Gå til innhold
Arkivverket

[#54109] Saxe Sivertsen f på Olberg i Trøgstad gift 1. gang i 1680 m Astrid Knutsdtr.


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei Saxe Sivertsen giftet seg 1. gang 26 desember 1680 i Trøgstad med Astrid Knutsdtr. Gimsingrud f 1652 i Trøgstad, 2. gang 30 juni 1709 i Trøgstad m Ragnhild Nilsdtr. Er det noen som kjenner til foreldrene til Saxe Sivertsen?Dette har jeg fått som mulig foreldre.'Sivert Thomasen Olberg som hans far, som nevnes som '30 år' på Olberg i 1664 (Fogdenes mantall), som kan være sønn av Thomas Olberg som er innført i Lehnsskattelistene for 1618. Thomas var intet vanlig navn i dette område tror jeg, men det var en Thomas Sivertsen som giftet seg 1669 Trøgstad med Berthe Andersdatter Sneltorp.'Eller: Siffuer Knudsen ca 1628- 1691 på Olberg, Trøgstad gift med Gonnor Asgjerdrud.De hadde blant annet en datter Katrine Siversdatter f ca 1655-08 mai 1698 på Olberg, Trøgstad hun var gift 24 juni 1675 med Gulbrand Bergersen Olberg f 1648-1732 som også var gift med Tore Gundersdatter Ruud Kan Sakse vært bror til Katrine?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei Jeg tror det er vanskelig med sikkerhet å si hvem som var Saxe Sivertsen sin far. Noen vil påstå at det er husmann Saxe Hansen. Frans Rud var forlover til Saxe Sivertsen og Ragnhil Nilsdatter i 1709. I 1701 går Siver Sluppen til sak mot Frans Rud og Saxe Hansen for ulovlig hogst. Det er alt jeg finner om Saxe Sivertsen, og at han antakelig er Saxe Hansen sin sønn.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei LisbethTakk for svar, men han het jo Sivertsen til etternavn, og da får jeg det ikke til å rime med at hans far het Saxe? Men, det er ikke alle aner en finner ut av, jeg får slå meg til ro med det jeg har. mvh Inger Sofie Oerg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Det er det jeg har av opplysninger ang Saxe Sivertsen er at hans far sannsynligvis het Sakse Hansen. Jeg oppdaget en Sivert som ble omtalt samtidig med Saxe Hansen og Frans Rud. Jeg skal sjekke å se om han er en potensiell kandidat som Saxe Sivertsen sin far.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Jeg er nokså viss på at Sakse Sjursen var sønn av Sjur Knutsen Olberg i Båstad, selv om han ikke kan sees blant døpte i kirkeboken (det er han nok ikke alene om). Da det ble skiftet etter Hans Knutsen Halangen i 1689, møtte hans bror Sjur Olberg på barnas vegne. Og etter mine notater bodde den tiårige Sakse Sjursen i 1666 på Halangen nettopp hos Hans Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.