Gå til innhold
Arkivverket

[#54159] Skjøller eller Skjælver (?) på Sæves i Os, Rakkestad


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Fra Folketellingen 1664 TUNEBåde Kallesten og Jelsnes er ødegårder. Kallesten brukes av Ole Abrahamsen, Jelsnes av Ole 36 år med dreng Christopher Ericksen. Ingen Schøller bor her da (14). Men det er jo mulig han eide Kallesten, som vel er en mindre plass. Varteig og Os ligger jo helt nært hverandre.Feilskrevet i forrige innlegg: Sciøller giftet seg 1669 ifølge FS, ikke 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Liv, hvor kan jeg få tak i eller lånt denne folketellingen 1664 i Tune?Rolf, jeg har også en Siri Sjøllersdatter (1678). Hadde vært fint med mere på henne. Du kan jo maile meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Vigdis (# 23): Jeg skal prøve å legge inn tingbokreferatet om Skjøllersdøtrene nok en gang, i kveld eller i morgen. Torsten Skjøllersen er utvilsomt en sønn, slik at vi da har tre barn av Skjøller Sæves.Liv (# 16): Skjøller Sæves er nevnt allerede i landskatten 1613, og det er så vidt jeg erindrer den første skattelisten i Maria kirke/Rakkestad len med personnavn. Jordparten fra 1615 er hentet fra Danske kansellis jordebok, men her må noen ha skrevet av feil siden vi opererer med en part på 13 hhv 18 lispund i Sæves. Danske kansellis jordebok 1615 befinner seg ellers på rullefilm i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På det siste kan jeg ikke svare. Feilskriving kan jo være en mulighet.Matriklene (1664-1711-1723-1762) fra landkommunene i nedre Østfold, ble tidlig på 1990 tallet transkribert av Guri Isaksen fra Fredrikstad. De er nok ikke lenger tilsalgs, men søk bibliotekene om de kan være til utlån.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Bra å få 1664 på plass når det gjelder Jelsnes og Kallasten. Jelsnes ligger i Øvre Tune, neset der Glomma deler seg nord/nordøst for Sarpsborg, ikke Varteig, altså, men mellom Glomma og Mingevannet/Vestvannet.Det finnes Skjøllere flere steder, også på Iglerud i Rakkestad 1647, og i Askim/Eidsberg - eget tema her på Brukarforum. For min egen del synes jeg det er mest hensiktsmessig at vi fortsetter å se på kildemateriale knyttet til spesielt Sæves i Rakkestad, og kanskje også Jelsnes og Kallesten i i Øvre Tune.Kunne du se på disse gårdene i 1711, Liv? Interessant å vite hvem som er brukere da. Kirkeboka begynner vel 1720 i Tune, vanskelig for meg å sjekke ekteskapet til Erik Skjøllersen og Anne Arnesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

En gren av Skjøller-slekten endte sannsynligvis opp i Askim og Eidsberg: Både Tom Birkelund og jeg har aner i denne grenen via Peder Skjøllersen som skal ha hatt en bror Tore Skjøllersen.Se innlegg fra 1998 no.fritid.slektsforsking.etterlysing: [url="http://groups.google.com/group/no.slekt.etterlysning/browse_thread/thread/6623e45323a42f38/>Lenke Se også innlegg fra 1999:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er jo litt interessant med Siri Skjøllersdatter, som du har her Kai. Jeg har sjekket Tune kirkebok nå for å se om det var en Sven Svensen begravet der 1720-1723, før tuneenken Siri Skjøllersdtr giftet seg på nytt (22). Ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette fra Kai skal jeg se mere på utover dagen. Jeg har lest dette i tidligere år, men det dukker jo stadig opp nye ting. Os og Eidsberg grenser jo til hverandre. Eidsberg har jo nå gårdshistoriebøker, dekker de gårdene det er snakk om der?Gården Sæves ligger like ved Rakkestadelva nesten ved utløpet til Glomma. Folka der hadde nok lett sjøvei til Tunehalvøya hvor Kallesten lå, og også til Jelsnes som lå inntil Glomma. Det ligger forresten en gård Berg like inntil Sæves (18).1711 matrikkelen Tune har jeg ikke, jeg tror heller ikke den er transkribert. Men jeg skal forhøre meg utover i dag. 1711 Sæves skrev jeg i innlegg 1. På Berg og Iglerud i Rakkestad er ingen 'kjente' navn i 1711.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Tom Birkelund har jobbet mye med Skjøller-slekta og har nok mye mer å tilføre enn det jeg kan bidra med. Han gjorde blant annet avskrift av Skiftebok for Rakkestad for å kartlegge forekomster av Skjøller-navnet.Jeg anser det ikke riktig av meg å videresende Tom's arbeider og håper derfor at han ser denne tråden og kommer på banen, men tillater meg å referere hans avskrift for Sæves søndre 1664:'Sævis søndre. 1664. Skyld: 15 lispund tunge. Torsten Skjøllerssøn - 48 år. Bruker 7 1/2 lispund. Sønn: Skjøller Torstenssøn - 20 år, soldat' Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Vigdis (20) Jeg kan ikke bevise dette, men har nok bare tatt Tune gårdshistorie del 1, side 179 for 'god fisk'.(Buksa nede?) Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hvem er skrevet som foreldrene til Erik (med søsknene Siri og Jørgen) Schøllersen i Tuneboka? Jeg har bare bok II. Disse Tunebøkene er ikke kjent for å være gode, men noe riktig må det vel være i dem. Det som står der om Vistergårdene (hvor jeg også har slekt) er rettet fint opp i et nummer av NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Her kommer tingbokreferatet fra 1672, jf # 18 - forhåpentlig med bedre resultat denne gang:Erich Søpler ved Lensmands Steffne haffr ladet Indkalde Lensmanden Jacob berig vdj Rachestad Sogen, Sin Sandhed at wedfare angaaende den gaard Sewes som Birgette Schiølersdatter haffr vdsat til Jacob berrigs formand Amund guldbrandsen Berrig och hans hustro Gundbiør Schieluorsdatter, da ehre forsch.ne Jens bierrings tilstand som følger,da er Indstillet h.... Jacob Berrig som schrifftlig Indgaff sin Test: at Bergette Schiluors datter haffde affhendt Hendes odelsgods I Seves I Rachestad Sogen, och fich 20 Rix dlr, som Jacob Berrigs hustro bergettes Søster, haffde Indløst aff sin Søster huilche penge S: Jon aas fich til hielp at Indløse hallingstorp for sin hand wilde mageschiffte sig gods for I aas, med wiidere,huorpaa Jacob Berrig giorde sin Eed effter lougen,Effterdj torbiørn aas som tilstedde vaar iche noget haffde her Imod at sige Noch til bekrefftning Indlagde en Contract Acterit och vdsted Berg den 12 9br 1662, aff huilchen Erfares at samme gods I Seves vaar Birgettes Rette odel som hendes Søster affhandlet hende med widner,Huorpaa Erich Søpler vaar begierende tingswinde, (---)Torbiørn aas formeente at det vaar vel een 10 aar Imellem at hans fader Sette Seves bort, och løste hallingstorp Igien etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

I en rettssak 10. januar 1709 på Fredrikstad og Tønsberg lagting mellom Jørn Skjøllersen Sæves og hans gårdgranne Morten Andersen Sæves om 7 1/2 lispund tunge i samme gård med halvparten av de to plassene 'Gaardahlen og Meerdahlen' ble følgende dokumenter framvist:2. Jacob Nilsen Øvre Buers skjøte til avgangne Anders Svendsen, Morten Andersens far, på 7 1/2 lpd med bygsel i Søndre Sæves med halvparten av ødeplassene Gårdalen og Merdalen som er ryddet av Sæves fellesskog og mark, dat. Buer 16. okt. 1676 og tinglyst på Tolsby tingstue i Rakkestad 13. sept. 1677.3. Anders Svendsens utgitte gavebrev til sønnen Morten Andersen på 7 1/2 lpd i Sæves og halvdelen av plassene, dat. 12. aug. 1697 og tinglyst på Grimstad tingstue 3. nov. samme år.4. Simen Simensens pantebrev til Rasmus Baardsen mot 54 riksdaler på 7 1/2 lpd korn i Søndre Sæves, dat. Stemmen 20. jan. 1648 og tgl. 5. okt. s. å. på Bjørnestad.5. Et makeskiftebrev mellom Rasmus Baardsen og Jacob Nielsen Berg om 7 1/2 lpd i Nordre Sæves som Rasmus skulle ha mot 7 1/2 lpd i Søndre Sæves som Jacob skulle følge, dat. Stemmen 12. juni 1652 og tgl. 5. nov. s. å. på Grinistad stevnestue.6. Inge Simensdatters utgitte odelsskjøte til Rasmus Stemmen på all hennes odel og odelsrett i Søndre Sæves, dat. Gjølstad 16. nov. 1654 og tgl. 23. febr. 1655 på Skjørtorp tingstue.7. Gudbrand Amundsen Bergs avståelsesbrev på hans pretensjon på den ødegård som henhører til en halv fjerding i Sæves til Anders Brekke, Morten Andersens far, dat. Berg 26. mars 1692.Kilde: Statsarkivet i Oslo, Fredrikstad og Tønsberg lagting, tingbok 14, fol. 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

HeiEn liten opplysning om skifte etter Gunbor Skjøllersdatter Berg1669 skifte på Berg i Os Gunborg Shildursdatter er død s 65 b skifte 05-06.11 1669 gx1 Amund Guldbrandsen er død gx2 enkemann Jacob NielsenBarn 1.ekteskap1. Guldbrand Amunsen gift2. Siri Amundsdatter myndig3. Berthe Amundsdatter myndig Barn 2.ekteskap1. Marthe Jacobsdatter Boet eide i Sævis, Støten, Marradalen og Sørdalen Buer og KartnesHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Legger opplysninger nedskrevet fra Tune Bygdebok og fra kirkebokavlesninger for Tune. Jelsnes Ødegård s.159 Tune bygdebok del1 Erich Skjøllersen 1671- 1751 g Anne Arnesdtr Kongsrud 1676-1773Barn1. Ole Eriksen til Bisløfte i Skiptvedt2. Peder Eriksen3. Iver Eriksen 1706-87 gx1 20.04 1729 Karen Pedersdatter Bø i Varteig 1. Forlovere Peder Bø og Søren Jelsnes2. gx2 06.09 1736 Ambiør Hansdatter Jelsnes 3. Forlovere Peder Bø og søren Jelsnes Notat: Hans Sørensen Jelsnes søndre kom til gården rundt 1700 og medbruker en bror? Tor Sørensen s.114 Hans Pedersen Jelsnes nordre til midten av 1730 årene til Jelsnes Ødegård 1762 til Finstad i Tune4. Anne Eriksdatter 1709-død 13 år 1722 Jelsnes Ødegård5. Anders Eriksen ødegården1720- til Bisløfte i Skiptvedt ?6. Kari Eriksdatter Jelsnes døpt jan 1721 g Helge Bergsen Strømnes7. Boel Eriksdatter No.27 døpt mars 1723 Jelsnes8. Tore?9. Skjøller Eriksen døpt jan 1727-98 g 1755 Marthe Eriksdatter Minge 1732-1815 Gift 11.09 1755 1773 fikk bygsel etter morens død på ½ Jelsnes ødegård10. Anne Eriksdatter 1729-3911. Tollef Eriksen døpt 09.05 1732-12. Jon Eriksen døpt 14.03 1738 kanskje Iversen? BarnebarnJelsnes nordre s.119 Tune bygdebok del 1 Iver Eriksen 1706-87 gx1 20.04 1729 Karen Pedersdatter Bø i Varteig 1. Forlovere Peder Bø og Søren Jelsnes2. gx2 06.09 1736 Ambiør Hansdatter Jelsnes 3. Forlovere Peder Bø og søren Jelsnes Hans Sørensen Jelsnes søndre kom til gården rundt 1700 og medbruker en bror? Tor Sørensen s.114 Hans Pedersen Jelsnes nordre til midten av 1730 årene til Jelsnes Ødegård 1762 til Finstad i Tune Barn 1. Arne Iversen 1737-1810 gx1 Maria Hansdatter Solberg 1748-88 Fra Skjeberg gx2 Marthea Halvordsdatter Hauge fra Skjeberg2. Jon Iversen døpt 14.03 1738 gx? 1791 Mari Svendsdatter Hauge i Tune3. Mattis Iverssen aug 1739-89 g 1772 Helvig Olsdatter Gleng 1747-1811 Gift 07.04 1772 Forlovere Syver Maugsteen og Jens Andersen ibid Jelsne Nordre4. Mari Iversdatter 17435. Anne Katrine Iversdatter 17496. Margrethe Iversdatter No 25 døpt 06.07 17397. Margrethe/Maren Iversdatter døpt 18.04 1751 g 02.05 1767 Tore Olsen Thoresby fra Rakkestad8. Erika Iversdatter døpt 21.09 1755 g 14.12 1774 Henrik Amundsen Småberg Forlovere Mattis Askerby og Thorer Olsen ThoresbyHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja her var det kommet mye spennende siden sist. Disse tingbokreferatene til Sten må jeg se nøye på, det ble så mange nye navn. Jeg har ikke gått så langt tilbake med denne 'Schøllerslekta' fra Sæves tidligere. Min del av denne slekta kommer fra Erik Schøllersens (1671-1751) sønn Peder Eriksen (ca 1709-14.4.1782) som eide hele Klemsdal ved sin død. Det er alt jeg har vært sikker på.Men her blir det jo muligheter. Takk skal du ha Sten. Har du mer om denne slekta blir nok flere her lykkelige!Uten selv å være raksting bor jeg jo selv i Rakkestad kommune. Min mor var forøvrig født og hadde sine første barneår her. Jeg kjenner også til hvor gårdene ligger i forhold til hverandre, og jeg har rimelig kort vei til Biblioteket og Underhuset. Jeg får prøve å prioritere denne slekta fra Sæves noe mer framover.Det var fint å få vite hva som står i Tuneboka uten selv å rase avgårde til biblioteket. Skifte etter Gunborg er også nyttig. Flott at du tok deg tid Kjersti!Nå trenger jeg en liten rydding i hardisken jeg håper jeg har oppe på toppen, så skal jeg se hva det blir ut av det.Vigdis, har du noe mer her? Jeg har undersøkt om transkibering av 1711 matrikkelen for Tune, men jeg har forstått at det ikke blir lett å få tak i dette, om det i det hele tatt finnes. Det var dumt, det hadde nok gitt oss noen raske svar på noe. Siri var et mye brukt navn i Skjøllerslekta. På Kallesten skal det ha finnes to tidlig 1700. Også senere på 1700 tallet er dette navnet brukt i slekta.Er det flere med informasjon om Schjøller fra Sæves så heng dere på her! Takk igjen for informasjoner.Hilsen Liv i et skinnende vakkert Degernes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei! Jeg er også veldig glad for de siste innleggene! Har bare tid til å lese i dag, kommer nok tilbake med noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Jeg vil også takke alle for mye ny kunnskap som dette debattforumet har gitt. Jeg er også etetrkommer på min farmors side fra Finnstad i Tune og min samboer er etterkommer fra Gunborg Shildursdatter gjennom hennes 1.ekteskap og slekten fra Berg i RakkestadTil innlegg 40 Barn 2.ekteskap1. Marthe Jacobsdatter g g.m Søfren Haldorden/Halstensen 12 år 1664 Tjenstedreng på BergBoet eide i Sævis, Støten, Marradalen og Sørdalen Buer og Kartnes1664 bodde disse brukere på nevnte gårderKARTNES Br Niels Olsen 52 år br ½ skp Br Gunder Olsen 45 år br ½ skp STØTEN/TØFFTEN? I Os fjerding Torchell Toressen 50 år br ½ skpd Sønn Skjøller Torkelsen 20 år Tosten Rassmussen 30 år br ½ skpd MERRADALEN/MELLUMDALEN Per Torgeirsen 70 år br ½ skp og 1 skind Brønnild Ingebretsen 48 år br ½ skp 1 skind BUER i Os fjerding Guldbrand Amunsen gift 1669. 1666 30 år på Buer bruger ½ skp Amund Toresen 40 år br,1 skpdBUER Svend Oudensen 57 år br ½ skpd Tosten Larssøn 40 år br ½ fjerding Enken bruger 1 fj. SØRSDALENBr Per Simenssen 35 år skyler 1 skpd tunge och 1 skind STEMMEN i Os fjerdingBr Rassmuss Baardsen 70 år skylder 5 fj. Sønner Christen Rassmussen 20 år er rytter Per rassmussen 14 år SÆVES i Os fjerdingTosten Skjøllersen 48 år br 7 ½ lispd Sønner Skiøller Tostensen 20 år er soldat Hans Brønnildsen 40 år SÆVES i Os fjerding SEVED er sannsynlig SÆVES Baard Rassmussen 40 år skylder 15 lispd tunge SÆVES ØDEGÅRD Os fjerding Br Per Toresen 50 år skylder ½ Hud BERG/BERRIG i Os fjerding Jacob Nielsen 1664 62 år g.m Gunborg Shildursdatter skylder 12 lispd tunge Tjenestedreng Søfren Haldorden/Halstensen 12 årHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Når det gjelder Skjøllersdøtrene på Sæves, har vi noe om dem i litteraturen.Om Berte Skjøllersdatter kan leses i Eidsberg bygdebok I, s. 228-229, gnr 15 Ås - forfatter Helge Frøyset.Gunbjørg Skjøllersdatter, hennes ektemann og barn omtales relativt fyldig i Elise Engs bok 'Eng-slekten og tilknyttede slekter' (1966) under avsnittet Berg-slekten. Så langt jeg kan bedømme er Engs framstilling korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hallo alle Skjøllere! I mine gamle notater fant jeg noe informasjon om 'mine mulige Skjøllere'. Jeg legger dette inn her, men jeg vil gjerne nevne at jeg ikke har kvalitetssikret stoffet nevneverdig.Utdrag fra av noen utvalgte sider fra Skiftebok for Rakkestad. Skjøllernavnet er målet.S. 8B Sævis søndre. 1664. Skyld: 15 lispund tunge. Torsten Skjøllerssøn - 48 år. Bruker 7 1/2 lispund. Sønn: Skjøller Torstenssøn - 20 år, soldat.S. 9 1667, den 5. mars er skifte holdt på Grunderud i Rakkestad fjerding etter Sl. Ambjørn Sølverssøn imellem hans etterlatte hustru, Else Torbjørnsdatter, og hans med den første kone avlede barn, nemlig Michel, Jøran og Ingrid, samt med den siste kone, Sølver og Marte, alle samfødde. Overværende Kongl. Maj. ts. foged, velfornemme mann, Peder Nielssøn. Og er skiftet skjedd med disse lagrettemenn, Christen iglerud og Bjørn Ussby. S. 9 og 10. Oversikt over boet. S. 11 (fortsettelse) Kongl. Maj. ts. foghed erindret arvingene 4 års skatters forhøyelse, etter oppsendt antegnelse fra Rentekammeret. Om de ei skulle efterlates eller godtgjøres, da samtlige skulle vite seg dertil å svare i sin tid og pro quota betale. Summa på forskrevne bortskyldig gjeld og fjærhold med dens utlegg, er: 34 1/2 rdl. 4 s. Når forskrevne fjærhold og bortskyldig gjeld tas bort, blir da igjen, som kommer moren og samtlige barn til skifte: 59 1/2 rdl. 10 s. Er på morens lodd: 29 rdl. 28 s. som er på hver brorlodd: 8 1/2 rdl. 8 s. og hver søsterlodd: 4 rdl. 1 ort 4 s. osv. Angående de to siste barns arvepart, som er umyndige, som beløper seg til 14 1/2 rdl. 13 1/2 s. med deres part i farens gangklær, så har moren, forskrevne Else Torbjørnsdatter, overtatt den, som hun skal ha i et godt og tro vergemål, hos seg og holde den sine barn til beste og frembt arv, etter Loven, hvorfor hun også har å gjøre dem tilbørlig rede og riktighet når de så myndige blir. Skal Sølver Iglerud, som neste frende, ha tilbørlig oppsikt med fornevnte barnegods, at det ikke øden eller forminskes, men blir holdt dem til gode og beste, som Loven lyder derom. Og dette slik som han så vel som moren selv akter å svare til i sin tid. Angående de første barn, daer de selv myndige etter Loven, og tar selv deres arv, som forskrevet står, Dog skal Christen Iglerud, som har deres farsøster (til ekte) ha tilsyn med den yngste pike, Ingrid, at hun sin arv ikke unødig fordøyer inntil hun blir festet, eller den selv tilbørlig kan forestå og forsyne, og det etter Lovens innhold. Odelsgodset befantes å være i Buer i Os fjerding, som de første barns mødrene odel: 3 lispund 1 remål 3 bismermerker, som nu faller etter farens død de samme barn fritt hjem. ( hjemfaller ) Og er brorlodden: 1 1/2 lispund 6 bismermerker og hver søsterlodd: 3 remål 3 bismermerker. S. 13 b Grunderud. 1664. Skyld: 1 1/2 skippund. Ambjørn Sølverssøn - 60 år.Iglerud. 1664. Skyld: 1 skippund tunge. Christen Jenssøn - 54 år. Sønn: Sølver Skjøllerssøn - 26 år, soldat. Husmann Clemet Rasmussen - 48 år, er fordervet av fienden.S. 95 1669, den 6. desember blev registrering og utlegg gjort på Iglerud til den bortskyldige gjeld, samt skifte av det ringe løsøre som kunne bli til overs, etter Sl. Christen Jenssøn og hans hustru, Guri Hansdatter, imellom forskrevne Christens søsken, nemlig Maren, Ingebor, Dorte og Jytte Jensdøtre på den ene og Sl. Manns stebarn, nemlig Sølver Skjelvordssøn og Bodil Skjelvordsdatter, på den annen side, ettersom de ikke var barnbundne. Overværende kongl. Maj. ts foged, velfornemme Jacob Pederssøn, samt bygdelensmannen Jacob Berg og tilforordnede lagrettemenn, Ole Grøtvedt og Hans Haugsten. Og beløp seg det ganske bo og løsøre in Allis etter / så vidt for oss fremkommen og angitt er / etter registrering og mennenes vurdering i penger anslått 73 rdl. 46 s. Derimot befantes en stor bortskyldig gjeld oppløpende til 70 rdl. 1 ort 7 s. som enhver av kreditorene er gjort tilbørlig utlegg for fellesboet. Blir så igjen til felles skifte: 2 1/2 rdl. 15 s. som er blitt loddet mellom avdødes arvinger: Det faste gods, som er i gården Iglerud, angaves av den Sl. kvinnes arvinger å være deres fedrene og mødrene odel, og ikke skulle kunne komme til felles skifte. Foregav brevene ikke å være til stede derom.--- mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hallo igjen!Jeg er ganske sikker på at Skjøllerfamilien på Katten under NV-Hoie i Eidsberg er 'min'. Jeg har noen opplysninger fra bygdebøker m.v.:Askim gårdshistorie III, s. 346, Stenbølhytta. Tore Skjøllersen brukte plassen fra 1690-åra til han døde her i 1728. Hans søsken var Peder Skjøllersen,(- far til Skjøller Pedersen (1699-1775, g.m. Maren Haagensdtr.) og bestefar til Peder Skjøllersen (1723-1803, g.m. Anne Henriksdatter)), Anne Skjøllersdatter g.m. Erik Taraldsen Høieødegård, Siri Skjøllersdatter g.m. Sven Svensen Hagan u. Gurud, Askim. Skjøller Pedersen (1699-1775) arvet i 1728 sin farbror Tore Skjøllersen.Eidsberg gårdshistorie I, s.518. Peder Skjøllersen 1723-1803. Katten under NV-Hoie. Katten lå vest for husa på NV-Hoie, oppå en hole som kan minne om en katterygg. den lå nedover mot elva og er første gang nevnt i 1693, da Erik Olsen var plassmann her. Peder Skjøllersen kom hit i 1750-åra. Broren Haagen Skjøllersen bygslet Vesle Huseby i over 30 år. Peder bodde her til sin død, men hadde overlatt plassen til sønnen Jens mange år før.Lundsrud: Kommentarer til Ft. 1801, Eidsberg. Katten. Peder Skjøllersen (1723-1803) er sønn av Skjøller Pedersen (1699 -1775) som kom til Huseby under Den store nordiske krig. Skjøller Pedersen ble gift med Maren Haagensdatter, som var en datter av Haagen Jonsen snedker som deltok i ombygningen av Eidsberg kirke før den nevnte krig. Skjøller og Mari (Maren) flyttet til Borger i Skibtvedt og der ble Peder født. Peder ble gift med Anne Henrichsdatter fra Husebyplass. Hennes foreldre var mølleren Henrich Nielsen og Anne Andersdatter fra Herland. Opprinnelsen til Skjøllerætta er vanskelig å få fatt i, men den kom til Høie og Huseby fra Askim, hvor en gren av ætten sitter på Torp og Ihlen etter 1800. I Eidsberg er ætten, som i flere år var husmenn, blitt meget utbredt, især gjennom Peders sønnesønn Peder Skjøllersen Skjeggerud og dennes bror Syver Skjøllersen. Den har sittet eller sitter i dag på Vest-Høie, Buskildsrud, Kolstad, Tangen, Biltveten, Lundsrud m.fl. --mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Takk til deg også Tom! Jeg har ennå ikke fått sett skikkelig på alt dette nye som har blitt skrevet her. I ettermiddag skal jeg i barnebarnsbursdag, så det blir ikke mye av ”bakoverslekta” i dag heller. Biblioteket i Rakkestad skal i hvert fall brukes flittig til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Jeg har noen løse notarer som kan være til noe hjelp. 1652 desverre mangler jeg kilde, Tosten Schildursen br 1/2 Sæves 7 1/2 lispd sammen med søsterens mann Jacob Nilsen Buer1665 19.06 Tosten Sæffuis mot Østen Baaserud som saksøkeren hadde lånt bort en hest til pløyning og ikke fått dn tilbake.1669 10.08 1669 Berg i Rakkestad Tinglyst kjøpebrev fra Hans Brynildsen på Sævis til hans svoger Guldbrand Buer på 1 1/2 lispd 2 1/4 bmrk smør tunge i gården Berg for 7 1/2 rdr 24.10 16681711 Jørgen Sjøllersen Sævis n med tjeneste Ciri Olsdatter skylder 1/2 års lønn.1723 Nordre Sævis s.31 no 109 eier og bruker Brynild Hansen1723 Søndre Sævis s.108 15 lispd Dragonkvarter Oppsitter Halvor Tostensen og Ole Jørgensen (1690-1750) er arvigner og eiere1723 Torper i Rakkestad Erik Sjøllersen eide Østre Torper med bøxel og obligasjoner på 250 rdlRakkestad kirkebok1748 oktober Kirsti Arnesdatter Sæves død 86 år1749 Rassmuss Amundsen Sæves død 80 år1750 Ole Jørgensen Sævis død 60 årTune kirkebok1721 17.04 Ole Jørgensen fra Rakkestad gift med Anne Olsdatter Ødegaarden Forlovere Jens jensen Ødegaarden og Thore Jelsnes1724 07.01 gårdmann fra Svinndal Thore Eriksen gift med enken Siri Skjøllersdatter Kallesten1729 05.06 Peder Eriksen 'Ødemarken' Ødegården? gift med Marthe Jensdatter Klemsdal Forlovere Michel Finstad og Erick SchørenPeder Klemsdals barn1730 Jon døpt 1731 Jørgen1732 Peder Klemsdals kvinne død og barnPeder Klemsdals barn 1733 Guri 1734 Ingebor 1736 Kari Jelsnes og barn som ble gift med hvem1727 mars Maren Hansdatter Jelsnes g.m Peder Thoresen Bø forlovere . Thore Jelsnes og Amund Lunde1731 14.10 Maren Hansdatter Jelsnes g.m Ole Olsen Belsby Forlovere Peder Bø og Erick Gretnæs1736 Mari Hansdatter Jelsnes g.m Fredrik Mattsøn fra Rakkestad Forlovere. Peder store Bø og Biørn Minge1736 06.09 Ambiør Hansdatter Jelsnes g.m enkemann Iver Eriksen Jelsnes Forlovere Peder Bø og Søren Jelsnes1740 Maria Hansdatter Jelsnes g.m Baard Fredriksen fra Rakkestad Forlovere Peder Bø og Hans Jelsnes 1740 begravde Tune Halvor Hansen Jelsnes sønn er død 6 mnd navn ChristofferHans Pedersen Jelsnes kvinne død 70 år1773 19.02 Anne Arnesdatter Jelsnes begravet 97 år skifte 11.0? 1773 Bruttoformue 220 rdl Netto 208 rdl.1755 Iver Eriksen Jelsnes Ødegaard kjøpte Varteig kirke av Kanselliråd Wærenskiold,Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.