Gå til innhold
Arkivverket

[#54163] Min tippoldefar som varetektssfange i 1875?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Prøver å få verrifisert følgende. For sikkert 10 år siden fant jeg dette, men glemte å skrive ned kilden, selvfølgelig.Tellingskrets 1 - Liste 36 - Tøihuset - gate nr. 62 - Disriktsfængselet.Nr. 21. Jonas Jansson, Høili under Laverød i Borge, 2 etage, varetægtsfange, gift, født 1820 i Ed sogen, Dalsland.Kan noen verrifisere for meg at dette er i folketellingen for Fredrikstad 1875. Hvor finner jeg mer, må jeg i tingbøkene for Borge, eller andre steder. Har aldri hørt at han satt inne for noe som helst. Hvorfor ble han flyttet fra Borge til Fredrikstad. Hørte Borge inn under Fredrikstad distrikt???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg tror at du fant 1875-kilden (for Borge) på Riksarkivet den gangen. Gårdenes navn indikerer at det er snakk om Borge, når vi sammenligner med Borge i 1865.Fredrikstad 1875 finner vi ikke på nett heller. Som du kanskje vet er ikke alle 1875-tellinger på nett. Kanskje noen av dem kommer som julegave fra Digitalarkivet. Borge var historisk kommune (nabokommune til Fredrikstad) og tilhører i dag under Fredrikstad kommune, iflg. genealogiske ressurser hos DISNorge. Da kan det hende at det ikke er aktuelt med ditt spm. om flytting fra Borge til Fredrikstad. Ang. tingbøker (dom eller annet), så kan det hende at du finner det for Borge eller for Fredrikstad.Når det gjelder Tingbøkene, så tror jeg du må til Riksarkivet/Statsarkivet for å kikke i dem. Jeg ser en Jonas Jansson i Borge 1900, født 1825 i Sverige på gården Høili. Kanskje det er ham som er din tippoldefar. Kanskje det står mer i bygdebøkene (for Borge?)om gården Høili (antagelig husmannsplass under Laverød).Disse bygdebøkene kan du og finne på Riksarkivet i Oslo.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg husker at jeg så på en mikrofilm, og det var nok på en av mine besøk på arkivet i Oslo ja. Ja, det er Borge i Østfold, der min familie bodde. Merkelig at denne 1875 tellingen skal ta så inderlig lang tid.Jeg vet ikke om Høili plass under Laverød er kommet ennå i Borge-bøkene. Resten av min slekt kommer i boka som kommer i 2008. Håpet på at noen satt med deler av denne folketellingen eller hadde tilgang til den for 1875 og Fredrikstad, slik at jeg kunne få bekreftet kilden.Joda, det er denne Jonas Jansson som er min tippoldefar. Men ingen har hørt at han har sittet inne, så dette var helt nytt for hele slekta. Men da blir det Oslotur kanskje og tingbøker for Østfold.Tusen takk. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.