Gå til innhold
Arkivverket

[#54169] Hjelp til oppslag USA


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Kan noen hjelpe meg med oppslag på to (tre) personer som emigrerte.Agnes f Nor(d) i 1887 Bergen, gift Cohen. Emigrerte i 1906 Lenke til tante i NY.Hennes bror, Viggo Alexander Nord f 1894 i Bergen, oppgitt NY som adresse ved skifte etter hans far. Ikke funnet blandt emigranter.Hvem var evt tanten i NY?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Faren døde i 1930, og siden Emigranter fra Bergen går kun til 1930, så er det vel en sjanse for at han ikke er registrert i den databasen.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,I FT 1910 New York finnes en Agnes K. Nord, 22 år, født i Norge, immigrert 1906 og samme sted i 1920 Agnes Cohen som gift med Samuel og 2 barn William og Arthur. God kandidat til den ene av de du søker ?

bilete3772.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk, Kjell. Det er nok 100 % sikkert Agnes.Viggo oppgir NY som bosted i 1930, så da spørs det om dere emigrasjonseksperter også klarer å oppspore han.Og så var det denne tanten som Agnes nevner. Er dette fars søster så heter hun trolig Inga eller Berentine (f Nor(d)). Men det kan selvsagt være mors søster. Da blir det verre, men skal prøve å sjekke ut litt der.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om Inga og Viggos mor, Anne Karoline Rørdam, hadde søstre vites ikke, da hennes mor igjen flakket rundt uten fast bopel, var også i Nordland flere ganger. Hun hadde imidlertid en sønn f 1848 i Bergen, Peder.Jeg vil tro denne tanten derfor kan være Inga Gustava Nord f 1876 gm sjømann Knud Jakobsen Normann, f i Dacota i 1883 , gift i Bergen 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Viggo A. Nord, var han sjømann ? FT 1930 viser en Viggo A. North med familie bosatt i New York. Oppgitt yrke er Captain/Ship, immigrert i 1912.

bilete3774.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sikkert ganske trolig. Stemmer det at hustruen står oppført med fødested Sverige, og hva er hennes navn, Edda???36 år i 1930, blir vel 1894 ≡ fødselsåret til Viggo Alexander.Hjertelig takk, Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Viggo oppgir å være innvandret US i 1912 og grunnen til at han ikke finnes i norske emigrasjonspapirer kan jo være at han, som mange andre norske sjøfolk, ganske enkelt bestemte seg for å bli i Amerika ved et av sine anløp med skip der ?Vedlagt hvordan Ancestry har tydet FT 1930.

bilete3779.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen hjertelig takk igjen, Kjell.Jeg forstår slik at Hilda emigrerte fra Sverige i 1909. Finnes det emigranslister tilgjengelig for dette tidsrommet fra Sverige?Da er spørsmålet også om noen klarer å finne Inga Gustava Nord f 1876 i Bergen gm sjømann Knud Jakobsen Normann, f i Dacota i 1883 , gift i Bergen 1904? jeg antar at det er tanten som Agnes nevner ved emigrasjonen i 1906, se lenke (1).Vil være svært takknemlig om jeg kan finne ut akkurat det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei igjen,Ved ankomst New York 5 sep 1906 fra Liverpool med ss Oceanic, oppga Agnes Constanse Nord at hun skulle besøke en onkel Karl Knudsen, adresse litt vanskelig å lese - 212 F/E..... st, New York.

bilete3782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm,der er Karl i familien. Bl a har Agnes en bror, Karl, men han dør i Norge i 1928. Men faren der heter Anton.Så er Antons søster, Sofie, gm Carl Eriksen.Det er klart at Agnes mor eller mormor, som begge var prostituerte, kan ha hatt en Karl med en Knud.Så heter altså tanten Ingas mann, Knud Normann, og er fra USA.Får prøve å finne denne Karl Knudsen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå ser jeg i Adressebok for Bergen 1924-1925, at Viggo også er oppført der (på samme adresse som hans far), men det var kanskje mulig for en sjømann på den tiden;

bilete3810.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.