Gå til innhold
Arkivverket

[#54139] Er det nokon 'glupe' derute? Treng hjelp til eit namneprobl. i Stokke, Vestfold.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Det hadde vore fint viss nokon kunne hjelpa meg med dette:Denne familien får(trur eg) ei jente i 1803: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10720&gardpostnr=117&personpostnr=2286&merk=2286#ovre>LenkeHer er jenta nr. tre frå nederst: LenkeKonfirmasjonen, nr.2 frå nederst, høgre side: LenkeSå er det problemet dukkar opp! Ole Paulsen giftar seg med det som eg trudde var ei Olsdtr, men som visar seg å vera ei Pedersdtr!!: LenkeGrunnen til at eg trudde det var Olsdtr. er å finna her(og sjølvsagt i dei tidlegare lenkene eg har laga) nr.22 Andrine Maria:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg synes det står 'Enkem' foran Ole Paulsen da han giftet seg (men jeg skal ikke sverge på det). Vet du om har var gift tidligere - hvis JA, kanskje hun het Olsdatter og at presten førte inn feil (jeg har funnet mange sånne feil i kirkebøkene) da Ole giftet seg på nytt???vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Astrid: Ja, det tenkte eg på medan eg heldt på igår kveld, hadde tenkt å sjekka det òg, men så gløymde eg det. For du har nok heilt rett, det står enkemann.Egil: Ja, eg har vore der og sett, men enten er det for 'ungt' eller for 'gammalt'.Takk til dykk begge :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg fann fyrste giftarmålet. Han gifta seg med Ingeborg Bjørnsdtr. i 1830.Så det var bomskudd. Men ein annan ting er at mora til Anne Cathrine heitte Anne Pedersdtr., kanskje det er grunnen.Eg har forresten(gløymde å skriva det igår kveld), sett om han kan ha gifta seg med ei ny Anne Catrine, men det har han heller ikkje.Dei er forresten begge i live 1865, men akkurat no er det noko som ikkje virkar her, så eg får ikkje lagt inn lenka.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du viser til at hun er kalt Anne Katrine *Olsdatter* både i FT1865 (der hun også sies å være f. ca. 1803 i Stokke prestegjeld) og ved dåpen i 1837. Hvis hun kalles Olsdatter også ved øvrige anledninger, slik at det bare er vielsen at hun kalles Pedersdatter, ja, da synes jeg saken er ganske klar. Feil forekommer i kirkebøkene, og de kan ikke alltid forklares.Du foreslår at Anne Katrine er identisk med datteren til Ole Jørgensen (1758-1819) og Anne Pedersdatter (1771-) på Valberg under Fossnes. Jeg ser av dåpen i 1837 at Peder Olsen Buar og Hans Olsen Buar var faddere til Anne Katrines barn. Dersom Peder og Hans kan bevises som barn av Ole Jørgensen og Anne Pedersdatter (i så fall er de født etter FT1801), burde saken være ganske grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk til siste 'gluping' :-)))Ja, eg er ganske viss på at det er rett, ho er ei Olsdtr., same kva presten seier :-))Men ein ting, har du ei bygdebok? Det ser ut for at du har funne noko i ei bok, som ikkje eg har funne.Er det bøker der desse husmennene er tekne med?Eg har leita i Stokke boka utan å finna noko, så kvar har du funne dei årstala du har?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDet er en Peder Olsen Buer, 21 år, opphold Fosnæs som gifter seg 8.3.1829. Hans far er oppgitt til Ole Jørgensen.Dette er sikkert den Peder som døpes 26.7.1807 som sønn av Ole Jørgensen og Anne Pedersdatter, Walberg under Fosnes.Samtidig finnes en Hans som døpes 30.5.1813 med foreldre Ole Jørgensen Walberg og Anne Pedersdatter (kb s. 227). Dette er muligens den samme Hans Olsen Buar, 24 år, som vies til Gunild Marie Paulsd. 25.10.1839. Her er fars navn oppgitt til Ole, men noe uklart om etternavnet er Sørensen eller Jørgensen.Begynner vi å nærme oss Kristians forutsetning i 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei og takk :-)))Til (9): dette er også å finna i (1) :-)Til(10): Hmm, så her dukkar det ei Anne Pedersdtr opp igjen, det var no merkeleg at me ikkje skulle bli kvitt ho!Har skikkeleg problem med å skjøna dette!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiAng. mitt innlegg 9: Jeg så ikke din henvisning her.(10): Det er ikke Anne Catrine som omtales her, men evt. hennes mor. Har det vært tvil om den mulige morens navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Med Egils innlegg (10), vil jeg absolutt si at saken er løst. Anne Katrine Olsdatter, gift med Ole Paulsen, var utvilsomt identisk med dattera til Ole Jørgensen og Anne Pedersdatter på Valberg under Fossnes.Jeg tror du må forklare meg nærmere hvilket problem du har med Anne Pedersdatter.Det finnes ingen bygdebok for Stokke som omtaler husmannsplassene i særlig grad. Men jeg arbeider en del med Stokke-slekter, også de som jeg personlig ikke har noen tilknytning til. På sikt er det mulig at jeg vil utarbeide en slags gårds- og slektshistorie og publisere den, men det ligger i så fall en del år fram i tid. Foreløpig arbeider jeg med tida før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kristian Hunskaar skreiv: 'Det finnes ingen bygdebok for Stokke som omtaler husmannsplassene i særlig grad. Men jeg arbeider en del med Stokke-slekter, også de som jeg personlig ikke har noen tilknytning til. På sikt er det mulig at jeg vil utarbeide en slags gårds- og slektshistorie og publisere den, men det ligger i så fall en del år fram i tid. Foreløpig arbeider jeg med tida før 1801'.Så det er slik det har seg :-) takk for svar!Og takk til alle som har hjelpt til med å bekrefta det eg trudde!!Venleg helsing Mariann.PS:Kristian H: Eg har funne forskj. opplysningar, ved leite, leite metoden, viss du er interessert? Det gjeld Ole Simonsen og kona Mathilde Sofie Martinsdtr. ca. tre generasjonar bakover, manglar mange datoar, men du har kanskje meir enn eg har funne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det jeg har registrert i Stokke etter 1800, gjelder stort sett mine egne forfedre. Ole Simonsen og Mathilde Sofie Martinsdatter har jeg ikke registrert, men avhengig av når de levde, er det mye mulig at jeg har noe på forfedrene deres. I så fall kan vi gjerne sammenlikne.Jeg har en del på forfedrene til Ole Jørgensen og Anne Pedersdatter også, men noe av det er på hypotesenivå, slik at jeg nødig vil legge det ut her uten at det er ledsaget av argumentasjon og forbehold.Hvis du tror jeg kan bidra med noe, kan jeg kontaktes på khuns alfakrøll online.no, men jeg pleier også å fange opp innlegg som har med Stokke å gjøre her i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Du har kanskje oversett mitt tidlegare innlegg om familien då? LenkeMen eg har funne mykje meir enn det som står her, som sagt ved å leite, leite :-)).Venleg helsing Mariann.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jo, jeg husker den tråden, men jeg kunne ikke bidra med mer enn du allerede har fått hjelp til der. Som nevnt arbeider jeg med tida før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ok, vidare bakover frå Ole Jørgenesen og Anne pedersen har eg ikkje(vil ikkje ha meir heller).Mitt søk i Stokke er for ei dame frå Amerika, eg har brukt timesvis for å hjelpa henne, grunnen til at eg har brukt så mykje tid er nok mangel på bygdebøker med opplysningar om husmennene.Så no 'gidd' eg ikkje meir, difor bryr eg meg ikkje om å finna lengre bakover, men klarar sikkert ikkje å la vera å leita opp fleire datoar om dei eg allereide har :-)) Det var dette med å vera hekta på slektsgransing då...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.