Gå til innhold
Arkivverket

[#54138] Slekten Svart / Svartz Røros.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I FT 1801 for Røros finner man en Anne Olsdatter Svartz 57 år gift med Trond Henriksen Smed:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=f11640&gardpostnr=2&personpostnr=396&merk=396#ovre>LenkeAnne ble døpt 31/1-1745. Far: Ole Hansen Svart. Sistnevnte ble 7/5-1744 med Maren Ingebrigtsdatter (sannsynligvis Bjørgum).Under Haanes i 1801 er det en Sara Christensdatter 50 år, som ifølge Rørosboka 3 side 105 skulle være en Svartz. (enke etter Jacob Olsen Hånes) Hun passer kanskje med en Sara døpt 25/3-749 med far Christen Svart. Christen Hansen Svart gift 1739 med Siren Rasmusdatter.Det finnes i alt fem Hansen Svart som gifter seg mellom 1738 og 1752: Carl, Christen, Ole, Jacob og Hans.Jeg finner i manntallet 1701 en Hans Carlsen 34 år som er en interessant kandidat som far til disse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nå funnet Hans Carlsen Svartz og hans to koner (Olava Christensdatter Romsdal og Anne Olsdatter Corporal) på to steder i bind 4: side 441 (Støa østre) og 536 (Håneset øvre eller Karlsvollen).Håper dette også kan være til nytte for andre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Men jeg må si jeg tviler. Christen Hansen og Ole Hansen Svartz skal høre til i første ekteskap. Ole har ingen datter Olava. Christen har en datter Olava, men først i sitt andre ekteskap. Christen Romsdal var det visst skifte etter i 1711, men han hadde ingen livsarvinger.Vet noen hvordan dette henger sammen? Det skal eksister et skifte etter Hans Carlsen Svart. Er det noen der ute som har lest dette?Jeg kan tilføye at dette ikke er min slekt, men en annens som jeg hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Carl NN. Gift m ? [Margareta Hansdatter, dpv 1700]Barn: 1. Knud Carlsen [swartz], f 165(1), d 1722, 74 år gammal, bergselle -1701-. Gift i Röros 1700 31/5 med Maret Olsdatter, d änka 1730 begr 29/10.Barn:1) Dorthe Knudsdatter [swartz], f 1700, dpv Margareta Carlsdatter [swartz].2. Joen Carlsen Swartz, f 166(4), d 1730, 66 år gammal, ertzscheider vid Kvikne i 7 år, sedan vid Sellboe i 12 år. Gift i Röros 1700 4/2 m Siri Stensdatter.3. Hans Carlsen Swartz, f 166(7), d 1730, 63 ½ år gammal, Skp 1744 30/5. Rb IV, s. 32. Far till tvillingar f i Oppdal u.ä 1705 med Agnis Halvorsdatter från Kvikne.Barn:1) Carl Hansen Swartz, d i Kongsberg. Gift i Röros 1738 20/4 med Maritte Olsdatter Tamnes.Barn.a. Maria Carlsdatter Swartz, f i Kongsberg 1752 12/2.2) Christen Hansen Swartz. Gift i Röros 1:o 1739 25/10 med Siren Rasmusdatter Nordfiord, Skp 1749 13/6; 2:o i Röros 1757 31/3 m Maritte Olsdatter Raalös.3) Jacob Hansen Swartz, f 171(8), d 1788 begr 3/2, Rb IV, s. 33. Gift i Röros 1749 11/5 m Magnhild Fastesdatter [skancke], f 1721 dp 6/7, d 1756, dotter till bergsgesäll Faste Henningsen [skancke] och Lisbet Andersdatter [bentz] Jemt. Se Roger de Robelin, Skankeätten, Röros 1995, s. 245.Barn.a. Faste Jacobsen Swartz, f 1748 dp 15/12. Gift m Olava Andersdatter Löberg, dotter till Anders Bentsen Löberg och Beritte Johannesdatter.4) Ole Hansen Swartz. Gift i Röros 1744 7/5 med Maren Ingebrigtsdatter.5) Hans Hansen Swartz, f 1723 4/4, dpv Hans Knebroth. Gift i Röros 1752 11/5 med Guren Larsdatter.6) Inger Hansdatter Swartz, f 1726 1/9, dpv Hans Hansen Knebroth.4. Margareta Carlsdatter Swartz, f 165(9), d änka 1742 begr 9/9, 83 år gammal. Gift 1:o m Joen Einersen Skamfer; 2:o 1700 11/7 m Peder Olsen Svenske, 23 år gammal 1701.Barn:1) Einer Joensen Skamfer.2) Karl Joensen Skamfer, f 1693, dpv Knud Karlsen [swartz], d 1741 begr 29/10, middeljunge -1712-. Gift med Ingeborg Pedersdatter.Barn:a. Margaret Karlsdatter, f 1722.b. Peder Karlsen, f 1723.c. Joen Karlsen, f 1725.d. Berit Karlsdatter, f 1727.e. Margrete Karlsdatter, f 1729 8/9.f. Ole Karlsen, f 1732 12/1.g. Ingeborg Karlsdatter, f 1734 7/10.h. Johannes Karlsen, f 1737 27/9.3) Kirsten Pedersdatter Svenske, f 1700, dpv Margareta Hansdatter, Siri Stensdatter, Hans Steffensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk for denne interessante oversikten. Jeg hadde ikke vært borti denne slekta før nå de siste par dagene, så dette er en uvurderlig hjelp videre.Med hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var fint å slektsnavn på Siren Rasmusdatter Nordfjord som skulle være født ca 1710 etter alder ved død. Faddere på hennes og Christen Svarts barn er bl a Olava Rasmusdatter (gift med Svend Pedersen Almås) og Erik Rasmussen (gift med Maria Olsdatter). Christen og Siren er også faddere på deres barn.Hvilken Rasmus i 1701 skulle være far til Erik, Olava og Siren R? Det er en Rasmus Nordfjord 32 år, videre er en Rasmus Eriksen 21 født i Nordfjord som er i tjeneste hos Sl. Jens Tausans enke.Det er en Rasmus Eriksen som ble begravet 26/4-1761 92 år og hans kone Maritte Pedersdatter i 1743 65 år. Rasmus Eriksen hadde en datter Maritte døpt 7/10-1725 (faddere: Lisbet Hougensdatter, Beritte Petersdatter, Anders Olsen Galaaen). Er det noen som vet hvor denne Rasmus Eriksen eventuelt befinner seg i Rørosbøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Marie Tollan

Utdrag av 'Nordfjordslekten' av Aage Henrik Irgens:Erich Olsen Norfior formodes f ca 1630, gift 2 ggr, sist m Maritte Johansdt som ble begr. 7.1.1742 95 1/2 år. Mannen død før eller mellom 1701-1720. Han synes å ha hatt flg sønner:1. Hans Erichsen Norfior, rest 1792 1 ort 12 sk. til kirkekassen, ikke i MT 17012. Erich Erichsen Norfior, bergknekt, i 1685 månedsarb v/ Storwartz, ikke i MT 1701, dtr Kirsti døpt 16943. Olluff Erichsen Norfior, f 1667, i 1696 minerer v/Arvedal, rest 1692 1 ort 12 sk. til kirkekassen, gift, visstnok to sønner4. Rasmus Erichsen Norfior, f 1669, 32 år i 1701 (KB Røros: begr. 26.4.1761) - gm? Gunhild Olsd Dybdalen, dtr. Anne f ca 16915. Jochum Erichsen Norfior, f ca 1675, 26 år i 17016. Knud Erichsen Norfior, f ca 1680, formodes å ha vært gift, sønner?? Erich og IverGår ikke god for noe av dette, har kun referert fra boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk Marie!Det er to stykk Rasmus Erichsen Nordfjord. Her kan det være en sammenblanding.Den ene (som nevnt ovenfor) døde i 1761 92 år gml. altså f. ca. 1669, og var gift med Maritte Pedersdt.Den andre Rasmus Erichsen Nordfjord døde i 1691 og var gift med Gunnild Olsdt. Dybdalen. I henhold til skiftet etter ham i 1694 hadde de en datter Anne 2 1/2 år gml. Skiftet ble holdt står det, fordi Gunnild hadde planer om å gifte seg igjen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24714/105>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24714/105 Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Knud Erichsen må være han som i 1701 er 19 år, 'Fød i Norfior' og er Tienestekarl hos Ole Erichsen Nordfiord (Galaaen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har samlet en del spredt informasjon om Jochum Erichsen som i 1701 var 26 år og i tjeneste på Rørosgård, født Nordfjord. Jeg antar - uten å ha sikre bevis - at han var identisk med Jochum Erichsen som døde 1764 på plassen Kleven ved Dragås Hytte i Ålen 95 år gammel. Hans kone Anne Andersdatter døde i 1751 73 år år gammel.En Jochum Erichsen var fadder på Ole Erichsens barn Anders døpt i Røros kirke 16 Trin 1699, nederst til høyre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1699, side 159. Permanent sidelenke: LenkeI manntallet over Verkets folk 1705 nevnes en tømmermann Jochum Erichsen, gift og med en datter.En Jochum Erichsen er nevnt i Røros Skoles regnskaper 1706-1709.Jochum Erichsen Nordfjord er nevnt blant flere som har gjeld i dødsboet etter Oluf Siversen (skifte Bergretten 1715). Oluf Siversen bodde i Nordvika ved Femunden og hans første kone var Emerentze Andersdatter (skifte 1704). Ifølge skiftet etter Anders Jensen, forrige Bygmester ved Verket 1696, var Emerentze hans datter pluss Anne Andersdatter som var 18 år og ugift.Jochum Erichsen var sannsynligvis ved Selbu Kobberverk før han kom til Dragås i Ålen. Hans datter Berit Jochumsdatter ble gift 1725 i Selbu med Simon Mathiassen. Fire av deres barn har jeg funnet døpt i Selbu (bosted: Øraasen), førvrig ble barna konfirmert i Ålen.Det har funnet svært få spor etter Jochum Erichsen i kirkebok for Selbu. En Jochum Erichsen var kausjonist ved en trolovelse i 1737, en Jochum Øraasen var kommunikant 1740. Det er så langt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk for det Astrid! Her var det mye nytt.Er Erich Jochumsen Galaaen som ble gift i 1734 m Barbro Olsdt. Kullbrenner kanskje også sønn av Jochum? En av fadderne til hans første sønn Jochum er Beritte Jochumsdt.Fant du noen gang skiftet etter Hans Carlsen Svart? Jeg har lett og lett! Og har du noe om Olava Cristensdt. Romsdal? Jeg skjønner ikke hvem som kan være hennes far (siden hun ikke er nevnt i skiftet etter Christen Romsdal), eller i det hele tatt hvor Romsdal-navnet kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ingebjørg.Skal prøve om jeg finner skiftet etter Hans Carlsen Svart. Ifølge Roger de Robelin skulle det være i 1744.Jochum Erichsen bodde ifølge Selbu bygdebok på Øråsen. Der er en Erich Jochumsen ført opp som hans sønn. Erich Jochumsen ble gift i Selbu Festo Visit Mariae 1736 med Gloria Gjøstner D: Erich Øraas hadde en sønn Jochum døpt 2 pinsedag samme år og en datter Emerentse døpt 3 juledag 1740.Disse dro visst til Sverige etter hvert.Denne Gloria var svensk og hennes farsnavn var Gustafsdotter. En svensk dame spurte om disse folkene i et tema her inne. Men jeg finner det ikke igjen!Erich Jochumsen Galåen tror jeg var sønn av Jochum Pedersen Galåen (fritt fra hukommelsen som ofte er skrøpelig:-).Det finnes ikke skifte etter min ane Jochum Erichsen - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hjertelig! Ikke rart jeg ikke fant det når skiftet fant sted så lenge etter hans død!Både Ole Erichsen Galaaen og Rasmus Erichsen er mine aner. Altså den Rasmus som var gift med Maritte Pedersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne Olsdatter Corporal må være søster av Mogens, Ole og jacob Olssønner Corporal. Anne Olsdatter Hans Svarts enke begravet 2/2-1755 78 år. Hans Carlsen døper en datter Inger 11 Trin 1726.Ole Moensen Corporals Enke Inger Olufsdatter begravet 24 Trin 1722 97 år gammel, se nederst til venstre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1722, side 68-69. Permanent sidelenke: LenkeIngebjørg, hvem ble Rasmus Erichsens datter Anne Rasmusdatter gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser slik ut for meg. Det står tydelig at sønnene er deres felles avlede børn. Eller er det feilskrift i skiftet, noe som vel også kan forekomme?Har du tenkt over opprinnelsen til Marit Pedersdatter? Det var på grunn av henne jeg havnet i skiftet, det var like før du la ut lenke til skiftet lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det står jo det samme ved Anne Olsdatters skifte i 1755 også. Virker litt rart at samme feil skal være gjentatt slik.Nei. jeg har nok ikke rukket å undersøke noe om Marit Pedersdt. ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er kommet til at Rasmus Nordfjord 32 år i 1701 sannsynligvis er en Rasmus Pedersen og ikke en Rasmus Erichsen.I manntallet over Verkets folk av 1705 finnes en Rasmus Pedersen Norfjord som er gift og har en sønn og 2 døtre. Rasmus Erichsen finnes ikke der.I Røros skoles regnskaper finnes en Rasmus Norfior for årene 1701-06, og en Rasmus Pedersen Norfior for året 1708, sannsynligvis samme mann. (avskrift: Tore Vigerust)Ifølge kirkeboka er det en Rasmus Pedersen som blir copuleret med Olou Arnesdatter Dom: 6ta post Pasch: eller 23/5 - 1700.Men det finnes en annen Rasmus Erichsen 21 år og født i Norfior i manntallet 1701:LenkeHans navn finnes ikke i 1705 eller i skoleregnskapene. Men en Rasmus Erichsen er nevnt som hyttkeknegt i krigsskatten 1715 (som jeg har i en annens avskrift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (13):Denne Gloria Gustafsdatter, samt Erich Jochumsen, blir inngående drøftet i tråd # 80242 her, 'Borttappad norrman'. Tråden ble opprettet av svenske Marianne Westman og Astrid Ryen bidrar med mange gode innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Terje:-). Godt du fant temaet. Det ligger sikkert i korga mi, men der finnes det så mye.I Røros skoles regnskaper og også i 1705 finnes en del folk som har DRENGER i arbeid for seg på gruven. Navnet på drengene er oftest ikke nevnt, som eksempel fra skoleregnskapene: Hans Smeds Dreng og Bendix Annickens Dreng. Rasmus Erichsen kunne godt finnes blant disse, siden han nå er der i 1701. Om han nå skulle være din, så er større divergenser mellom alder i 1701 og alder ved død ikke uvanlig. Min ane Anders Guldal var 45 år i 1701, men oppgis å være 95 1/2 år da han døde i 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Til innlegg 9. Har dessverre vært fraværende et par dager, men takk, Ingebjørg, for oppklaring!Visste ikke at det har eksistert to Rasmus Eriksen? Nordfjord. Har stilt spørsmålstegn ved Irgens's motstridende opplysninger i 'Nordfjordslekten'. Sitat: 'Rasmus Erichsen Norfior, f 1669 (32 år i 1701) sies å være død 2 1/2 år før 22/12 1694, altså i 1692, en datering som har sammenheng med at hans enke Gunhild Olsdtr. Dybdalen aktet 'at gjengifte seg'. Ekteparet hadde bare en datter Anne som da var 3 år gammel, f.ca.1691...'Innlysende at en som dør ca 1692, ikke kan finnes i manntallet for 1701, 32 år gammel. Irgens har nok også stusset ettersom han formulerer seg som han gjør.Ad innlegg 13 . Takk til deg også, Astrid. Du kommer stadig med nye brikker til puslespillet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.