Gå til innhold
Arkivverket

[#54166] Fra Flatanger, til Amerika 1900. Isak Johnsen f 1872. Etterslekt?


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen
Lenkenr 13 her er Isak Kristian Johnsen, født 15 des 1872 i Flatanger. Han var nok hjemme en tur ca 1920-22 for det finnes bilder av han og hans søsters familie fra denne tiden. Det fortelles også at han skal ha vært hjemme en tur på begynnelsen av 50 tallet, men dette strides det litt om. Andre mener at det Amerikabesøket som var den gangen var familie av hans kone.Vet at det finnes eksperter på Amerika her inne, er det noen som kan hjelpe med å finne eventuelle etterkommere av Isak? Han reiste antagelig via Oslo, for det fortelles at han dro dit først. Men ikke sikkert.Isak var min manns grandonkel og min svigerinne er meget interessert i om det går an å finne noe.Hvis noen finner noe som er for nytt til å legges ut her så send mail.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Takk for interessen. Nei det er ingen logikk i navnet Smaaland. Han het Isak Kristian Johnsen (patronym), skulle han ha brukt gårdsnavnet så var det Indvorden og det tviler jeg på at var hensiktsmessig. Johnsen var nok et bedre navn i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....Ja, glem Smaaland. Teorien holdt ikke likevel. Jeg finner en kandidat i 1910 og 1920, men han er ugift. Du er brennsikker på at 'din' Isak var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Ja, her var det endel å se på. Det er slett ikke sikert han var gift. Iflg overleveringer var han på besøk tidlig på 50-tallet sammen med noen andre. Disse ble sagt å være familie til hans kone, deres navn var Andresen. Det var også med en ung jente som hette Irene (var da ca 20 år), som jeg har forstått det skulle dette være Isaks datter. De av mine svigerinner jeg snakker med har hver sin oppfattning av hvordan de besøkende var og relasjonene dem i mellom.Men det besøket han hadde hjemme i ca 1920 finnes det kanskje noen skipslister på?Tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Forvirringen er komlett. Har vært i kontakt med min eldste svigerinne. Den familien som var hjemme på 50-tallet var datter/svigersønn7datterdatter til Isaks halvsøster som også for til Amerika. Så dette besøket kan vi glemme i denne forbindelsen.Så da har vi følgende: Isak er funnet i FT for 1920 og 30, et registreringskort. Jeg må spørre, hva gjelder dette? At du har kommet til byen? Sykekasse e.l.? Har vært så lite borti USA så jeg spør sikkert dumt. Finnes det FT for 1940? Er det mulig å finne han død? Hans søster (som står på reg.kortet) klaget i alle år på at han aldri skrev hjem eller ga lyd fra seg. Derfor er det heller ingen som vet når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Registration Card i innlegg 6, er et militært registreringskort under første verdenskrig. Alle menn i USA mellom 18 og 45 skulle registreres (skjedde i flere runder), uansett om de var blitt amerikanske statsborgere eller ikke. Ikke alle som ble registrert, ble innkalt til tjeneste.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner følgende Isaac Johnson i Multnomah county, kilde Oregon Death Index, 1903-98:Johnson, Isaac død 25. des 1943 MultnomahJohnson, Isaac død 25. nov 1955 MultnomahJohnson, Isaac død 28. nov 1938 Portland-Disse er gift eller har en initial som ikke passer:Johnson, Isaac død 4. aug 1939 Portland (har en hustru Hannah)Johnson, Isaac V. død 31. mar 1953 MultnomahJohnson, Isaac A. 25. des 1954 Multnomah (hustru Maude) - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tusen takk skal du ha. Det er nok en av de tre første, men hvem?Ble litt interessert og kikket på hans halvsøster, hun må ha vært en tøff dame utvandret i alder av nærmere 50, med fire barn. Eldste datteren med familie, hadde dradd tidligere samt en av sønnene. Svigersønnen fikk hele sin familie over. Alle disse dro til Canada. Får lage et eget innlegg om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.