne Anstensdatter var eldre enn søsteren Åse (ut fra rekkefølge de er nevnt i skiftet), som var født ca. 1709. Broren Huje er døpt i spind i 1710. Det var også en eldre søster Olu, som fikk barn ca. 1725 og så sent som i 1751.Ut fra dette kan man anta at den eldste søsteren Olu var født ca. 1705 og Anne ca. 1707. Anne er derfor en god del yngre enn det bygdeboken sier (født 1690), men det er fordi bygdeboken har gått ut i fra at hun var 76 år da hun døde. Men det var kanskje en annen Anne som døde i 1766: 'Anne Andersdatter Tranevåg', 76 år gammel. Om Anne Anstensdatter i det hele tatt bodde på Tranevåg etter at mannen døde i 1759, har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Far til Nils Torkildsen (ca. 1694-1759) var Torkild Nilsen som det var skifte etter på Østre Tranevåg 26. januar 1696 (trolig død i 1695).Moren var Guri Ommundsdatter Bruseland (ca. 1676-1755). Hun giftet seg på nytt i 1697 med Anders Jensen Hårikstad (1664-1746). De bodde på Østre Tranevåg noen år, men var i 1711 flyttet til Hårikstad. Guri bodde i Eikelandsdalen da hun døde. Vi vet at Anders Jensen var født i 1664 fordi presten i 'Spicifikasjoner paa alle fødde og døde mandkjøn i Lyngdal fra 1.1.1664-1.1.-1665. Ditto ditto fra 1.1.1665-1.1.1666' har ført ham opp under fødte i 1664. Guri og Anders arvet også ett bruk på Bruseland.Se også artikkel 'En ættekrets fra Lyngsvåg i Spind og Sande i Herad' i Agder historielags årbok 1995, for å supplere bygdebøkene (Anne Anstensdatter forfedre).Vedlagte bilde viser utsnitt av en sjølægdsrulle fra 1706, Østre Tranevåg.

bilete3867.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Per. Nå ble det litt mer substans og jeg er langt tryggere på Anne Anstensdatter. Regner med at min 'oppdragsgiver' er det samme:-0Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for tipset om årboka for Agder historielag, Per. Ett spørsmål dukket opp umiddelbart:I Austad gard og folk II skriver Oddleif Lian etter det jeg har notert at Huje Eriksen på Ytre Skarstein var gift med Olu Anstensdatter Askeland.I den ovennevnte artikkelen skriver Per Reidar B. Christiansen at Huje Eriksen var gift 1. med Ollu (Oddlaug) Gundersdotter (sk. 18.5.1676.)Fornavn og ca. dødsdato stemmer, men var det Gunder eller Ansten som var far hennes? Sønnen ble tross alt kalt Ansten...Med forbehold om at jeg har notert korrekt - får ikke sjekket det her jeg nå sitter.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Du har notert riktig. I artikkelen til Christiansen står det 'Ollu (Oddlaug)Gundersdotter', mens det står 'Olu Anstensdatter Askeland' i Austad II. Da må du nok se i skiftet hennes i 1676, og Hujes skifte i 1689, for å finne ut hvem av disse to som har skrevet feil.Både navnene Gunder og Ansten finnes på Askeland (i Austad I), men ingen Olu er nevnt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.