Gå til innhold
Arkivverket

[#54088] HO: Guro Larsdtr Rimbareid, f. ca 1796, Fitjar


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har i min data en Guro Larsdtr som skal være fra Rimbareid ifölge Steinsbös bygdebok. Hun gifta seg som enke med Kristen Pederson Meling på Bölmo. Han var og enkemann og förste kona döde i 1818:Kopi fra Bömlo bygdebok: 'Kristen Pederson Meling, f. 1772, d. 1846. G. m. 1. Synneva Kristensdtr. nera Nese, f. 1770, d. 1918. Born: a. Siri, f. 1799, g. Øyjoro. b. Brita, f. 1804, g. Økland. c. Peder, f. 1807, g. Meling. d. Kristen, f. 1810, d. 1816. e. Lars, f. 1813, d. 1815. Kristen vart oppattg. m. Guro Larsdtr., ekkja frå Dalen i Fitjar, f. p. Rymbareid, Fitjar ikr. 1784, d. 1839. Born: f. Kristen, f. og d. 1820. g. Synneva Gurine, f. 1822, g. Stongarvågen. h. Lars, f. 1824, g. Urong. Kristen bygsla bruket i 1797 og var brukar til 1832. I 1819 den 30/3 skulle haldast skifte etter Synneva, men skiftet vart utsett til 25/6 'paa grund af Peder Pedersen Mælings arv paa Woss.' Netto i buet vart 53 spd. utanom jordegodset, 1 pd. smør, 1/3 hud i Urong. Kristen var lagrettemann.'Den eneste Guro jeg finner på Rimbareid er denne som var 4 år i 1801: LenkeEr det noen som kan sjekke bygdeboka fra området for meg?Finner ingen fra Rimbareid blant gifte som kan passe med hennes förste ekteskap.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, henne er det ikke. LenkeHadde dette temaet inne for 3 år siden da jeg trodde det var henne. Hun var heller ikke födt på Rimbareid. Det er mulig at den gode Steinsbö har skrevet 1784 istendenfor 1794.Jeg har og leita etter ekteskapet til Guro og Kristen, men har ikke funnet det enda. Förste kona til Kristen döde i 1818 (se over, utdrag fra bygdeboka), men förste barnet til Kristen og Guro ble alt födt i 1820. Så en kan gå ut ifra at de gifta seg i 1819.Litt vanskelig å lese i kirkboka for alt er skrevet så tett sammen.Takk for innspill i alle tilfeller-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aha! jeg tror det er en feil i bygdeboka!Nå har jeg finkjemmet kirkboka og hva finner jeg? Jo, de ble forlovet 8 april 1820, men her står det ikke Guri Larsdtr Dahlen, men Giertrud Larsdtr dahlen! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 4 (1804-1830), Kronologisk liste 1820, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8820&idx_id=8820&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDen 8de april mödte Niels Bergesen og Endre Andersen Mellingen for forlovelse for enkemand Christen Pedersen Mellingen og enke Giertrud Larsdtr Dahlen at ægte hinanden.Enten er det presten som har skrevet feil eller så er det Steinsbö.De ble gift 24 juni samme år (högre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 4 (1804-1830), Kronologisk liste 1820, side 104. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da kan det være denne Gietrud Larsdtr som er i tjeneste på Sörfonden i Fitjar i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11221&gardpostnr=115&personpostnr=1670#nedre>LenkeOg det stemmer nok for her blir Giertrud Larsdtr Fonden gift i 1811 med Ole Tomassen Dahlen: LenkeSå står det igjen å finne ut hvem hennes foreldre var.Da er det kun en kandidat og hun er födt på Rimbareid i 1782:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På Rimbareid finner jeg så kun en Lars: LenkeLars Johannesn og kona Guro (!) Paulsdtr - begge 48 år.En skulle tro at dette er foreldra til min Giertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at den Guro jeg spör om over er söstera hennes, det er vel derfor Steinsbö har skrevet feil.Her blir Lars Johannesson Drivenes og Guro Povelsdtr Rimbareid gift i 1781: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Gratulerar Kjellaug :-)) Var jo med på leit etter denne 'Guro' for nokre år sidan, engasjerte også ein skikkeleg kjentmann utan at det løyste det, men no har du klart det sjølv :-)))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er Drivenæs/Drivenes både på Stord og i Sund, hvor kan Lars Johannessen komme fra? Finner han ikke döpt på Stord på Drivenes, så han kan komme fra Sund. Ser Johannes er det navnt mye brukt på Drivenes der, men finner heller ingen Lars döpt der fra 1748-1769.Han kan jo bare ha arbeidet på Drivenes da han gifta seg, finner to Lars Johannesen döpt på Fitjar/Stord i rimlig alder: en i 1754: far Johannes Daberg/Haberg: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=62&filnamn=dp12211725&gardpostnr=1746&personpostnr=3601#nedre>Lenkeen i 1755: far Johannes Olfurretangens:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Mariann, ja jeg har leita lenge etter henne!Men nå er det foreldra hennes som jeg leter etter. Mora er jo fra Rimbareid, men faren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har i min database Kristoffer Paulsson Rimbareid f. ca 1687 gm Guri Pedersdtr f ca 1686 (har en god del om mannsiden her). De fikk to sönner Paul/Povel. En i 1722 og en i 1730, den siste (1730-1799) ble ihvertfall gift med en Marta Larsdtr - undres og om han var ikke var gift med en Barbra Rasmusdtr Vinnes (1740-1800) I tilfelle så er det nok Marta Larsdtr som må være mor til Guri Paulsdtr.Jeg er nokså sikker på at dette må være rett, men det hadde vært hyggelig om jeg hadde fått det bekreftet.Det er sönnen Peder (1720-1803) som jeg har hatt interesse av för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Godt jobba Kjellaug! Jeg måtte også rette dette opp. Ser at to av barna til Lars og Guro er døpt på Sund i 1791 og 1796. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det vel mest logisk at Lars Johanneson kom fra Sund? Men har du anledning til å kikke i bygdeböker derfra?Jeg har en god del bakover på mannsiden på Rimbareid, men aner ikke hvem denne Marta Larsdtr som ble gift med Paul Kristoffersen i 1755 er.Det ser ut for at han har vært gift minst tre ganger:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=69&filnamn=STORDVI&gardpostnr=536&merk=536#ovre>LenkeLenkeLenkeKan det tenkes at det er den samme karen som ble gift allerede i 1752:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er utdrag fra ættesoga for Vinnes (Austevoll Gard og Ætt, bd III, s. 124): 'Paul (Povel) Christopherson, Rimbareid, 1730 - 1799. Gift i 1783 med enkje Barbro Rasmusdtr. 1741 - 1800. Bornlause. Dei budde på Rimbareid. Paul var tidlegare gift med Marta Larsdtr, Vestbøstad, 1732 - 1778, og hadde med henne bornas Guro, 1755 - 1778, og Anna, f. 1756.' Ifølge ættesoga for Nore Drivenes (AGÆ, bd I, s. 29) er det oppført at Lars og Guri hadde 6 barn: Gyri f. 1782, Paul f. 1783, Britte f. 1787, Ingebor f. 1791, Lars f. 1894 og Guri f. 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Lars. Her var det tre barn jeg ikke hadde fått med meg. Da er det og her skrevet Gyri (f. 1782), men hun ble altså kalt Giertrud da hun gifta seg.Du skulle vel ikke vite hvem som var foreldra til Lars Johannesson Drivenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! jeg leste ikke over, såg det simpelthen ikke!! Tak skal du ha-:)Er dette dåpen til Marta Larsdtr Vestböstad? Andre på högre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 1 (1725-1744), Kronologisk liste 1732, side 28. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11670&idx_id=11670&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 19: Nei, det står nok Giertrud, nest siste på högre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1800), Kronologisk liste 1782, side 24. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11672&idx_id=11672&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gikk det visst om hverandre-:)Tilbake til Lars Johannesson Drivenes, det ser ikke ut for at foreldra gifta seg i Sund. Derimot finner jeg et giftermål på Stord i 1753: LenkeSamme navn, såder er vel muligens dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom Ingeborg Larsdtr var fra Stord er det to mulige kandidater:Ingeborg Larsdtr Tofteland f. 1730: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=dp12211725&gardpostnr=268&personpostnr=535#nedre>LenkeIngeborg Larsdtr Peterteigen f. 1734: LenkeFinner ingen kandidater for Johannes Asbjörnsen på Stord, ser det er en Asbjörn Larsen som gifter seg i Sund (2 ganger) mulig at han er faren?1735: Lenke1740:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.