Gå til innhold
Arkivverket

[#54124] Brødrene Teiste på Sør-Arnøya i Gildeskål


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Ved gjennomlesing av en artikkel om 'Slekten Bloch fra Nordland' i NST, bind VIII, side 229 (1943) finner jeg følgende: ...'Enchen i Horendall, som eier av sine 2 våger i gården, i 1628-29 eies de av (skipper) Peder Olssønn (Teiste) og hans medarvinger (hvoriblandt skipper Anders Olssønn Teiste på Sør-Arnøya I Gildeskål).Enkens navn skal visstnok være Anna og hun er enke etter Oluf Teiste - dette fremgår av artkkelen.Finnes det flere opplysninger av nyere dato om brødrene Peder og Anders Olssønn Teiste? Har de kjent etterslekt?Takker for alle opplysninger.Vennlig hilsenIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hva er kildegrunnlaget for at Peder Olssøn og Anders Olssøn kalte seg Teiste ? For den første personen står slektsnavnet i parentes, noe jeg tolker som at navnet ikke står i de kildene det refereres til, mens person nummer to helt og holdet er i en parentes. Kilden(e) 1628-29 inneholder med andre ord ikke slektsnavnet Teiste. Hva er da kilden(e) for bruken av slektsnavnet Teiste for disse personene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når det gjelder kilder, så kan jeg vel ikke svare utfyllende, men siterer det som står i en artikkel av K. Bloch fra 1942 i NST, IX, hefte 1, side 45:”I en jordebok over adels- og bondegods i Helgeland, oppsatt i januar 1625 (nå i Statholderarkivet i Riksarkivet), finner en under ”Bonnde Oddels gods” i Meløy fjerding den …. I samme jordebok nevnes Anders Teiste som eier av Telnes. Han må sannsynligvis allerede samme år ha overdradd gården til sin mor, enken etter Oluf Teiste; fra 1625 finner man henne nemlig oppført i skattemanntallene som dens eier. Og fra skatteåret 1628-29 oppføres foged Christen Jenssøn som eier av gården. Han var siden ca 1630 også eier av Teistes tidligere part i eiendommen Horsdal i Gildeskål. Omtrent fra samme tid eies gården Seljeset av nevnte Anders Teiste i hvis eie den ennå var i 1650-årene”.Det som jeg er på jakt etter, er beboere, bygselsmenn, eiere osv på gården Horsdal i Gildeskål. Derfor vekket disse Teiste og deres tilknytning til gården interesse. Jeg har hørt navnet Teiste, men vet egentlig ingenting om dem. Når det også var nevnt en tilknytnig til Sør-Arnøy, håpet jeg at noen hadde flere opplysninger. Hvis det ikke finnes noen Teiste i området, så er det jo godt å få det sjekket ut. Mange nye opplysninger kan være fremkommet om Teistene etter 1940-årene. Kanskje har det aldri bodd noen skipper ved dette navn Anders Olssøn Teiste på øya.Når man siterer fra andre skrifter, kan man ikke bruke kursiv – og dermed får man ikke gjengitt akkurat det som er uthevet i artikkelen. Jeg har for øvrig gjengitt ordrett og med artikkelforfatterens parenteser der de er brukt. .Viser for øvrig til tema 18667 - Lenke Prøver å samle en del opplysninger før jeg drister meg til et arkivbesøk.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det var jo interessant. Du nevner riktignok ikke hvilke kilder der Peder kalles Teiste.Hvis lensregnskapene (en serie i Riksarkivet som rekker frem til ca 1661) allerede er utnyttet fullt ut, er det ikke så veldig mye flere kilder. Men i Stattholderarkivet finnes det flere jordebøker enn den som er sitert ovenfor. Dessuten kan jo militærruller fra f eks Hannibalsfeiden være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei IngerHåløygminne (Harstad-tidskrift) 1980/81 hadde en artikkel om papirene etter Franz Kaas (samme som Wilhelmine Brandt i Benkestok-slekten) Der er det gjengitt en del papirer fra Gildeskål i den artikkelen. Kanskje det står noe der, det er fra det århundret.kan sjekke det opp i morgen om de har heftet inneSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Noen spredte opplysninger: Iht. matrikkelen 1647 eier Anders Theiste Sellesetter 1 våg i Ytter Kjelling og 1 ½ våg i Seljeset. Det fremgår videre at han er bruker på Seljeset.Både Kjelling og Seljeset er blant gårdene i skiftet etter Trond Benkestok i 1570. Seljeset er med i skiftet etter Jon B i 1599.En Michel Teiste var erkebiskopens setesvein i Træna (i Rødøy). (Alan Hutchinson: Disse Tider Disse Skikker, side 38 m.fl.) Michel fortsatte på Træna etter reformasjonen og nevnes som jekteskipper på Helgeland i regnskap over skipsskatten 1563.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for litteraturhenvisninger. Jeg får lett tak i NST-heftene, men Håløygminne må nok bestilles. 'Alan Hutchinson: Disse Tider Disse Skikker' betille jeg i sommer, men den ble feilsendt i ferietiden. Skal gjøre et nytt forsøk.Jeg har forstått det slik at det kan være en sammenveving av Benkestok- og Teiste-slekt - i alle fall diskuteres dette i nevnte artikkel av K. Bloch, men det er ingen klar konklusjon.Takk for innspill!Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Teiste er ikke en annen skrivemåte for Theis, men navnet Teist er en annen skrivemåte for Teiste. Slekten Teiste er kjent siden 1300-tallet, mens Theis er innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.