Gå til innhold
Arkivverket

[#54104] Hurum 1844 - hjelp til tyding


Gjest Arne Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Myrvang

Prøver å lese om innflyttet nr 14 i 1843, Carl Gustav Johnsens 'tidligere liv' i Rødenes, men får ingen mening i setningen. Et eller annet om '4 efterladte Børn'? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Et FORSØK/FORSLAG på tydning for å hjelpe deg på 'gli' og løfte innlegget ditt opp så du kan få mer hjelp.'Arbeidsmand Carl Gustav Johnsen I[n??k?]af Fødsel av hans i Rødenes efterladte 4 børn [og an]ført Attesten hans Udsagn.'Tenker at han kanskje har fremlagt bevis på at han har 4 fødte barn og kan attestere sitt utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Tusen takk for kjapp tyding!Da skal det skal sikkert være 'Svensk af Fødsel'. Han skal ha kommet fra Sverige, og hadde fire barn med kona Pauline Jørgensdtr. i Aremark og Rødenæs. Hun døde i Rødenes i 1836. Et av barna ble konfirmert i Rødenes og et annet i Aremark, men der slutter alle spor etter dem. Carl dukker opp som innflyttet til Hurum (se lenke i innlegg (1), gifter seg etterhvert og blir far til nye fire barn, blandt dem min oldemor, før han dør i 1853. Forøvrig er dette det eneste stedet han nevnes som Johnsen. I alle andre oppførsler er etternavnet Jonasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

'Svensk' er det fullt mulig at det står ja, bare S som er litt 'slurvete' skrevet. Resten av min tyding trenger du nok en 'second opinion' på for sikkerhets skyld!Rødenes og Aremark er jo veldig tett på grensen. Har du sjekket om noen av barna dro 'tilbake' over grensen? Hva med skifte etter deres mor, står det noen opplysn/adresser der du kan bruke?Jeg har fått god hjelp av Anne Lene /Hanne ang Sverige på denne lenken: 52189 Trenger du oppslag i svenske kilder ?Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Hei igjen!Takk for tipsene!Skiftet har jeg ikke sjekket ennå. Muligheten for at barna dro over grensen etterhvert er absolutt til stede. I tilgangs- og avgangslistene for Aremark og Rødenes ser en at flytting skjedde begge veier. I tillegg opptrer en Jonas Jonasen i samme område i Rødenes, muligens en bror av Carl?Nei, her har jeg en jobb å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.