Gå til innhold
Arkivverket

[#54171] Noen som kjenner til Bennerudslekta - visstnok ei taterslekt?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Noen av mine aner fra Løten fra 1800-tallet skal visstnok være av taterslekt, Bennerudslekta. Jeg har ikke funnet Bennerudslekta omtalt i noen kilder.Det dreier seg om blant andre Oline Andersdatter Asplund, som ble født i 1859 på Tangneseie. Særlig lurer jeg på hennes mor Elen Olsdatter Dyrengeie, som var 21 år da hun giftet seg i 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei Jon Anders. Ser at det er en stund siden du la ut spørsmålet om Bennerudslekta. Har akkurat kommet over navnet i min forskning, her i Biri i Oppland. Jeg lurer derfor på om du har kommet noe videre med hensyn til om de er av taterslekt? Det dreier seg om en Magnil Nilsdatter Bennerud døpt 3 may 1750 i Biri - det står ingenting om 'omreisende' ved dåpen. Tenkte jeg bare ville høre med deg. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

PS Hun giftet seg i Biri 31 okt 1776 med Torger Pedersen Karlstad - har lest at dette navnet også går igjen blant omstreifere. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Ingen av disse navnene ringer noen bjeller, bortsett fra en eldre utgave av Oline Andersdatter (født 1825). De andre navnene har jeg aldri hørt nevnt i forbindelse med omstreifere. Hva tilsier at de skulle være det? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Fint at dere tar tak i denne tråden igjen! Jeg har dessverre ikke kommet videre på dette sporet. Referanse til 'Bennerudslekta' har jeg fra muntlig overlevering, men uten noe mer kilder, referanser eller detaljer. Jeg har heller ikke funnet noen spor bakover til Biri, men kanskje det er en ledetråd hvis det er en gård der som heter Bennerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

I FT 1801 er det en gård i Biri som skrives Beeneruud - i kirkebøkene har jeg sett både Benerud og Bennerud.Til Jonny - jeg tok et søk i Debatt på navnet, og fant Jon Anders innlegg. Siden jeg har hatt litt problemer med å finne ut hvor enkelte var fra - slo det meg at det kanskje kunne være omstreifere som nevnt i innlegget. Just a long shot! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Guro! Ingen problem - det er lov å tenke utenfor boksen når en står fast! :-) Men jeg tror som sagt en skal søke andre forbindelser enn omstreifer-slekter i dette tilfellet. Og til Jon Anders: Hvor har du at denne familien 'skal visstnok være av taterslekt'? Er det en tradisjon i familien? Slike tradisjoner kan være så ymse, og mange også unøyaktige. Jeg har for eksempel sett mange forveksle tatere og rallare. Hvis det er en tradisjon i familien din, er det nevnt noe om HVORFOR de eventuelt skulle være omstreifere (kulturforskjeller, språk etc.)? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.