Gå til innhold
Arkivverket

[#54147] Opphav til August Schönbeck Ellefsen


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Kan noen hjelpe meg. Nå står jeg helt fast. August Schönbeck Ellefsen, født 1815 i Christiania ifølge kirkeboken i Trondheim. Gift i Trondheim 26.08 1840 i Vår frue kirke med Marie Elisabeth Schultz Worsøe August var distrikstbergmester for Nordenfjeldske Gruvekompani.Jeg finner ikke oppføringen over hvor han er født og informasjon om foreldrene. Faren heter Daniel Ellefsen. Hvor kommer han eventuelt fra? og vinnes det etterslekt etter han? Om noen vet litt mer om han er jeg også takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Til Gunnar Sigdestad, Dette er min familie; etterkommer etter Maria Birgitte Winger mor til Eva Maria Lister, sistnevntes barnebarn. Takk for mye nyttig informasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Har funnet ut at det ble gitt statsborgerskp til Daniel Ellefsen 03.07.1807 i Christiania. Dette leder dermed ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne har jeg ikke sett.Ingeborg Annichen Hasberg kjenner jeg noen generasjoner tilbake. Mht. Daniel Ellefsen gjorde jeg samme oppdagelse som Harald Linde-Nielsen, men fant vel noen opplysninger i tillegg gjennom Christianias borgerkorps.Dette må jeg komme tilbake til i kveld/i morgen om ikke andre kan bidra i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sorry, jeg blingset på innlegget til Harald, jeg kan ikke å huske å ha sett noe tilsvarende statsborgerskap, men jeg fant noen opplysninger om ham i borgerkorpset. Datoen 03.07.1807 er forøvrig datoen for borgerskapet i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har ikke rukket å gå gjennom avskriftene mine fra borgerkorpset i Christiania, så det får vente (opplysninger om trelasthandler Daniel Ellefsen).Han gikk (som du sikkert kjenner til) konkurs som en av de første i mars 1819. Han var også blandt de mest skadelidende ved den samtidige brannen på Vaterlands bordtomter, men dette var ingen hovedårsak.En del av det nedenstående er allerde nevnt, men allikevel:Daniel Ellefsen giftet seg på Wøien ved Sagene 14.04.1809 med Ingeborg Annichen Hasberg. Barn jeg kjenner :Haagen Johannes Napoleon - Daniel - Harrald - Harrald - August Schønbech - Maria Valeska - Magnus Andreas - Hakon Adelsteen - Bernt Anton Hasberg - Vilhelm Theodor.Ingeborg Annichen Hasberg ble født på Sagene i 1790, døpt i Aker kirke 10.02.1790, datter av sadelmaker Haagen Hasberg og Ellen Kierstina Schønne (viet 21.11.1787 'i huset' i Vor Frelsers Menighet i Christiania). Haagen Hasberg døde 1794 på Wøien og ble begravet fra Aker kirke 10.05.1794. Hun ble omgift med Johannes Næss i Slottsmenigheten 22.12.1797.Morens foreldre var blikkenslager Johan Christian Schøne og Dietericha (van) Bergen (mange stavemåter), viet i St. Petri i København 28.10.1744. Farens foreldre spremakeren Berent Jørgensen Hasberg og Ingeborg Haagensdatter Blinderen (viet 'i huset' i Aker menighet 10.10.1752. Hun datter av Haagen Halvorsen Blinderen og Anne Hansdatter Diesen i Aker.Berent var født 1723, døpt 13.05.1723 i Vor Frelsers Kirke som første barn til sporemaker Jørgen Hendrichsen Hasberg og Annichen Andersdatter, viet i Vor Frelsers Kirke 14.07.1722. Annichen var datter av Anders Christophersen Østenbye og Kirstine Justdatter Griis, viet i 17. februar 1699. (Hun senere omgift med Ananias Raabech).Dette var en kortversjon som skulle i alle fall gi et bedre arbeidsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har ikke rukket å gå gjennom avskriftene mine fra borgerkorpset i Christiania, så det får vente (opplysninger om trelasthandler Daniel Ellefsen).Han gikk (som du sikkert kjenner til) konkurs som en av de første i mars 1819. Han var også blandt de mest skadelidende ved den samtidige brannen på Vaterlands bordtomter, men dette var ingen hovedårsak.En del av det nedenstående er allerde nevnt, men allikevel:Daniel Ellefsen giftet seg på Wøien ved Sagene 14.04.1809 med Ingeborg Annichen Hasberg. Barn jeg kjenner :Haagen Johannes Napoleon - Daniel - Harrald - Harrald - August Schønbech - Maria Valeska - Magnus Andreas - Hakon Adelsteen - Bernt Anton Hasberg - Vilhelm Theodor.Ingeborg Annichen Hasberg ble født på Sagene i 1790, døpt i Aker kirke 10.02.1790, datter av sadelmaker Haagen Hasberg og Ellen Kierstina Schønne (viet 21.11.1787 'i huset' i Vor Frelsers Menighet i Christiania). Haagen Hasberg døde 1794 på Wøien og ble begravet fra Aker kirke 10.05.1794. Hun ble omgift med Johannes Næss i Slottsmenigheten 22.12.1797.Morens foreldre var blikkenslager Johan Christian Schøne og Dietericha (van) Bergen (mange stavemåter), viet i St. Petri i København 28.10.1744. Farens foreldre spremakeren Berent Jørgensen Hasberg og Ingeborg Haagensdatter Blinderen (viet 'i huset' i Aker menighet 10.10.1752. Hun datter av Haagen Halvorsen Blinderen og Anne Hansdatter Diesen i Aker.Berent var født 1723, døpt 13.05.1723 i Vor Frelsers Kirke som første barn til sporemaker Jørgen Hendrichsen Hasberg og Annichen Andersdatter, viet i Vor Frelsers Kirke 14.07.1722. Annichen var datter av Anders Christophersen Østenbye og Kirstine Justdatter Griis, viet i 17. februar 1699. (Hun senere omgift med Ananias Raabech).Dette var en kortversjon som skulle i alle fall gi et bedre arbeidsmateriale. (Håper trykkfeilene har uteblitt denne gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Takk for informasjon. All informasjon om disse personene tas imot med takk og er veldig nyttig for meg. Jeg er ganske fersk når det gjelder slektsforsking, så jeg har i første omgang konsentrert meg om å samle personer datoer og kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Dette var et interessant emne. Jeg sitter inne med en god del opplysninger vedr. Daniel Ellefsens forfedre, tatt fra et sett gamle fotokopier av et håndskrevet slektstre som jeg ikke har kunnet verifisere. Jeg gjengir noen av generasjonene her:Claus Daniel Ellefsen, født 29. 3. 1782, Flensburg. Død 4. 4. 1829, Oslo. Gift med Ingeborg Annichen Hasberg, født 1790, død 14. 7. 1844 i Oslo.---Daniel Ellefsen, født 1750, Adelby (?), Flensburg. Død 10. 2. 1800, Flensburg. Kjøpmann i Flensburg. Gift med Maria Moritzen, født 1762 i Flensburg, død 11. 6. 1832, Bergen, Norge (!)---Niels Ellefsen Kosvig, født 1722, Oddernes, Norge (?), død 24. 2. 1786, Adelby, Flensburg. Skipper i Adelby. Gift med Helena Asmussen, født 1713, død 3. 6. 1786, Adelby.Hans Moritzen, født 1728, Flensburg (?) Død 11. 3. 1792, Flensburg. Bakermester. Gift med Lucia Clausen, født 1736, Flensburg (?) Død 10. 6. 1797, Flensburg.---Ellef Danielsen Kosvig, født 1695, Oddernes, Norge (?) Død 1775, Oddernes, Norge. Gift med Åse Nilsdatter Ryen, 1701-1779, Oddernes.Jacob Asmussen, født 1681, død 1744, Adelby, Flensburg. Gift med Catharina Lorentzen, født 1683, død 30. 3. 1778, Adelby, Flensburg.Lorentz Moritzen, født 1700, død 1751. Kjøpmann og bakermester i Flensburg. Gift med Marina Clausen, født 1703, død 1747, Flensburg.Peter Clausen, født 1708, død 8. 9. 1764. Kjøpmann i Flensburg. Gift med Maria Petersdatter, født 27. 2. 1710, død 31. 12. 1778.Denne listen fortsetter mange generasjoner bakover. Håper det kan være av interesse =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk til Brage, da slipper jeg å lete gjennom sesjonsruller og tjenestegjørende til borgerkorpset. Kan vel føye til (selv om det nok er kjent) at Ellefsen begikk selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Man hjelper til så godt man kan =) Har også Davidsen (Nesheim)- og Mosvold-slektene i samme format, hvis noen skulle være interessert. Opplysningen om at Ellefsen begikk selvmord var nytt for meg. Jeg har forøvrig vielsesdato for August Schönbeck Ellefsen og Maria Worsøe den 26. 8. 1847, og ikke 1840. Hva er riktig? Og vet man noe mer om opphavene til blikkenslager Johan Christian Schøne og Diderica von Bergen (som navnet staves i mine notater)?mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

1. 1847 2. Jeg har et par-tre generasjoner til i Danmark (Schøne/van Bergen), men disse er ikke verifisert så jeg har liten lyst til å legge dem ut (du finner nesten identiske opplysninger på FamilySearch)Ellefsen begikk selvmord, om ikke hukommelsen svikter helt nevnes dette også i ministerialboken eller klokkerboken ved hans begravelse. Men han ble begravet på Vor Frelsers kirkegaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Dette er over all forventning. Ønsker selvsagt så mye informasjon som mulig. Når det gjelder Lister(Davidsen)/Nesheim og Mosvold har jeg funnet ut en del, men mye gjenstår selvsagt, og ferdig blir man jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Og dessuten er det jo spørsmålet om Davidsen/Nesheim-linjen i det hele tatt er relevant i forhold til vår Lister-slekt. Du har sikkert hørt historien om at Niels Emanuel (1857-1911) skal ha vært uekte barn av en engelskmann, en 'sønn av Dr. Lister som skal ha druknet på sjøen'. William Henry Lister, sønn til amatøroptiker Joseph J. Lister, døde til sjøs i 1859... Det er jo også litt påfallende at Niels, som den eneste i sin familie, skiftet navn fra Davidson til Davidson Lister i 1900 etter oppfordring fra sin mor. Kanskje dette er stoff til en egen debattråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Har hørt en del av denne historien, men det er heller ikke rart at han beholder navn fra soknet der han kommer fra. Støtter deg, men det er vanskelig å si hva som er den virkelige sannhet her om ikke noen har helt nye opplysninger. Inntil historien er bevist, kan man ikke tro annet enn de direkte bånd vi kjenner fra Nesheimlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.