Gå til innhold
Arkivverket

[#54114] Evje: Notto Ellevsson Åneland (-1786-) og sonen Tellev


Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Notto Ellevsson og Ingeborg Åneland hadde sønnen Tellef Nottosson til dåpen i Evje sogn (Aust-Agder) den 26/2 1786. Kjenner noen til flere barn av Notto Ellevsson ?Tellev Nottosson flyttet til gården Råna i Austre Moland sogn (Aust-Agder) og har etterslekt der. Kjenner noen skjebnen til denne Tellevs tvillingbarn Ingeborg og Anne Tellevsdøtre, f 1828, og Tellevs sønn Christen Tellevsen, f 1835 ?Jeg spør i forbindelse med en liten artikkel til Norsk slektshistorisk tidsskrift. De som har bidrag jeg kan benytte, blir takket i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk ! Jeg klarte åpenbart ikke selv å sjekke FT 1801. Her er alle barna, og dessuten Ingeborgs farsnavn, som jeg ikke kjente fra før av, samt en mulig bror av Notto.Kan noen også sjekke etter i FT 1865 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Notto og Ingeborg giftet seg 30.09.1768.Ingeborg Olsdatter var fra Haugen (nabogård), og datter av Ole Osmundsen Haugen og Siri Tellefsdatter Fidjeland.Jeg har mer bakover i tid på begge dersom det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ganske nyttig alt sammen. Da var altså Ellef en bror til Tellef(Tellev). Det jeg nå mest trenger, er kunnskap om skjebnen til Tellev Nottossons barn fra Råna i Austre Moland.Er det kommet noe på trykk om demme slekten i Evje som jeg kan vise til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Bortsett fra 'Slægtregistre for Evje hovedsogn med tilstødende gaarde af Vegusdal' skrevet av Furer A. Aavitsland i 1914 tror jeg ikke det er skrevet noe om denne slekten.Jeg holder på med Haugen (nabogården), og jeg har ikke noe videre på Tellef.Ingeborg var efterkommer av sogneprest Hans Hansen Mariager på Evje som har vært omtalt i en annen tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det var vielsen til Ingeborg Tellevsdotter f. 14/2 1824. Hennes yngre tvillingsøstre Ingeborg og Anne var født 12/6 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra AUSTRE MOLAND. EI BYGDEBOK ved Kristen Weierholt (Sverre Kildahls Boktrykkeri, Tvedestrand 1959), s. 422:'På bruket Råna, (gnr. 38, bnr. 20), som ligger vakkert til der Longumvatnet renner ut i Langsæ, var Tellef Nottoson for over 100 år sidan, g.m. Maren Kristensd. Sonen Notto Tellefsen, f. 1826, g.m. Anne Olsd. Torbjørnsbu, hadde Råna heilt til 1902, da selte han til Tellef Ånjesen Longum, som var frå Øyestad, Notto var onkel til han. Tellef selde til Jon Andersen Bakken, hans enke Ingeborg, dotter til Tellef Ånjesen, hadde sidan Råna. Eigaren nå er sonen Ivar Råna, f. 1921, og svigersonen Nils O. Tvede, f. 1909, g.m. Karen Råna, f. 1913'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Oddbjørn, denne teksten kjente jeg fra før av (barn av Ingeborg Tellevsdotter de.). Det står også litt i Kjell Bråstads Øyestad bygdebok 2 (1981) s. 186 og Gundersen, Knutsen og Myrdals Gamle gårder i Øyestad bind 3 (1981) s. 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk for lenken til FT 1865 under Rånå; - det viser at Ingeborg Tellevsdotter dy. fortsatt var ugift dette året.Også takk for lenken til FT 1900 under samme gård, den viser at navnet på kona i FT 1900 avviker klart fra navnet hennes som oppgis i Weierholts bygdebok (innlegg 17). Jeg vet ikke hvor feilen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Weierholts bygdebok er rotete og full av feil, men akkurat her er jeg ikke sikker på den kona han nevner er en annen enn den vi finner i folketellingen. Ft. 1900 kaller henne Anne Andrea Tellefsen og lar hanne være født i Barbu. Hun er altså ikke identifisert ved eget patronymikon, men ved ektemannens. Bygdeboka bruker patronymikon (Olsdtr.) og hevder hun er født i Torbjørnsbu - og Torbjørnsbu ligger i Barbu (eget kirkesogn fra slutten av 1880-årene, utskilt fra Østre Moland - og også eget herred fra samme tidspunkt, inntil det ble en del av Arendal først på 1900-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk (20); der var det noe jeg ikke la merke til, at FT anvendte mannens patronym.Vet noen om Notto T. og Anne O. hadde barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Notto Tellefsen og Anne Andrea Olsdtr. giftet seg i Austre Moland 8/12 1882. Se nederste vielse i lenken: Lenke At Råna ble avhendet til en slektning i 1902, kan vel tyde på at de antakelig ikke hadde barn som vokste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I ft. 1900 har Notto Tellefsen og kona en tjenestegutt hos seg, Aanon Tellefsen, som er oppgitt født i Øyestad i 1885.Han ble døpt i Øyestad 25/5 1885, og det viser seg at han var sønn til Tellef Aanjesen (han som overtok/kjøpte Råna i 1902?) og Karen Tygesdtr. (se dåp nr. 57): LenkeBlant fadderne finner vi, som vi ser, Notto Tellefsen Raana - men hvordan han (slik Weierholt hevder) kan ha vært onkel til Tellef Aanjesen, forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Notto Tellefssons søster, Ingeborg Tellefsdotter (de.) var mor til Tellef Ånjesson (f. 1857) som overtok Råna 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo jo - Tellef Aanjesen kan vel ha vært sønn til ei av Nottos søstre - eller hadde Notto en bror ved navn Aanje/Aanon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.