Gå til innhold
Arkivverket

[#54117] Ole Chr. Hansen, Strømen/Rosfjord, Troms, f. ca. +- 1800


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Ole Chr. Hansen og Ingeborg Pedersdtr., får en datter 20.06.1827, og døper henne Birgitte Marie, den 05.08.1827 i Lenvik Kirke, oppgitt bosted er 'Strømen'. Den samme jenta blir konfirmert i Lenvik den 24.09.1843, med samme foreldre, men bosted 'Rosfjord'. Så er mitt spørsmål: Er dette samme jente som den 19.10.1850 i Hillesøy Kirke, blir g.m. Thomas Hansen, fra Bjørnøy i Hillesøy. Ved dette giftemålet er det oppgitt at Birgitte er fra Tromsø og at farens navn er Ole .... Thomas dør i 1864 og Birgitte gifter seg for 2. gang i 10.09.1870 i Hillesøy Kirke, med Vilhelm Nilsen. Det er også her oppgitt at hun er fra Tromsø, nå er farens navn oppgitt å være Ole Vig. Ved begge vielsene er hennes navn kun Birgitte. Også ved barnas fødsler er navnet kun Birgitte. Hun dør 23.12.1906, og da er navnet Birgitte Marie Olsdtr,?Finner ingen i Krk.bok for Tromsø som harmonerer med Birgitte, hverken døpt eller konfirmert.Er det noen som vet eller kan finne ut om Ole Chr. Hansen noen gang benyttet Vig/Wig/Wik/Vig som etternavn? Og om han ble boende i Lenvik eller om han flyttet til Tromsø.Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Innlegg 2: Som du ser av mitt innlegg så er det kun ved dødsfall innføringen i 1906 at hun skrives 'Birgitte Marie' ved begge giftemålene skrives hun kun 'Birgitte' I sitt 1. ekteskap var hun mor til 5 barn og i det siste til ett barn. De 5 første er: Hanna Sophie Tomasdtr., f. 03 mar 1852, Maren Anna Tomasdtr., f. 20 mai 1854, d. 07 sep 1903, Jens Olai Tomasen, f. 06 mai 1857, d. 24 mar 1908, Johan Andreas Tomasen, f. 15 jun 1861, Jensine Tolline Birgitte Tomasdtr., f. 07 des 1864, d. 12 jun 1865. Og fra 2. ekteskap Vilhelm Anton Severin Vilhelmsen, f. 24 nov 1871.Innlegg 3: Nei! Jeg er ute etter verifisering av foreldre til den Birgitte som blir gift i 1850 med Thomas Hansen og på ny gift i 1870 med Vilhelm Nilsen.Innlegg 4: Ja det er nok bror til Birgitte Marie, men det er tydeligvis ikke rett Birgitte! Jeg er ute etter verifisering av foreldre til den Birgitte som blir gift i 1850 med Thomas Hansen og på ny gift i 1870 med Vilhelm Nilsen.Innlegg 5: Nei det er nok dessverre ikke rett 'min' Birgitte det heller!Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Beklager,da har iallefall jeg misforstått innlegget ditt ! Trodde du var ute etter å finne datteren av Ole Chr. Hansen og Ingeborg Pedersdatter,Birgitte Marie som var født i Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Innlegg 5: Par nr. 8 i linken er Birgitte Marie, men klarer ikke helt å tyde det som står i merknadsfeltet helt til høyre, er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Navn ble ofte forandret gjennom livet, og det er vel det som har skjedd her. Berith har blitt til Birgitte. Ole Vig gir løsningen. Det går entydig frem at Bergitte var født i Tromsø i 1828 (Tromsøysund eksisterte ikke da). Berith Maria ble født i Tromsø 22. desember i 1828 og døpt 7. juli i 1829. Hennes foreldre var arbeider Ole Olsen og Maren Tarraldsdatter. I 1845 ble Berit Maria konfirmert i Tromsø, og hennes foreldre kalles da Ole Vig og Maren Tarraldsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Tusen takk Alvin!Denne jenta så jeg i krk.boka for Tromsø, men fikk det ikke helt til å stemme da første navnet var Berith og så lette jeg ikke etter konfirmasjonen på grunn av dette. Dette er stort for meg og håper jeg kan komme litt videre bakover her. (Hun er min tip oldemor) Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.