Gå til innhold
Arkivverket

[#54134] Ambrosius Thorsen Grønvold født ca. 1738 i Drammen


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Ambrosius Thorsen Grønvold født ca. 1738 i Drammen tager 12-10-1779 borgerskab i Viborg, Danmark som skomager.Han var ligeledes konsumptionsbetjent.Nogen som kender denne person og har hans fødselsdata ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Et skudd i blinde men jeg fant følgende, fødselsår avviker noe, men tar den med. Har funnet en Ambrosius Thorsen født 1744 på Justad-eie, Lier Lenke (døpt i Sylling kirke, de er ikke å finne i Lier bøkene) . Han var sønn av Thor Iversen. Han ble konfirmert 1763 i Frogner kirke, Lier. Var da tjeneste på Ellevog i Lier. 18 år gml. Jeg kan ikke finne at denne Abrosius får noen barn i Lier.Blant skifter for Drammen, finnes Simon og Haagen Grønvold. Om disse er i slekt med hverandre eller Ambrosius kan jeg ikke svare på. Det finnes ingen Thor Grønvold blant skiftene for DrammenPå Eiker, litt utenfor Drammen, fantes det rundt 1730-40 en familie som brukte Grønvold, mener jeg å huske. Men siden den bærbare pc har kræsjet så får jeg ikke tak i den info. Men jeg kan ikke huske å ha vært borte i Ambrosius navnet der heller.Det fantes i Strømsgodset også en gård som het Grønvold, men den het visst Plassen til å begynne med, til ut på 1800 tallet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, er du sikker på at det ikke er snakk om Ambrosius Thorsen Grønfoss? I innlegg 2 vises det til en Ambrosius som blir døpt i Lier i 1744, sønn av Thor Iversen Justad-eie (fra plassen Grønnfoss). Tors søster, Kari Iversdatter, er en av mine aner, og jeg har endel opplysninger om familien, men jeg vet dessverre ikke noe mer om Ambrosius. Jeg vet ikke om Magne har funnet rett mann, men det er er godt forslag, spør du meg,vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

PS: HVIS det er snakk om rett Ambrosius, så er han født i Tor Iversens andre ekteskap med Kari Halvorsdatter. De giftet seg i juli 1743 og Ambrosius er nok oppkalt etter den første kona til Tor, Ambjørg Torgersdatter Grønfoss. De giftet seg (hele tiden snakk om Lier) i januar 1723 og fikk en rekke barn.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Magne og AstridTakker mange gange for jeres indlæg.Om Grønvold og Grønfoss er den samme person tør jeg ikke sige. At jeg har Ambrosius til at være født ca. 1738 og Magne til født 1744 er heller ikke så afgørende.Men. Da Ambrosius bliver gift i Viborg Domkirke 6. december 1774 med degneenken Johanne Sørensdatter Ellerup står han kun med navnet Ambrosius Thorsen. Han er da musketer. Så det kunne jo godt være den rette person.Ambrosius begraves 9. maj 1797 i Viborg, Søndre.Så hvis det er rette person vi her har fundet har Astrid jo fået sat nogle data på denne. Der er vel ikke nogle skifter efter hans forældre som fortæller hvor han opholder sig ved deres død ?Det kunne jo evt. være det der satte det 100% på plads.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, hvis Ambrosius er sønn av Tor Iversen Grønfoss, så døde faren (begravd) 27. november 1757 i Frogner kirke, Lier. Tor fikk 9 barn i sitt første ekteskap og 6 i det andre (Ambrosius var den eldste), og at 'din' Ambrosius var musketer ekskluderer ham ikke, for mange gutter/menn var tilknyttet 'militærvesenet' på den tiden, og Danmark/Norge var fortsatt ett rike, og jeg vet om flere som søkte lykken i Danmark. Nåja, nok om det!Jeg vet ikke når Kari Halvorsdatter døde, og jeg vet heller ikke om det er noe skifte (Tor døde da Ambrosius bare var 13 år), men hvis noen vet det, er det Øivind Røsdærn eller Maya Lillemoen i Slektsforskergruppa til Lier historielag.Hadde vært spennende å finne ut av det, så jeg satser på at Øivind eller Maya leser dette og gir tilbakemelding,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

I følge Øivind Røsdærn finnes det ikke noe skifte etter Thor Iversen.Har søkt etter begravelsen til Kari Halvorsdtr men finner henne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Astrid & MayaTakker for Jeres respons.Da Ambrosius`s kone Johanne Sørensdatter er født ca. 1736 vil hun jo ved giftemålet i 1774 være ca. 38 år gl.Selvfølgelig lidt oppe i årerne. Men evt. børn skulle der jo være lidt tid til endnu.Jeg har dog ikke fundet nogle børn af dette ægtepar endnu.Et evt. pigebarn opkaldt efter Ambrosius`s mor kunne jo have været lidt af et bevis.Et skifte i efter Thor Iversen kunne havde sat det hele på plads. Men så heldige er vi jo ikke.Johanne Sørensdatter lever i 1801 hos sin søn af 1. ægteskab som ligeledes er degn som hendes 1. mand var og som hendes far var.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, det er synd at vi ikke har funnet ut noe mer om Ambrosius Thorsen - jeg har lett litt, under faddere, bl.a., men intet napp - og han er heller ikke oppført under 'Døde i Lier', noe som tyder på at han flyttet. Jeg vet ikke hvor lokalkjent du er, men Drammen og Lier er nabokommuner, med varierende grenser opp gjennom tidene, og fram til 1950 tilhørte store deler av dagens Drammen Lier kommune, så hvis det var en henvisning til Drammen for 'din' Ambrosius, kunne det like gjerne vært Lier.Må tilstå at jeg TROR du har funnet rett Ambrosius, men selvfølgelig: en skulle gjerne VISST det 100%.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.