Gå til innhold
Arkivverket

[#54082] Voss: Ole Andersen Nyre/Horvik/Litlevik/Bolstad (ca 1701-1770)


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..I 1722 gifter soldat og ungkar Ole ANdersen Nyre seg med Marite Pedersdatter Horvigen. Paret bor på Horvik til de i 1732 flytter til Litlevik. I 1741 kjøter Ole en part i Bolstad og flytter dit i 1743 med familien.I letingen etter Oles opphav ser jeg at Evangerboka søker å knytte ham til Styve, nærmere bestemt Anders Olsen Geitle som er i tjeneste på Styve i 1701. Jeg kan imidlertid ikke se at denne knytningen er nærmere begrunnet. Nevnte ANders dør på Bøe på Vossevangen i 1739 uten andre arvinger enn enka og tre søsken.Evangerboka følger overhode ikke opp henvisningen til Nyre.Er det noen som har mulighet til å slå opp på Nyre og se etter om det er noen spor etter Ole og en far Anders der??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Takk.. På Nyre finner jeg en Anders Olsen som er 17 år i 1701, men intet ytterligere som gir grunnlag for sprkulasjoner om at han var min Oles far.Jeg får vel slå meg til ro med at Oles opphav er uvisst.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Anders Strømme

Hei! Kom nyss over etterlysinga di etter soldat Ole Andersson Styve f 1701. Som soldat har han sikkert budd på Styve og fått også dette etternamnet ved sida av Horvik, Litlevik og Bolstad. Nyre har eg ikkje funne som hans etternamn. Kan det vera feilskriving for Styve? Truleg er Ole frå Horvei i Evanger. I Evangerboka I, side 166 kan ein finna fylgjande under Horvei, 2. tun: 1691 var Anders Einarson f. 1645 brukar av 1 laup. Anders var gift 2 gonger. I 2. ekteskap 1684 med Anna Torbjørnsdtr. Tyssen f. 1663 var det fire born. Sistemann var: Ole f. 1701 g. med Marita Pedersdtr Horvik f. 1691 b. Litlevik. Ole var gift 2. gonger. I 2. ekteskap 1735 med Ragnhild Nilsdtr. Nakka f. 1700. Dei er mine aner. Mvh. SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Takk Svein ANders..Ved nærmere gransking av mine notater finner jeg at jeg allerede hadde notert meg at ANders Einarsen Horvei og Anne Torbjørnsdatter Tyssen/Horvei i 1701 fikk en sønn Ole som i 1722 ble gift med Marite Pedersdatter Horvik.Ved denne oppklaringen blir Anne Torbjørnsdatter trippel ane gjennom barna:1) Kari Andersd (ca 1685) g m Jacob Sjursen Bolstad,2) Ole Andersen (1701) og3) Brita Nilsd (1713) g m Nils Oddsen Lid.Jeg har også gjort meg den tanke at Nyre i den transkriberte kirkeboken kan være basert på en feiltolking av Styve.Opphavet til Anders Einarsen Horvei synes uavklart. Er det noen som har funnet ut noe mer enn det som fremgår av Evangerboka?mvh og Godt Nytt Årteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.