Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Britt Rahman

[#54151] Nok engang tyding av klokkerbok Nes H, døpte 1767

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Klarer selv å tyde mesteparten av denne innførselen nederst på s. 592 i Nes Klokkerbok 1663-1784 Lenke , men ikke stedsnavnet som står etter Peder Larsen. Det ser ut til å begynne på M--, men finner ingen 'oppklarende' gårdsnavn i bygdebøkene for Nes H. Skriftkyndige og/eller lokalkjente, - kan dere hjelpe?Mvh Britt Rahman

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arild andersen

hei igjenjeg synes det kan stå noe slikt som Men....rudarild

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arild andersen

jeg søkte på men... i ft1801 og fikk opp følgende forslagi Nes hedmark:men, meness, mengshoel, menstad,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være Mourud eller Maurud, det er en gård Mauerud i Nes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt Rahman

Tusen takk til deg Arild for nyttig innlegg, spesielt mht søk på gårder i FT1801.Men antagelig er det du Kjellaug som har oppklart gårdsnavnet, - tusen takk til deg. Jeg tydet selv navnet som Mourud, men da jeg ikke fant denne gården i noen av de Nes bygdebøker som jeg har, trodde jeg navnet måtte være noe annet.Ved sjekk på kartet nå finner jeg imidlertid at Maurud ligger på Helgøya, og (på innhold i Nes bygdebøker på hjemmesidene for Hedmark Slektshistorielag) at den gården omtales i det ene bindet av Nes bygdebok som jeg ikke har.Jeg har videre sjekket FT1801 for Mourud, og der bor det iallfall en Peder Larsen, 63 år og gift for 2. gang med Guro Fransdatter og med 3 nye barn; - antagelig den samme Peder, men jeg har ikke rukket sjekke dette, og (hvis mulig, - Nes kirkebøker er jo begrenset pga. kirkebrann) om jeg kan finne moren til Johannes, Anne Johannesdatter, død. Må lete videre her, for evt. oppkalling av Johannes etter morfar indikerer jo flere barn født før ham.Tusen takk til dere begge for god hjelp og nye ledetråder.Mvh Britt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arild andersen

tips..se etter når det elste barnet til dette paret er født, og så kan sdu sjekke registere for veilsen i 5 års rommet før dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arild andersen

det gikk litt i surrr her... jeg mente at du i et tidspenn som er 1-5 år før det første barnet er født, bør lete etter vielsen. da kan du også med stor sannsynlighet finne ut når moren Anne dødemvh Anne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Britt.Jeg regner med at det er denne FT 1801 du mener: LenkeJeg skriver av det som står i NBB Andre Bind Del I s.276 - kan ikke stå for om det er korrekt, men det kan vel gi deg en 'pekepinn' muligens.Peder Larsen Maurud dpt. 1738, var soldat i 1764/66, ble bruker etter faren, men kan ikke ha hatt tgl.skjøte. Han var gift 1.gang med Anne Johannesdatter(Bakkerud?) - død ca.1776. Gift 2.gang med Guri, som ble kalt både Johannesdtr.,Jacobsdtr. og Hansdtr.Barn 1.ekteskap:Lars dpt. 1763 - død før 1776Lars dpt. 1765 - død før 1776Johannes dpt. 1767 - død før 1776Lars dpt. 1768 - død før 1776Johannes dpt. 1771, odelspretendent i 1796(Nødsle)Lars dpt. 1774, levde 1776Barn 2.ekteskap:Anders dpt. 1779Johan dpt. 1780Kristian dpt. 1782Rangdi dpt. 1784Peder dpt. 1788Peder solgte garden ut av den gamle slekt i 1788 og tok føderåd på livstid for seg og kona.(Hopper over hva den kontrakten går ut på inntil videre) I 1801 var denne familien førådsfolk på Maurud. Barna Johan, Rangdi og Peder var hjemme. Peder Larsen døde i 1807, mens Guri levde enda i 1820. I 1809 kranglet hun med Lars Maurud og kona om noe føråd hun ikke hadde fått. I 1811 ble det forlik.Det står mere ovenfor om foreldre og søsken til Peder dpt.1738.Håper du nå finner ut av det.Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt Rahman

Tusen takk Lillian for sitat fra min manglende Nes bygdebok, Bind 2, Del 1, s. 276, som (ref. Hedmark Slektshistorielag, Indeks Nes bygdebok) omfatter Nedre Maurud. Mye å gå videre med fra ditt sitat.MEN det er noe som ikke stemmer her: Johannes Pedersen (som er opprinnelig dåpsinnførsel for dette temaet) er i FT 1801 bosatt med familie på Ulvildrud i Ringsaker og oppført som 35 år (dvs. født ca. 1766; - f. 1767 ref KB.)En bror kalt Johannes Pedersen er født i 1771, hvilket skulle tyde på at første Johannes er død i mellomtiden (1766-1771). Er Johannes på Ulvildrud født et annet sted enn den jeg først fant på Mourud på Helgøya, Nes H?Johannes II Pedersen er også oppført som 'odelspretendent i 1776 (Nødsle). Hva betyr dette? På kartet finner jeg Nødsle kun i Stange, men i Stange bygdebok er ingen Johannes Pedersen nevnt under Nødsle. Finnes Nødsle også i i annen bygd enn Stange, og isåfall hvor?Mvh Britt Rahman

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Britt.Jeg er ikke blitt varslet på mail at du har svart på innlegget.Jeg skrev kun av det som sto i Bygdeboken og kan derfor ikke hverken svare på det du spør om eller gå god for det som er skrevet i BB. Det jeg kan kommentere er at FT har mange feil og man kan ikke stole på at alder er eksakt i dem.Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.