Gå til innhold
Arkivverket

[#54142] Norske Slektsvåpen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg spurte i annet tema uten å få svar. Så jeg spør her.Schiørn og Junge er ikke med i boka 'Norske slektsvåpen'. Hva er årsaken til at de ikke er med ? For Schiørn skal være norsk (fra Tune,Østfold-min Schiørn slekt). Fra 'Heraldisk nøkkel' har Schiørn og Junge slektsvåpen.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg synes spørsmålet er ganske absurd. Er det ikke bare for en eller annen å utgi mere norske slektsvåpen i bokform, så er de med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!T.H.Vigerust: Takk for ditt innlegg! Jeg skjønner ikke at spørsmålet mitt er absurd. Jeg har ikke tenkt å utgi noen bok. Lurte bare av nysgjerrighet på hvorfor Schiørns og Junges slektsvåpen ikke er med i 'Norske Slektsvåpen' av Cappelen som jeg kikket i på Deichmanske. Jeg ber ikke om at noen trykker nye slektsvåpenbøker for at de slektsvåpnene er med. Ble lei meg over å lese at mitt spørsmål var veldig absurd. Får nesten lyst til å trekke meg fra forumet for bestandig.Jeg forstår 'absurd' som 'tåpelig'. Du har nok misforstått mitt spørsmål.mvh. K.S.Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Kristin, du trenger ikke trekke deg fra dette forumet fordi en av deltagerne mener ditt spørsmål er absurd. Eller tåpelig. Eller har misforstått spørsmålet ditt, eller kanskje ikke misforstått allikevel.Hva får deg til å tro av boka skulle inneholde *alle* norske slektsvåpen ? Dem finnes det jo mange tusen av. Og hvorfor skulle akkurat disse slektene du nevner være blandt de par-ter-hundre som kom med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk igjen, T.H.V.!Jeg har/hadde lite peiling på hvor mange slektsvåpen det er i Norge, så jeg spurte 'forsiktig' om årsaken til at de to slektene ikke var med. Tenkte ikke om det var mange eller få slektsvåpen i Norge. Visste ikke at det var så mange. Jeg håper at du og andre forstår at slike 'absurde' spørsmål i dette temaet og i andre temaer kan skyldes uvitenskap eller andre årsaker.mvh. K.S.Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I stedet for å bruke ordet 'absurd', Tore, i innlegg 2, hadde det vært langt hyggeligere om du hadde gitt den forklaringen som kommer fram i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!V.S.Nygaard:Takk for ditt innlegg! Det lettet noe på hvordan jeg følte ang. svar fra THV. Viser igjen til mitt forrige innlegg (5) om uvitenhet eller andre ting. Spørsmålet burde ikke bli stilt slik:Hva er det som får deg til å tro..?'. Spørsmålet som kunne vært bedre stilet til meg er slik:'Det er mange tusen slektsvåpen i Norge ...' eller lignende. Det er mer hyggelig spm. slik. Jeg vil ikke bestemme over hvordan andre skal skrive. Det var kun et forslag til det beste for meg og andre.mvh. K.S.Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det finnes mange tusen våpen, og en utgiver må jo av arbeidsgrunner gjøre et utvalg. Når man ber om forklaring på hvorfor et bestemt våpen mangler i utvalget, har man indiretke rettet en kritikk mot bokas utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det har ikke vært min mening/tanke å rette kritikk. Direkte eller indirekte. Kun at jeg lurte på årsaken. Jeg håper at man er også forsiktig med å tolke det som kritikk eller lignende i dette temaet og andre tema. Nå ble jeg noe lei meg. Nevnte jo det med nysgjerrighet. Og spørsmålet stilte jeg jo før jeg visste at det var stort utvalg.mvh. K.S.Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Larsen

Hei Som jeg ser det er det viktig at det er rom for nye og 'uvitende' også i slike forum som dette. Har man selv stor kunnskap, er det viktig å vise ydmykhet overfor de 'uvitende', som kanskje nylig har fattet interesse for temaet. Manglende forståelse for dette kan føre til at nye blir skremt vekk fra denne spennende interessen. Mvh Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

NORSKE SLEKTSVÅPEN er jo ein nokså pretensiøs boktittel. For den som ikkje veit bedre (dei fleste) vil denne tittelen tilseie at 'alle' norske slektsvåpen er å finne i boka. Det er slett ikkje tilfelle; det dreier seg bare om eit lite utval som den unge Hans A K T Cappelen gjorde for snart førti år sidan. Boka er langt fra utfyllande, for å seie det mildt, men det er likevel ei svært god bok.Boka burde nok heller ha heitt NOKRE NORSKE SLEKTSVÅPEN, slik at den som slo opp i ho ikkje trong ha forventningar om at hans/hennar 'slektsvåpen' (eit problematisk omgrep) skulle vere å finne der.Men det var jo ein fengande, flott og feiande boktittel, ikkje sant, Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det gir jo en mye bedre tone på forumet slik Bjørn formulerer seg i sitt innlegg. Dette er et brukerforum bestående av mennesker med ulik kunnskap, om ulike emner. Vi får dele med hverandre når vi kan, og holde munn når vi blir irritert over hva vi synes er 'dumme' spørsmål, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Kristin!Jeg fikk litt bakoversveis selv, jeg, første gangen Tore svarte på et innlegg jeg la inn for en del år siden, men jeg har lært å sette pris på hans direkte måte å svare på. Han er nok ikke så 'personlig' som han hørers ut til, men tar tak i 'sak' - ikke person. Han er en stor ressurs her i dette forumet og andre steder.Jeg unnlot å svare på ditt innlegg i den andre tråden ('min' tråd), da jeg antok at Hans ville svare deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg er lei for at jeg ikke har svart tidligere, men nå er jo spørsmålet i innlegg (1) svart på av andre. Et hovedpoeng er altså at min bok absolutt ikke omfatter 'Alle norske slektsvåpen', men bare et begresnet utvalg. Når jeg idag ser på det jeg skrev den gang, ser jeg at jeg kunne ha gjort det klarere at det finnes en mengde norske person- og slektsvåpen som ikke er med i 'Norske slektsvåpen'. En del våpen ses bl.a. i Hans Krags bok Norsk heraldisk mønstering og H L Lølvenskiolds Heraldisk nøkkel.De kriteriene jeg brukte den gang for hvilke som ble tatt med, er nokså skjønnspregede. Det er klart diskutabelt om andre våpen også burde ha vært med.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!S.Larsen,B.J.Dale,A.B.Fiskå,V.S.Nygaard,A.Rønning,F.Oldervik og H.Cappelen: Takk så mye for deres innlegg!A.Rønning: Er enig med deg i at T.H.Vigerust er en mann med ressurser. Det ser vi ang. Tyskland,Oslo,adel osv. H.Cappelen: Hvis du vet noe mer om slektsvåpenet til Schiørn enn som står i 'Heraldisk nøkkel', så hadde det vært hyggelig om du fortalte det her.Har forstått det slik at du skrev 'Norske Slektsvåpen' da du var ung.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvorvidt jeg er en mann med eller uten ressurser at dette temaet om Norske Slektsvåpen uvedkommende. Min *person* er saken uvedkommende, i likhet med at personalia vedørende Kristin S Aasen og andre brukere av Brukerforum er temaet uvedkomnmende.Spørsmålet om hvorfor to navngitte slekter mangler i denne våpenboka er fortsatt absurd. Men jeg vil gjøre oppmerksom på at ordet absurd i mitt språk har en *annen* betydning enn *tåpelig*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!T.H.Vigerust.Jeg kommenterte hva A.Rønning sa om deg.Jeg kan/kunne ikke vite at du 'reagerer' på det.Det var kun hyggelig ment fra min side.Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn mitt fulle navn og personalia og andre brukere. Som jeg nevnte tidligere, stilte jeg spørsmålet før jeg visste at det var stort utvalg. Håper du forstår. Da er vi ferdig med det, enten det var absurd,tåpelig eller noe annet. For meg og kanskje andre bryr jeg meg ikke om absurd har samme betydning som tåpelig eller ikke. Jeg visste ikke helt hva du la i absurd, så jeg skrev det jeg trodde hva det betydde.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

He-he - håper ikke at JEG blir sittende med skjegget i postkassa - jeg mente i utgangspunket ikke å ta Tore i forsvar - det klarer han godt nok selv. Men nå er vel alt oppklart, og jeg skal i framtida - i full fart - svare på de innleggene som legges inn på HERALDIKK-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Når jeg leser Hans (18) synes jeg spørsmålet (1) er langt fra 'absurd' (=fornuftsstridig, meningsløst.) Det lot seg faktisk besvare saklig og greit til opplysning for flere enn Kristin, slik også Bjørn gjør (13).Håper ikke resten tråden skremmer noen fra å stille spørsmål, om de er aldri så 'absurde.' Det er vel ved å spørre vi kommer videre?Ihvertfall gjelder det for meg.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En klok mann sa en gang følgende: Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. For egen regning vil jeg legge til, at i den grad det finnes dumme spørsmål så må det være de spørsmålene som aldri blir stillt. For de får heller aldri noe svar.Mvh. en som har levd så pass lenge at han har funnet ut at den viktigste lærdommen i livet ikke finnes mellom to permer, men i selve livet.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Våpen Schiørn vet jeg dessverre ikke noe mer om, sånn rent tatt på sparket og uten at jeg har gjennomgått alle mine bøker, samlinger og notater. Jeg skal prøve å ha spørsmålet med meg i tankene og skrive et innlegg hvis jeg kommer over slikt våpen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.