Gå til innhold
Arkivverket

[#54088] HO: Guro Larsdtr Rimbareid, f. ca 1796, Fitjar


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Ingeborg Larsdtr. Petarteigen f. 1734 var gift med Hans Pederson Lønning f.1736 og er forfedre til Per Lønning på Stord. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen kandidater til Asbjörn Jakobsen i Austevoll, men på Stord er det to, begge er 10 år i 1701:Asbiörn Jacobsen Hefveröyen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=1701sba&gardpostnr=15547&personpostnr=15547#nedre>LenkeAsbiörn Jacobsen Y. Rabben: Lenke Finner ingen Asbjörn Jakobsen död verken i Sund eller på Stord.Finner heller ingen Guri/Gyri Johansdtr död på Drivenes, men det er en Johannesdtr fra Östervold, kan det være Austevoll? Men hun er bosatt på Troland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Westerheim

Ifølge Fitjar bygdebok b2 s 183 er Gjertrud dotter til Lars Omundson Rimbareid d. 1790.Lars Omundson vart fødd 1743 i Skjepavik på Tysnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Harald, da var det altså ikke det paret i 1801, men dette som ble gift i 1769: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=STORDVI&gardpostnr=775&merk=775#ovre>LenkeLars Amundsen Rimbareid og Guro Larsdtr Rimmbareid/RimmereidMen det er jo mulig at Guro ikke er mor til Gietrud, jeg får sjekke litt mer her. Jeg finner nemlig en Guro Rimmereide död i 1770, 51 år gammel. Men jeg finner ingen andre giftemål for han:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har vi vel Amund/Omunds dåp her i 1743 nederst til venstre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 3 (1740-1749), Kronologisk liste 1743, side 94-95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11698&idx_id=11698&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaren er Amon Larsen Skipevik og mora Ana Johansdtr synest jeg det står, men greier ikke lese det som står bak Johansdtr ibid.Jeg fant en Omund belt gift på Tysnes med en Anna Johansdtr i 1735 - det er vel muligens samme paret: Omund Belt og Anna Johansdtr vigd i 1735:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror Omund Larsen gifter seg om igjen den 16 nov 1747, det står ikke enkemand, men tror nok det er samme person allikevel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 3 (1740-1749), Kronologisk liste 1747, side 206-207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11698&idx_id=11698&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFant skifte etter Anna Johansdtr Skipevik 1743-1755, så da er det mye mulig: LenkeEr det noen som vet hvem Guro Larsdtr Rimbareid var? Kan det være at hun og kom fra Tysnes? fant nemlig en Guro Larsdtr f. i 1745 med foreldre Lars Johansen (klarer ikke å tyde gårdsnavnene) og Ingeborg Olsdtr.Jeg har merket meg at Lars og Guros andre datter ble kalt Ingeborg, den förste het Anna. Dåp n° 44: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 3 (1740-1749), Kronologisk liste 1745, side 142-143. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Westerheim

Her er utdrag av det som står i Fitjar bygdebok bd 2 s 182/183:Guro Larsd. Rimbareid(1742-1819) var dotter til Lars Anderson Rimbareid d. 1768 og 1. kona Ingeborg Håkonsdotter Tufteland,litle(1715-1742),brukar på Rimbareid(1744-1768). Lars Anderson var son til Anders Sjurson (f ca 1690) og Anna Rasmusdotter(d. 44 år g. 1739) ,brukar på Rimbareid til 1744Lars Amundson sitt opphav kan ein finna nokre ledd bakover i Tysnes bygdebok bd 3 s 440.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk skal du ha, får håpe at noen med bygdeböker fra Tysnes ser dette og for jeg finner ikke mer i det som er utlagt på nettet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant denne Ingeborg Haagensdtr död i 1742 (överst til högre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 1 (1725-1744), Kronologisk liste 1742, side 79. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11670&idx_id=11670&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen det står Farteland.Kan dette være Guri som er födt i september 1741? Finner ingen andre som passer: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 1 (1725-1744), Kronologisk liste 1741, side 74. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet står ett eller annet med ...land her og. En fadder er fra Rimbareid.Anne Rasmusdtr (helt til högre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 1 (1725-1744), Kronologisk liste 1739, side 65. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldra til Ingeborg Haagensdtr Tufteland/Tofteland:Fikk svar på skiftet etter Haagen Larsen Tofteland:'Dato 6. august 1716, enke Ane Larsdatter og avdødes to barn sønnen Lars, på fjerde året, fra hans første ekteskap, med formynder morbroren Olle Giersvig, Opdal, og datteren Ingebor, 1 1/2 år, med gjenlevende enke. Formynder for henne var morbroren Johannes Stochen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ferdinand A Turøy

Drivenes ligg i dagens Austevoll,men tidligere låg det i fitjar kommune.Ligg på øya Selbjørn nett nordom Bekkjarvik. Prøv å leite i bøkene til Fitjar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tar fram denne tråden igjen.Viser til innlegg n° 45 hvor jeg fikk skiftet etter Haagen/Håkon Larsson Tufteland. Der står det at Johannes Stochen var bror til Anne/Ane Larsdtr (enka etter Haagen)Jeg har sjekka Stokken i 1701, men finner ingen Johannes (Larsson) der da. Tenkte at ved hjelp av dette kunne jeg finne ut hvem som var foreldra til Anne/Ane Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1666 er det en Johannes og en Laurits på Stokken, men de er vel litt gamle til å være far og bror til Anne: LenkeDersom Anne fikk barn i 1714 burde hun vel være födt ca 1670 seinest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.