Gå til innhold
Arkivverket

[#54160] Aner til Hans Henrik Andersen fra Kraksletten , Tromsøysund, Troms ?


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Lurer på om det finnes noe opplysninger om Foreldre og besteforeldre til Hans Henrik Andersen født ca 1817 i Tromsøysund. Det skal vel være en som heter Anders Nilsen ett eller annet som er far.mangler data.finnes det opplysninger om ham og evt ektefelle ( mor til Henrik) Hadde vært fint å få et oppsett på disse. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her [url="http://home.no.net/salsten/kirke10.html>http://home.no.net/salsten/kirke10.html finner du flere barn av Anders Nilsen Balsnes og kona Johanna Jensdatter:Hanna Susanna, døpt 24/5-1812Nils Johan, døpt 9/10-1814Maren Anna, døpt 22/9-1816Da vil jeg tro Hans Henrik er nestemann i rekken.Anders og Johanna giftet seg (4.11?) 1810 i Tromsø (se venstre side, øverst i kolonne nr. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Mulig dette er Anders Nilsen i 1801 :Lenke Anders bor her hos sin stemor Maria Jacobsdatter. Hans far, Nils Andersen,ble først gift med Hedvig Olsdatter 18.02 1882.Hedvig døde 1791.Nils Andersen ble gift 2.gang Med Maria Jacobsdatter 1795. Siden han ikke er med på folketellinga,døde vel han mellom 1795-1801. Men jeg gjør oppmersom på at alle disse opplysningene gjelder denne Anders i folketellinga her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hvis Anders var født i 1781 og Johanna Jensdatter i 1795 så var jo hun bare 15 år når disse giftet seg jmf med folketellinga i 1865 tipper hun kanskje var født tidligere i perioden 1790-1795. Det er sikkert noen som kan sjekke opp dette også da.Er sikkert noen som har opplysninger om hvem som var foreldre til denne Johanna Jensdatter.Jeg er ikke så stå på å lese de gamle kirkebøkerne.Der må jeg ha hjelp med tyding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Jeg tror årstallet i folketellinga 1865 er helt feil,kanskje skal det være 80 år,for jeg fant begravelse på ei Johanna Jensdatter,Krakslet i 1868,der står det at hun døde 85 år gml. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Da blir jo årstallet som hun er født 1788 spørs om hun blir vanskelig å finne på kirkebøker, hun er jo fra Balsfjord sogneprestembete tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

hun var vel 27 år da hun giftet seg vil jeg tro. og da er det vel ikke så galt med det du foreslo i innlegg 5. det kan vel være sannsynlig at hans far kanskje er Nils Andersen og Hedvig Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

De som har deltatt i debatten, er nok inne på det rette. Anders Nilsen var født på Tennes (ytre Tennes) i Balsfjord i 1782 som eldste sønn av Nils Andersen og Hedvig Olsdatter. Hedvig var fra Mjelde, født i 1757 av foreldre Ole Kristian Hansen (fra Berg/Holmesletta) og Elen Pedersdatter (fra Mjelde). Nils var født omk. 1739 på Tennes av foreldre Anders Andersen den gamle (fra Tennes) og Ane Andersdatter (fra Markenes). Ekteskapet med Hedvig var hans andre ekteskap. Nils hadde gjort tjeneste på Fredrichsvern (Stavern). Hedvig døde i 1793. Nils så gift i 1796 med Maria Jacobsdatter fra Malangen. Det var fire barn som vokste opp fra det andre ekteskapet, og disse barna holdt sammen. Nils døde i 1800. Anders var dreng på Bentsjorda hos propriietæren Moursund. Anders giftet seg i 1810 med Johanna Jensdatter fra Sletta (i eldre tider Sletnes). Hun var født i 1784 av foreldre Jens Olsen og Maren Olsdatter. Jens var født i 1760 på Sletta, mens Maren var født i 1759 i Oldervik i Ullsfjorden, men kom med sine foreldre til Sletta i 1776. Det var i 1813 at Anders overtok bygsel av 15 mark på Kraksletta etter Nils Andersen (ikke hans far) og Ingeborg Pedersdatter. Ingeborg var mor til Peder Christophersen, som hadde fått overta 3 mark av Kraksletta i 1810. Ved siden av barna som er nevnt i innlegg 4), var det Hans Henrich i 1818 og Jens i 1823. Gården ble så delt mellom brødrene Nils Johan og Hans Henrich. Anders døde som kårmann i 1854. Johanna var kårenke i 1865. Alderen 70 år på henne da er selvsagt feil, hun var i virkeligheten da 81 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Står det noe om disse i bygdabøker for Balsfjord/ Malangen som er tilgjengelig på Biblioteket i Trondheim.kanskje man kan finne ut hvor disse egentlig kom i fra.Jeg takker så langt for hjelp. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det er greit.Hvis det finnes mere opplysninger om Anders Andersen den gamle og Ane Andersdatter og Jens Olsen og Maren Olsdatter.Vites det noe om disses etniskhet.Var disse opprinnelig samer,kvener.Hadde vært greit å få vite det hvis det er oppgitt. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Et flott innlegg (nr.12) ved Alvin Andreassen - men en liten detalj forvirrer meg når det gjelder kronologi: Er du sikker på at Nils Andersen (født ca 1739) er sønn av Ane Andersdatter fra Markenes.Jeg tror - uten å være ekspert på Balsfjord området - at Nils må være sønn av Malene Larsdatter (alder oppgitt til 69 år i 1769 tellingen). Far til Nils blir da ganske riktig Anders Andersen. Men ikke den Anders Andersen som er gift med Ane Andersdatter... for det er jo sønnen til Malene og Anders den eldste. Stemmer ikke det?God helg ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innlegg 16). Kjell Høyer har helt rett, jeg har nok gått litt surr i alle navnene. Det må ha vært omkring 1731-33 at Lars Olsen/Marith Baardsdatter og deres datter og svigersønn Malene Larsdatter/Anders Andersen (den gamle) tok til å rydde på Tennes. Bygselseddel i 1739. Lars var da en aldrende mann, så det har nok vært svigersønnen Anders som har vært den drivende kraft. Lars var i 1702 dreng hos klokkeren Jens Villumsen på Langnes på Tromsøya, Lars var da 30 år gammel. På den tiden ble han gift med Marith og de fikk sitt første barn. De bodde fortsatt på Langnes i 1722. Dette er sikre opplysninger fra Tingboka. Vi vet ikke hvor Lars og Marith kom fra, noen har ment Salten? Kanskje er det ting som tyder på at Lars hadde vært gift før. Om så skulle være tilfelle, burde kanskje Marith være fra Troms, men man har ikke funnet noe. Vi vet også sikkert (Tingboka) at deres svigersønn Anders, og hans bror Carl, kom fra Vannvikan i Tronheimsfjorden. Marith døde i 1751 (skifte) og Lars i 1759, og da hele 96 år gammel. Malene var født en gang i perioden 1700-1709, hun døde i 1789. Tennes-folket ble gamle. Lars Olsen overlot ganske snart sin bygsel til svigersønnen Nils Haldorsen, gift med datteren Kirsten. Vi vet ikke noe mer om Nils Haldorsen. Det var, som påpekt av Kjell Høyer, Nils Andersen sin bror Anders Andersen (den yngre) som ble gift med Ane Andersdatter fra Markenes. Hennes foreldre var kvener, alle de øvrige personer som jeg har omtalt, var uten tvil norske. Det må nevnes at det var nært slektskap mellom Tennes-folket og Hans Larsen som ryddet nabobruket Sandøra på samme tid som Tennes ble ryddet. I skiftet etter Marith i 1751 er Hans Larsen ikke hennes sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Det ser ut, Alvin, som du har veldig god kjennskap til disse familiene.. Du nevner at Ane Andersdatter er av kvensk avstamning. Vet du hvor hennes forfedre kommer fra? og eventuelt hva de heter?(Selv har jeg hørt at en annen Anders Andersen skal være hennes far og en Susanna Johannesdatter skal være hennes mor.. dette bare nevnt som en tanke)Fortsatt god helgKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jo, Ane Andersdatter var datter av Anders Andersen og Susanna Johannesdatter på Markenes, og disse var kvener. Fra 1743 var Anders bruker av 2 pund på Markenes. Han kom da og 'fortrengte' lappen Olle Christohersen. Olle hadde da sittet i en god del år på Markenes, men han hadde ikke ordnet seg med bygselseddel. Nå kan det være at Olle var kommet så pass opp i årene i 1743 at han ikke var aktuell som bygselmann. Og det kan jo være at Olle fortsatt ble boende på Markenes. Nokså sikre slektsberetninger i slutten av 1800-tallet sa at Anders og Susanna kom fra Alta. Og i Kirkeboka for Alta finner vi at Qvæn Anders Andersen og Susanna Johansdatter giftet seg i Påsken i 1739. Det finsk/svenske Johan ble oftest til Johannes i Norge. Det heter også at Anders var med på Kirkebygging, og han skulle være tømmermannskyndig. Anders blandes nok sammen med Anders Kittelmann, Anders Qven, eller sønn av ham. Kittelmann var jo en av de to som stod for byggingen av kapellet Masi Zion inne på vidda. Dette er utførlig behandlet i Bygdeboka for Alta bind I. På den tiden var det en nokså stor kvens innvandring til Alta, og det var mange med navnet Anders Andersen. Andre kan fortelle hvor Anders og Susanna kom fra i Finland, og andre har nokså dramatiske beretninger om dem. Jeg tror at man skal ta mye av dette med en stor klype salt. De to eldste barna til Anders og Susanna: Ane og Johannes, må være født en gang mellom 1739 og 1743. Men vi finner dem ikke døpt i Alta. Kirkeboka for Troms begynner først i 1753. Så det kan tyde på at de kom til Markenes noe før 1743. Og det vil være naturlig, for man kom ikke sånn over natta fra et sted til et annet ukjent sted og bygslet jord. Anders og Susanna hadde åtte barn som var født i perioden 1740? til 1762. Det var en meget livskraftig slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan dere sette opp et anetre til meg så jeg kan få satt dem inn i riktig rekkefølge.Dette vart svært interressant Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Det er vel sånn ca dette som er framkommet i forumet.. med noen små divergenser rundt datoer og med et par små tillegg bakover for sammenhengens skyld. 1. Hans Henrik Andersen was born calculated 1817. Second Generation 2. Anders Nilsen was born in 1782 in Tennes, Balsfjord. He married Johanna Jensdatter. 3. Johanna Jensdatter was born in 1794 in Sletta. Third Generation 4. Nils Andersen was born in 1739 in Tennes, Balsfjord. He died in 1801. He married Hedvig Olsdatter. 5. Hedvig Olsdatter died in 1793. Fourth Generation 8. Anders Andersen Tennæs Gammelgaard was born in 1706 in Dannviken, Leksvik. He died on 12 Jan 1777 in Tennes. He married Malene Larsdatter. 9. Malene Larsdatter was born calculated 1700. She died in 1789 in Ytre Tennes. She was buried on 1 Mar 1789 in Balsfjord. 10. Ole Kristian Hansen was born in Berg, Holmesletta. He married Elen Pedersdatter. 11. Elen Pedersdatter was born in Mjelde. Fifth Generation 16. Anders Ingebrigtsen was born before 1677. He was married before 1697. 18. Lars Olsen Tennæs was born in 1662 in Vannviken ved Trondhjem. He died in 1759 in Tennes,Balsfjord. He was buried on 25 Mar 1759 in Tromsø. He married Marith Baardsdtr. 19. Marith Baardsdtr was born calculated 1675. She died in 1751 in Tennes,Balsfjord. Vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Ok. Da er Anders Ingebrigtsen ( Nr 16) far til nr 8 og Malene larsdatters far er da nr 18 ( Lars Olsen Tennæs ) Da følger jeg tallene .Mener jeg har vært borti noen av navnene før. Tusen takk for hjelpa Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er en kjent sak at det blir hevet at Anders Ingebrigtsen i Vannvikan var far til Anders og Carl Andersen, og det ville være greit så. Men hvilke bevis foreligger for det, utover antagelser. Det som har gjort meg litt betenkt er nemlig at Anders og Carl hadde mange barn, men navnet INGEBRIGT ble ikke brukt på noen av barna. Er det noen som vet noe mer konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Har notert i mitt slektsprogram under notater at 'Anders i Vannvika får stå som en hypotetisk mulig far'. Det betyr at jeg ikke har noen gode kilder på dette. Er det noen andre som kjenner sammenhengene i Leksvik som kan komme til unsetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er lov å ha 'sannsynlige' forfedre, før eller senere kommer mange av oss i samme situasjon. Men det bør komme klart frem i en aneliste. Noen ganger er den sannsynlige forfader svært sannsynlig den rette. Det gjelder spesielt i et område med liten befolkning, og man har svært god lokalkjennskap til området. Jeg mener at for få år siden var bygdeboka som omhandlet Vannvikan under utarbeidelse. Det ble da gjort forespørsmål til bokkomiteen angående Anders Andersen og broren Carl, men så vidt jeg forsto var de ukjent for dem. Jeg skal derfor utdype litt nærmere hans og broren Carls tilknytning til Vannvikan: Enken Karen Toeresdatter på gården Sandnes på Tromsøya bad på Tinget i 1752 om en tingattest i anledning av en arv. Hun var fra gården Ørset i Klæbo og hennes foreldre var Toere Joensen og Oliva Joensdatter. De hadde vært fem søsken, som hun navngir. En bror Joen Toersen hadde vært snekker i Trundhjem, og det var arven etter ham som skulle fordeles. En annen bror Ole Toeresen hadde drevet gården Reinlie nær Vannvikan. Ole var død, men hans datter Olo Olsdatter hadde i åtte år oppholdt seg hos sin faster Bereth Toeresdatter på Kaldsletten ved Tromsø. Og når det gjaldt Olo Olsdatters slektsforhold står det: 'Herom var vidne tvende Eedsoerne Laugrettes-mend Cal Andersen og Anders Andersen: som kiender dem af familie, siiden disse tvende Mend der just ni sidder i Laugreet er føed i Vanvig 1 1/2 miil fra Trundhiem'. Det var også flere andre som stod frem og bevitnet slektsforholdene, mellom annet Madam Bergithe Røst, kona til Proprietæren Anders Moursund. Det aktuelle året var brødrene Anders Andersen fra Tennes og Carl Andersen fra Svartnes lagrettesmenn. Så kan man spørre om det er noen gård/plass Reinli nær Vannvikan, og når Ole Toeresen var bruker der. Og videre i hvilken periode Anders Ingebrigtsen var bruker i Vannvikan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.