Gå til innhold
Arkivverket

[#54176] Hva kan ha hendt med Knud Brittanus?


Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Ved Folketellinga i 1865 er det bare han og mora, Pladsekone og enke, Rigine Jensdtr., som bor på en husmannsplass på Slettebak - Skodje. Faren, Anders Nielssen er død, juli samme år.I Folketellinga er Knud Brittanus oppgitt å være 11 år, men han var født i 1856, altså er han bare 9 år.Jeg har lett både her og der, men etter Folketellinga 1865 har jeg ikke funnet 'spor' etter han.Fullt navn: Knud Brittanus Andersen Slettebak fra Skodje, f. 1856. Jeg har verken funnet hans navn som konfirmant, død eller gift. Hvor kan man da finne han igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Anne Kan du si noe om hvilken kirkebok du fant dette i?Det er riktig som du sier at mora het Synneve Regine - med etternavn Jensdtr. - og gårdsnavn Rejequamsgjærde - et sted ved Brusdalsvannet - før hun giftet seg. Etter giftermålet brukte hun nok navnet Slettebak.Jeg vil gjerne vite hvilken kirkebok du brukte - sted - arkivref. ?Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Aud, Jeg har allerede fått et svar at Anne har funnet han, men jeg ser at du har funnet han også, men i ei anna kirkebok. Kan du si noe om hvilken. Årstallet 1871 er greitt. Jeg skjønner ikke at dere er to som har funnet han så mye som jeg har bladd for å finne dette! Har ikke sett skogen for bare trær ! - kanskje! Takker for innsatsen! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tenker du på hvilken kirkebok når han ble døpt? Da var det Skodje 1848-1856. Konfirmert :Skodje i Skodje 1864-1879. Utflyttet: Skodje 1880-1899.Får du ikke det fram på startsida neders når du åpner lenkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei igjen, Jeg har ikke bare fått hans konfirmasjon, men at han er voksen og gift mann med kone og to døtre! Dere er geniale! Intet mindre å si! Nå har jeg kopiert sida for ikke å miste dette!'Toppers!Skal prøve og se om jeg kan finne ut hvilken kirkebok av lenkene.Kjempebra jobba på kort tid! - er ganske imponert!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Bare hyggelig å kunne hjelpe!! Men jeg må få korrigere deg litt,på folketellinga står han oppført med 1 datter og 1 sønn,Elisebeth er kona hans! :)mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg må bare legge inn et nytt innlegg, jeg går nesten i spinn! Her kom giftermål og farens navn fram, og det stemmer med det jeg har funnet før! Hva kan vel være bedre!Men hvem kunne funnet på at han giftet seg i Bodø? !!! Dere er noen kløppere på nettsøk!Jeg må visst fortsette skriving på 'familiefortellinga' - ei stund til. Dette var moro! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Må bare oppklare at jeg finner hvilken kirkebok nederst på sida når hver lenke åpnes. Haloi - haloi !Jeg var litt rask tidligere - en sønn og ei datter, men det er OK.Det ble virkelig fart på det å finne personen!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.