Gå til innhold
Arkivverket

[#54142] Norske Slektsvåpen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!A.Rønning,T.Kvalvaag,R.Thorstensen,H.Cappelen: Takk for deres innlegg/svar! Rune T.: Fint ordtak. Hans C.: Det er fint at du skal prøve å ha mitt spm. i tankene. Ta den tiden du trenger.Fortsatt god kveld.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg vet ingenting om Schiørn eller Junge, men etter å ha lest dette skjønner jeg litt av kritikken mot Tore. Det er som en nybegynner i skibakken som ligger nede og ikke kommer seg ned bakken. En mer erfaren skiløper kommer forbi og hjelper en opp og gir noen gode råd videre for å komme ned bakken. Tore er en av de som suser forbi oss amatører, og tilater seg og slenge inn noen spydigheter mens han passerer.Jeg skjønner at Tore er en tungvekter i det Norske slektsforskermiljøet, og jeg respekterer han for det, men jeg får til tider inntrykk av at det henger en liten sky av janteloven over han. Jeg skjønner Tores kritikk av personer som bringer opp allerede besvarte temaer om og om igjen, men Kristin's spørsmål var da vennlig ment, og hun oppklarer eventuelle misforståelser av hennes intensjon videre i temaet. Men selv ikke da klarer Tore og lire av seg en aldri så liten innrømmelse om at han kanskje misforto spørsmålstillerens intensjon. Jeg stusser litt over at Tore kan kalle spøsmålet absurd når selv forfatteren av boken stiller seg hjelpsom. Hvis man ikke har annet og komme med enn å rakke ned på spørmsålstillerens intelligensnivå og uvitenhet om heraldikk burde man da kanskje unnlate og skrive i det hele tatt?Poenget er: i følge ordensreglene i forumet så skal man gå ut i fra at spørsmålstilleren stiller spørmsålet seriøst. Om da spørsmålet virker absurd for den erfarne, så må man gå ut i fra at spørsmålstilleren ikke sitter inne med samme kompetanse som en selv og dermed forme ens eventuelle svar deretter. Det er kanskje litt arrogant av meg og kritisere Tores bruk av kritikk når jeg nå kritiserer han litt, men det er nok mange i dette forumet som har fått ett ufortjent spark i baken av Tore til tider.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg vil ta avstand fra påstanden om at jeg har sparket folk i baken, enten det skulle ha vært fortjent eller ufortjent. Jeg har aldri sparket folk i baken. Når det gjelder trådstarters spørsmål, så har trådstarter vært lenge nok bruker av dette forumet til å erfare at det finnes tusenvis av norske slekter. Hun viser allerede i innlegg 1 til boka 'Heraldisk nøkkel', som inneholder våpenbeskrivelser til mange tusen norske slekter. Derfor er det - fortsatt - helt absurd å spørre hvorfor en navngitt slekt mangler i en bok (Norsks slektsvåpen) som kun inneholder et par hundre slekter, ut av mange mange tusen.Hvis trådstarter var ukjent med at det fantes mange tusen norske slekter som førte våpen, ville saken ha stilt seg annerledes. Da kunne man jo si at man ikke visste at det fantes så mange. Men når trådstarter i innlegg 1 beviser kjennskapet til alle disse slektene, stiller det seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tja, i innlegg 5 sier hun da det stikk motsatte. Der gjør hun det klart at hun ikke var klar over omfanget av norske våpenførende slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

I innlegg 1 viser hun til boka 'Heraldisk nøkkel', utgitt av Herman L Løvenskiold 1978 (ISBN 82-00-01697-8). I bokas forord (i forordets start, til og med) står det at grunnlaget er ca 4.400 våpen i Riksarkivets seglsamling. Firetusenfirehundre ulike norske slektsvåpen. Og tusenvis av norske slektsvåpen mangler i denne boka. Erfarne brukere må vite at det finnes mange flere tusen norske slekter. Så finnes det en bok 'Norske slektsvåpen' (2. utg 1976) med et par hundre våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Bare fordi man kjenner til ett verk er det ikke underforstått at man også kjenner omfanget av verkets datagrunnlag. Jeg har lest store deler av Erlandsen's 'Geistligheten i Trondheims Stift' uten at jeg har den ringeste anelse om hvor mange geistelige som omtales der. For øvrig når det gjelder slike verk som Heraldisk nøkkel er det bare de spesielt interesserte som faktisk leser boka. De fleste bare slår opp til de sidene en er interessert i. I innlegg 5 sier hun klart at hun ikke var klar over omfanget av Norske slektsvåpen, hvorfor da bare ikke akseptere det uten å måtte forkaste spørsmålet som absurd? Det er tydelig at trådstarteren var såret av ditt svar (innlegg 3), og at du misforsto intensjonen hennes. Hvis du absolutt følte deg kallet til å besvare dette spørsmålet; hvorfor da ikke si 'Norge har flere tusen slektsvåpen, boka 'Norske slektsvåpen' inneholder bare noen hundre, og vil derfor mangle stordelen av det som finnes av Norske slektsvåpen'. Noen ganger er du veldig saklig og behagelig i dine svar, men andre ganger får jeg inntrykk av at du sitter inne med en stor kritikktrang mot amatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til K.Nordberg og THV for deres innlegg!To ting jeg vil si: For det første har jeg aldri sett i 'Heraldisk nøkkel'. Den lille infoen ang. de to slektenes våpen har jeg fått av trådstarter av Heraldikk-temaet.Jeg stolte på det denne trådstarteren skrev. Siden det ble nevnt annen bok 'Norske Slektsvåpen' i det samme temaet, tok jeg en titt i den, men leste ikke innledning/forord hvis det fantes/finnes. Spørsmålet er da stilt etter den titten. Jeg forholdt/forholder og stoler på det bidragsyteren/brukeren skriver/skrev i innlegg 18 i dette temaet at han den gang foretok et utvalg etter det aktuelle spørsmålet jeg stilte.For det andre bør det respekteres at vi brukere har forskjellige kunnskaper på forskjellige områder, også evt. de kunnskapene vi gir uttrykk for. Det at jeg og andre har vært i brukerforumet fra eller til i antall år, vedrører ikke temaene vi deltar i med de kunnskapene, enten små eller store kunnskaper vi har.Fortsatt god kveld.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok debatt nr.51889, Nettsted med heraldikk, startet av Arnstein Rønning 19.08.07. Se innlegg nr. 170, 177, 181, 195, 198, 202 og 251. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.