Gå til innhold
Arkivverket

[#54174] Emigrasjon fra Bergen til Wisconsin i Usa i 1908, trenger hjelp.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hans Gul(d)brandsen ble født på Laksevåg i Hordaland 17.09.1880 som sønn av Mikal Odin Gulbrandsen og hustru Sofie Georgine f. Hansen. Han emigrerte fra Bergen 30.06.1906 og skulle til Milwakee, Wisconsin.LenkeI gamle papirer jeg har kommet over står det at han ble gift med Louise Valgerda Møller 22.04.1906, men om det stemmer, eller hvor ekteskapet ble inngått vet jeg ikke.De fikk tre barn sammen.1. Walter M. Gulbrandsen f.04.07.1907 trolig i Milwakee.2. Louise Gulbrandsen f. 07.02.1910 i Brooklyn, New York3. Henry Brun Gulbrandsen f. 23.08.1914 i Brooklyn og trolig død 06.10.1950 i Marin County, California.Hans skal etter det jeg vet ha dødd i 1918.Da en bror av Hans døde i Bergen i 1927 opplyses det at Hans var død men etterlot seg tre barn i New Jersey. Jeg vet altså ikke når/hvor Hans eller hans hustru døde. Jeg vet heller ikke om de tre barna ble gift, fikk barn eller hvor/når de døde. Dvs. Henry skal ha dødd i 1950 i California. Er det noen av ' Usa' ekspertene som kan gi meg litt mer kjøtt på beina når det gjelder denne familien? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

W GULDBRANDSENborn 04 Jan 1907died May 1983res. 17257 (Shippensburg, Cumberland Co., PA)Dette kjem frå trygderegisteret i USA (SSDI)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Lars og Jon for flotte opplysninger. Det bekrefter jo at opplysningene jeg hadde om ekteskapet og Walters fødsel stemte. At Louise dro til Danmark i 1914 kan kanskje ha sammenheng med at far hennes, Hans Møller visstnok var dansk. Det kan selvsagt også tenkes at Louise var født i Danmark og at hun skulle besøke familien, kanskje i forbindelse med sykdom/dødsfall. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når man først graver. Foreldrene til Louise Valgerda Møller var Hans Møller og Anne Sylvie Bøe. Anne Sylvie var datter av Hans Martin Bøe og Ingeborg Laurentze Gulbrandsdatter.Hun igjen var tante til Hans Gulbrandsen.(søster av hans far Mikal Odin Gulbrandsen.) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1930 er Walter Gulbrandsen er gift med den ett år yngre Frances.Social Security Death IndexName: Frances W. GuldbrandsenSSN: 138-28-2099Born: 17 Mar 1908Died: 29 Mar 1990State (Year) SSN issued: New Jersey (1952-1953 )

bilete3786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Guldbrandsen gifter seg på Manhattan 24. nov. 1934 med Mary Domidion. (Kan også være Domedion.)(Sannsynligvis født ca. 1908).Det kan jo f. eks være hun her...............Name: Mary GulbrandsenSSN: 056-07-4994Last Residence: 10009 New York, New York, New York, United States of AmericaBorn: 22 Aug 1907Died: 15 Nov 1998State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kjempeflott, da kom dødsdatoen til Hans på plass også. Da kan jeg nok anta at Louise dro tilbake til Usa, all den tid alle barna befant seg der i 1927. Storartet med opplysningen om ekteskapet til Henry, samt navn og dato på Walters hustru.Jeg er svært takknemlig for den fantastiske hjelpen jeg har fått. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.