Gå til innhold
Arkivverket

[#54098] Syver Jensen f. 1748 Eidsberg, Østfold


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Syver ble døpt 8.12.1748 ved Herland i Eidsberg av foreldre Corporal Jens og Anna Mellom-TorperFaddere: Jøran Nor-Torper, Marthe Nor-Torper, Kartha ? Nor-Torper, Arne og Amund Nor-TorperJeg er opprådd for hvor foreldrene til Syver kommer fra. Hans mor har jeg notert heter Anna Jensdatter.Jeg har 'scannet' igjennom Eidsberg kirkebok for det aktuelle tidsrom etter flere barn og giftermålet, men forgjeves sålangt.Det kan tyde på at de kommer utenfra Eidsberg, men det blir ingen enkel lete-operasjon.Noen som kan bidra til oppklaring her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg står fortsatt fast her og tar opp dette tema påny siden ny bygdebok for Eidsberg som dekker Hærland nylig er skrevet eller i støpeskjeen.Fins det opplysninger om dette ekteparet under Mellem Torper i Hærland der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg kan bare opplyse om at det ennå ikke er gitt ut noen gårdshistoriebok om Hærland i Eidsberg. Først skal det visstnok utgis to bøker om gårdene Trømborg. Til nå har det kommet ut seks flotte bøker om gårdene i Eidsberg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Syver Jensen, døpt 8.12. 1848 i Herland, Eidsberg, er etter mine opplysninger sønn av Jens Johansen Bredahl og Anne Syversdtr., trolovet 19.10. 1741 i Eidsberg (vielsesdag ikke oppgitt, høyre spalte) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7486&idx_id=7486&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Andre barn: Sønn, begr. i Herland 14.2. 1752, 9 år gammel. Jøran, døpt 5.3. 1752 i Eidsberg Søren , døpt 15.9. 1754 i Herland, begr. 3.11.1754. Søren, døpt 28.3. 1754 i Herland, begr. 16.2. 1781 i Herland.Syver overtok bruken av Mellom-Torper 1772.Det døde en Anders Bredahl på Torper i 1757, begr. 11.9. 1757, 60 år gammel. Hva slags relasjon det var mellom Jens og Anders kjenner jeg ikke til.Jens Johansen Bredahl fikk bygselseddel på Mellom-Torper av stiftsprost Rasmus Paludan i Christiania 29.11. 1747. Jens var corporal ved oberst Helms regiment. En sjekk i militære ruller kan kanskje gi mer opplysninger.Etter at Jens var død, giftet Anne Syversdtr. igjen 6.7. 1758 med Lars Asbjørnsen Hauger i Eidsberg. Det var skifte etter Lars 18.2. 1785-11.3. 1785. Han hadde da vært enkemann i ca. 6 ½ år. Det gir en viss antydning om når Anne døde.Syver Jensen fikk bygselseddel på Mellom-Torper fra Otto Holmboe, sogneprest og stiftsprost i Christiania 18.8. 1772. LenkeDet kan være Anne Syversdtr. som er døpt 20.3. 1718 i Herland (men det må sjekkes):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for det Øivind. Herlig. Hvor har du det fra ?Jeg finner ikke Bredahl i noen av de eksisterende gårdshistorier for Eidsberg. Hvor er det ?Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det meste av opplysningene er fra Eidsberg historielags arkiv, noe er fra Scannede tinglysningsdokumenter (Panteregister 7 for Heggen og Frøland sorenskriveri). Lenke Legg merke til at Jens Johansen Bredahl var corporal ved oberst Helms regiment og oberstløytnant Rasches kompani. Det er verdt å undersøke med Riksarkivet om de har disse rullene.Det er ingen gård i Eidsberg som heter Bredal. Hvor han har Bredahl-navnet fra er ukjent for Historielaget. Sannsynligvis kommer han utenfra og til Eidsberg. Det var derfor jeg nevnte at en Anders Bredahl døde på Torper. Det er vel ikke usannsynlig at det er en bror av Jens. Jeg regnet med at det kunne være lettere å spore hvor Jens kom fra når du har en sannsynlig bror i tillegg, evt. at han er en slektning. Det er også en mulighet for at presten har skrevet feil i kirkeboka, og at det er Jens Johansen Bredahl som gravlegges 11.9. 1757, 60 år gammel. Det kan jo stemme med at enka gifter seg igjen 6.7. 1758 med Lars Asbjørnsen Hauger. Samme Lars overtar bygselen av Torper 10.4. 1758, 3 måneder før de gifter seg. Det passer jo egentlig godt med at det det være Jens som gravlegges 11.9. 1757, men det er bare spekulasjoner fra min side. Historielagets arkiv gir ikke noe svar på dette. Håper dette kan være til nytte i den videre letingen etter Jens Johansen Bredahls opphav.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.